Marvel United Spider-Geddon – desková hra

Marvel United: Spider-Geddon – hrdinové pavoučího multiverza

14. 3. 2024

Marvel United: Spider-Geddon je dalším z řady samostatně hratelných rozšíření pro deskovou hru Marvel United. V předchozím rozšíření Marvel United: X-Men jsme se podívali do světa X-Menů, nyní zavítáme do spider-verza. Poznáte šest hrdinů, dva antihrdiny a dva padouchy, proti kterým budete vykládat karty, tvořit dějovou linku a snažit se jim zabránit v dokončení jejich spiknutí. Marvel United: Spider-Geddon je kooperativní desková hra s několika variantami určenými pro jednoho až pět hráčů od sedmi let s herní dobou okolo tři čtvrtě hodiny. Stejně jako u předchozích dílů se o české vydání zasloužila společnost Blackfire.

Herní mechanismy se nemění

Jestliže jste nějakou předchozí verzi Marvel United už hráli, nečekají vás tu žádné překvapující novinky. Hlavním lákadlem jsou nové postavy, které můžete s předchozími tituly zvesela kombinovat. Mezi hrdiny patří: Scarlet Spider, Symbiote Spider-Man, Spider-Man Noir, Silk, Peni Parkerová a Spider-Punk. Antihrdiny, za které lze dle volby hrát v podobě hrdinů nebo padouchů, jsou Superior Spider-Man a Anti-Venom. Za ryzí padouchy se seznamte se Spotem a Morlunem.

Postavy jsou zachycené v akčních postaveních se spoustou povedených detailů. Podobně jako v předchozích vydáních je pro ně v akorát padnoucí krabici předpřipraven praktický insert. V něm najdete i místo na karty a na veškeré přítomné žetony. Ty jsou však všechny smíchané na hromadě v jednom z fochů krabice. Kromě nových postav a k nim přidružených karet s jedinečnými schopnostmi tu najdete větší poměr speciálních vlastností a také zcela nové volitelné karty vybavení některých postav, zvyšující herní možnosti.

Oproti X-Menům ale nejsou speciální schopnosti mezi různými postavami tolik odlišné. Karty vybavení pak zařazujete místo žolíkových karet a máte je k dispozici od začátku hry. Některé jsou k trvalému využití, jiné jsou jednorázové. Pokud ale do herního světa Marvel United přicházíte poprvé, pojďme si celou hru Marvel United: Spider-Geddon představit.

Vyber si postavy a splň mise

Koncept deskové hry je jednoduchý. Standardní hra předpokládá kooperativní účast dvou až čtyř hráčů, kteří se postaví vybranému padouchovi. Navíc existuje upravený režim pro jednoho hráče a speciální verze pro pět hráčů, ve které se někdo ujme role superpadoucha a bojuje proti ostatním. Základem kooperativní hry je volba hrdinů a padoucha, proti němuž půjdou. Jak hrdinové, tak padouši mají své speciální schopnosti, které v rámci celého týmu mohou a nemusí optimálně interagovat, a tak může být jednotlivá hra o to lehčí nebo těžší. Obecně jsou ale někteří padouši obtížnější než jiní.

Po výběru postav a obdržení jejich balíčku karet se doprostřed stolu rozdá šest lokací, po kterých se v průběhu hry pohybujete. Každá lokace má na začátku přiřazené žetony zločinců, civilistů a kartu hrozby. Hrozby představují různé negativní efekty. Vaším úkolem je bojovat se zločinci, zachraňovat civilisty a zbavovat se hrozeb. Pokud totiž chcete padoucha porazit, musíte nejdříve splnit dvě mise. Jednou z misí je zachránění určitého počtu civilistů, zneškodnění daného počtu zločinců anebo deaktivování aspoň čtyř hrozeb. Zbavením se karet hrozby si v lokacích navíc odkryjete i pozitivní efekty, které vám pomohou. Odkládáním žetonů civilistů a zločinců zas oddalujete přelidnění dané lokace a aktivaci schopnosti padoucha. Dokud nesplníte dvě z těchto misí, nelze na padoucha zaútočit.

