Let´s School - úvodka

Let´s School – postavte si vlastní školu

7. 2. 2024
Zdroj náhledu: IGDB.com

Je nějaké místo, které jsme všichni minimálně 756x v životě nenáviděli a zapřisáhli se, že už do něj nikdy v životě nevstoupíme? Je to pochopitelně škola. Po Northgardu, Frostpunku a Gordu (ano, schválně jsem vybral depresivní strategie) je tu simulátor, v němž si vybudujete a spravujete ideální vzdělávací prostředí. Studio Pathea Games, jež Let´s School vytvořilo, si skutečně dalo záležet na každém malém detailu a já po několika hodinách budování, přežití asi třiceti zemětřesení, stovce požárů a jedné včelí epidemii můžu říct, že mám konečně školní bazén.

Profesionální manažer, kterého do životopisu bohužel neudáte

Vaše správcovská role začíná tím, že si vyberete místo, kde chcete svou školu začít budovat. To není nic důležitého, ale následně přijde moment, kdy pojmenujete sami sebe, a tam se skutečně můžete vyřádit: Lord Brumbál von Lachtánek, Super Snejpík, Vládce Všehotvorstva, fantazii se meze nekladou. Následně přichází ještě lepší možnost, svou školu si lze pojmenovat. Já jsem chtěl napsat Profesorovská, ale jelikož dříve klikám, než to po sobě kontroluju, vznikla Proforovská, což, jak jsem zjistil, je jeden z mých nejoblíbenějších sýrů. Nicméně můžete mít klidně i Bradavice, systém hry to dovolí.

Váš úkol je následně prostý. S penězi, jež dostanete do startu, opravíte budovu, postavíte první třídu, seznámíte se s asistentkou alias první učitelkou a rozjíždíte párty o budoucnost další generace. Let´s School pracuje s každým titěrným detailem budovatelských strategií. Jakmile postavíte svou první třídu, musíte do ní umístit lavice, tabuli a pochopitelně katedru pro učitele. Následně je nutné mít ve třídě nějaké světlo, takže přistavíte okna, nahodíte lustry a čekáte na první žáky.

Pro ně musíte mít připravený rozvrh, jenž je ze začátku velmi omezený, a edukace začíná. Základem je vybudovat tři třídy pro tři ročníky. Studenti jsou však z různých komunit a mají rozdílné cíle i různé vady na charakteru, jako lenost nebo závislost na hrách. Někteří chtějí být humanitně zaměření, jiní vědci, a ti, co mi lezli nejvíc na nervy, toužili po sportovní kariéře. Vy se musíte pokusit udělat určitý spletenec. Přece jen chcete tu nejlepší školu na celém světě. Ve výsledku musíte třídy tvořit podle rozvrhů a žáků, aby se tam mladým líbilo a byli šťastní, neboť šťastní žáci, veselý svět.

Není to jen o studentech

To zní skvěle, že? Jenomže co učitelé. I ti potřebují být v pohodě, veselí, odpočatí a dobře placení (protože tak funguje třeba české školství). Čím lepší učitelský sbor máte, tím lépe vyučujete, tím více studentů nakonec projde závěrečnými zkouškami, tím více peněz dostanete a tím lepší vybavení si pro vaši školu budete moci dovolit. Učitelům postavíte kavárničku a minimálně odpočívárnu k tomu.

Kdyby tím management skončil, bylo by to fajn, ovšem potřebujete i pomocný personál. Ideálně pár sekuriťáků, kuchařů a prodavačů. Není totiž nic lepšího, než když kuchaři vaří blafy. Jeden pokrm je vegetariánský, jeden veganský a jeden pro všechny alias brambory. Nejlepší jsou prodavači ve vašem školním supermarketu.

Na vrcholu pyramidy jste vy. Zkušený schopný superředitel, který se chce zavděčit všem, než se stejně jako učitelé promění ve slintající vyhořelou trosku, což vidí na svém krásném metru stresu. Je nutné vybudovat řádný management a delegovat povinnosti. Tak to dělají profíci.

V Let´s School vystudujete parkoviště nebo heliport

Co mě trošku zarazilo, bylo studium pokroků na vylepšení školy. Jedná se o klasický strom technologií, jako má kupříkladu Civilizace. Jasně, rozumím tomu, že matematika, sport či humanitní vědy potřebují specializaci, takže kromě způsobilosti učitelů je nutné starat se o pokrok i tímto směrem. Co se týká budov, je to místy až prapodivné. Vážně je nutné ztratit čas výzkumem ohledně postavení parkoviště? Nestačí betonový plácek a hodit kolem něj plot? Upřímně jsem se nad touto logikou trošku zasekl. To se stávalo i v momentech, kdy jsem odemykal heliport, abych mohl létat na jiná místa kvůli exkurzím.

Jinak se jedná o záležitost promyšlenou do každého jediného detailu, který by mě u školního managementu napadl. Studenti nemohou neustále jíst hamburgery, pro morálku je třeba občas udělat nějakou tu slavnost, je nutné zařídit dopravu do školy všem žákům. Pro lepší vědu postavím počítačovou učebnu a pro humanitní obory literární koutek. Umělcům zase hudební třídu nebo velké divadlo. Možnosti titulu mi přijdou skoro až neomezené a člověk se pak může dojímat v momentě, v němž třeťáci odchází na univerzity.

Když nad tím zpětně přemýšlím, je nutné zmínit ještě jednu menší nelogičnost. Učíte středoškoláky, řekněme děti od patnácti do osmnácti let. Zatímco nemusíte řešit těhotenství na školním výletě, musíte řešit predestinaci každého ve své škole. Všichni žáci vědí, čím chtějí jednou být a kam chtějí ve svém životě pokračovat. Jestli byť 1 % z nás to v patnácti letech vědělo, upřímně smekám kloboukem.

Jako dobře promazaný stroj

Čím dále se v titulu dostanete, tím lépe škola funguje. Nakonec je to dobře promazaný stroj a vy si jen užíváte pohled na své dílo, jak si všichni hoví a lebedí (to je škola, že?). Občas se ale stane něco, co nejde ovlivnit. Jednou za pár semestrů přišlo kupříkladu zemětřesení, a když opomenu zachraňování studentů, platby za opravy vyšly na miliony. Naštěstí nikomu nebránilo chodit do školy, i když polovina místností byla v rozkladu, a jelikož jsem zapomněl přisadit odpadkové koše, i v bordelu.

Vrcholem je právě možnost školu spravovat do detailů. Na každé patro dát alespoň dvoje toalety, třídy, technické místnosti, bufík, odpočívárnu. Čím větší zařízení máte, tím promyšlenější onen komplex musí být, ale po několika hodinách to dává smysl. Tedy kromě zahraničních studentů na ubytovně. Vyházel bych je, nespokojence.

Let´s School se i dobře hraje a především vypadá!

K ovládání vám stačí naštěstí myš a šipky, k posunu na mapě a otáčení kamery. Nic více není třeba. Titul nabízí i zrychlení herního času či úplné zastavení. Pokud budete tušit, že se jeden rok nic nestane, protože nemáte peníze ani na postavení jedné zdi, jen zrychlíte čas a dívejte se na tu podívanou před sebou. I přes malé chybky. Občas přijde nějaký ten bug, kdy studenti zůstanou mezi zdmi a vy jim musíte probourávat cestu ke svobodě, aniž byste zrušili celé patro.

Jenže právě cesty k rekonstrukcím vás stále udržují v pozoru a titul vás bude neuvěřitelně bavit. Já si nemohu pomoci, ale těch dekorací a variant je snad nekonečno. Od Halloweenu přes Čínský nový rok. Domlouvat koncerty, stavět sochy, hřiště nebo bazén. Můžete mít skutečně dokonalou instituci nejen v poměru ke vzdělání, ale i vizuálně. Je libo dřevěnou? Kamennou? Mramorovou? Fantazii se meze nekladou, a to naháníte studentíky v rohu, kde hrají hry nebo protestují za lepší stravu.

Ani nebudete vědět jak a proč a v titulu budete i přes jeho nedokonalosti trávit hodiny. Vizuál je totiž krásná jednoduchá animace. Detaily školy vidíte jasně a živě, stejně jako každého studenta. Obrazovka před vámi ožívá a jste prakticky jako dozorce obdivující své veledílo. Titul je navíc natolik intuitivní, že nenechá nikoho ve štychu, a místo stresu, jaký ve škole zažil snad každý z nás, je tu neuvěřitelná pohoda. Stejně tak audio. Nevyvolává stres, jen si užíváte proces před vámi. Občas vám zazvoní, jindy slyšíte vzplanutí, ale vždy je to na úrovni míru a lásky.

Let´s School je neuvěřitelně propracovaný budovatelský simulátor, jenž nenechá žádného hráče chladným. Nabízí nekonečné varianty, jak si postavit svou školu, hlídat nálady žáků i pracovníků a zažít si jednu manažerskou pozici ve hře. Ano, občas je tam pár nelogičností a najde se nějaký ten bug, přesto ani zemětřesení a požáry nezahnaly mou touhu se o školu pořádně starat. Proforovská se tak stává jedním z nejlepších edukačních míst na celém světě a vám doporučím si postavit to své.

• nádherný vizuál
  • snadné ovládání
  • pohodová hudba