Vhodně kombinujte své karty

Veškeré akce provádíte pomocí vykládání karet s různými symboly a případně doprovodným textem se speciální schopností. Nicméně novou hru vždy otevírá padouch. To znamená sejmutí horní karty jeho balíčku a provedení akcí na ní uvedených. Padouch se může o určený počet polí pohnout nebo může provést útok v podobě efektu BAM!, který může spustit řetězovou reakci dalších efektů BAM! na různých lokacích a který hrdinům uštědřuje zranění. Případně může na kartě být text pro provedení jiné akce, kterou je nutno vykonat. V poslední řadě se do lokací přidávají nové žetony civilistů či zločinců.

Po padouchovi se na tahu střídají hrdinové, kteří mohou vyložit po jedné kartě. Na kartách lze nalézt symbol zelené šipky umožňující jeden pohyb, značka komety dovoluje zachránit civilistu nebo položit kometový žeton na kartu hrozby. Hrozba je zneškodněna po umístění třech žetonů. Další je červená značka s úderem pěsti představující útok. Tím je možné porazit zločince anebo zaútočit na padoucha. Každý padouch má dle počtu přítomných hráčů dynamický počet celkových životů. Posledním symbolem jsou barevné čtverce značící žolíka, a tedy možnost provést libovolnou ze zmíněných akcí.

Nebyla by to ale správná kooperační hra, kdybyste spolu nemuseli spolupracovat. Ve svém tahu totiž můžete použít nejen akce na vámi vyložené kartě, ale řetězíte je i s akcemi na předchozí vyložené kartě svého spoluhráče. Použít je lze všechny dohromady v libovolném pořadí. Navíc se mohou objevit karty s doprovodným textem v podobě speciální schopnosti konkrétních postav. Před splněním první mise se po vyložené padouchově kartě odehrají tři karty hrdinské a poté opět padouchova. Po splnění první mise se padouch dostává pod tlak a je na tahu častěji, a to už po dvou hrdinských kartách.

Hrdinové prohrají v případě, že jim dojdou jejich karty z balíčku, padouchovi dojdou karty v jeho balíčku nebo se mu podaří splnit jeho ničemný plán. Hrdinové vyhrají jen v případě, kdy padouchovi seberou všechny jeho body života. Hráči tedy musí aktivně spolupracovat a plánovat, tak, aby vykládali vhodné karty, předpokládali, co asi tak padouch udělá, a snažili se nejprve splnit mise a poté dohonit padoucha a porazit ho.

Marvel United Spider-Geddon – mise s padouchem
Marvel United Spider-Geddon – padouši
Marvel United Spider-Geddon – vybavení

Marvel United: Spider-Geddon využívá jednoduchý a zábavný systém spolupráce, ve kterém hráči kombinují své karty akcí, aby vytvořili společný řetězec pohybů, útoků a schopností. Desková hra je dostatečně jednoduchá, aby si ji užili nenároční hráči, ale zároveň nabízí i dostatek variability a úprav obtížnosti pro ty více náročné. Volba Spider-Geddon oproti ostatní hrám z Marvel United záleží na osobních preferencích ke konkrétním postavám. Herní mechanismy jsou totiž vesměs stejné.

• více herních módů
  • originální figurky
  • kombinace s ostatními Marvel United
  • všechny žetony jsou v krabici na hromadě
  • některé kombinace hrdinů a padouchů mohou být nudné
0.0

Mozkovar index

Interakce

Strategie

Marcela Grázová

Její první herní zkušeností byl pravděpodobně Tetris, avšak v dětství milovala strategické hry a online FPS, či MMO. Nyní už hraje jen singleplayer a díky recenzím objevila široké spektrum zábavných indie her, nad kterými dříve spíše ohrnovala nos. Vystudovaný farmaceut, milovník fantasy & sci-fi knížek a seriálů, náruživý cestovatel a motorkář.