Městečko – úvodka

Městečko – recenze

11. 7. 2022

Horor a slovanská mytologie, to jsou zkrátka dvě věci, které k sobě jdou, protože se v našich končinách nachází zlatý grál děsivých legend přímo volajících po nějakém tom hororovém zpracování. Zejména čtenářům této zeměpisné šířky jsou blízké lidové povídky o strašidelných ježibabách, děsivých lešijích či o odporných vodnících topících malé děti. Samotný obal jednoho z nejnovějších přírůstků nakladatelství Golden Dog s názvem Městečko už sám o sobě napovídá, že zde budou hlavním tahounem tři smyslné dámy – čarodějnice, démonky, upírky… kdo ví. Rozhodně ovšem nečekejte žádnou slaďárnu, jako bylo například Stmívání. Městečko je temný hororový kousek dvou polských autorů, kteří moc dobře vědí, jak navodit tu správně mrazivou atmosféru.

Autoři:

Autor obálky:
Žánr:
Rozměry:
Rok vydání:
Originální název:
Vydání originálu:
Cena:

Robert Cichowlas,
Łukasz Radecki
Honza Vojtíšek
Jiří ARBE Miňovský
Golden Dog
Horor
360
brožovaná
104 × 174 mm
2022
Miasteczko
2015
978-80-88067-50-4
399,–

Zdroj: Golden Dog

Cesta bez návratu

Mladý a velice úspěšný autor Marcin zažívá tu největší krizi své kariéry. Termín odevzdání nového milostného románu se kvapem blíží, ale on je zcela pohlcen dilematem bílého papíru. Jako kdyby nemohl nalézt ta správná slova, dlouho přemýšlí nad stavbou vět, a co je nejdůležitější, nedokáže sepsat pořádnou milostnou scénu, na kterých svá díla staví. Aby unikl stresu a načerpal novou inspiraci, vydal se společně se svou ženou na dvoutýdenní pobyt do poklidného městečka Morwany. Lákadlem byla dřevěná chatka na samotě obklopená nádhernou přírodou a až moc podezřele přívětivá cena. Přesně tento druh relaxace Marcin potřeboval k tomu, aby se opět dostal do sedla. Snad mu cvrlikání ptáků, bzučení hmyzu, šustění korun stromů a chladný vítr poskytnou dostatečný stimulující kopanec.

V podvečer odjezdu se mu však zjeví duch mrtvého bratra s lehce zmateným varováním před možným nebezpečím, pokud se rozhodne do Morwan přece jen odjet. Spisovatel tomuto zjevení ale přestane přikládat váhu v momentě, kdy jeho žena celé šťastná a natěšená projeví silné nadšení z nadcházející cesty. Nakonec se tedy vydávají do poklidného městečka, a jak se dá očekávat, dvoutýdenní relaxační dovolená nejspíše nebude probíhat přesně podle jejich představ. Nejprve se vše zdá být v naprostém pořádku, ubytování předčí jejich očekávání a samotná lokace oběma poskytne tolik zasloužený odpočinek. Brzy je ovšem vrátí do reality několik až nápadně děsivých událostí a pohled na tamní obyvatele, kteří se nejen chovají divně, ale navíc vypadají zuboženě, unaveně a nemocně. Jejich pozornost brzy upoutají štíhlé světlovlasé ženy, ještě k tomu navíc ve městě, které na žádných mapách neexistuje.

Zvědavost je první krůček do pekla

Městečko je velice povedený hororový kousek, z jehož řádků budete mít husí kůži a v některých případech může nastat i paranoia, kdy se vám bude zdát, že se ony světlovlasé ženy míhají poblíž vás. Atmosféra se titulu rozhodně upřít nedá a je velice silným tahounem celého díla. Kniha je popisována jako horor, a tak jsem ho možná čekala o trochu více. Velkou část knihy totiž zaplňují drsné a místy až brutální a nechutné sexuální scény, na kterých je jasně vidět zvrhlá mysl autorů. Od děsivého úvodu se tak příběh postupně stáčí k více sexuálnímu obsahu a ke konci se opět snaží onu hrozivou atmosféru opět vyhrabat, ale upřímně, ne moc přesvědčivě. Městečko je vskutku velmi dobrá kniha, která potěší zejména čtenáře těchto končin. Jde tedy o velice subjektivní pohled, když řeknu, že jsem od ní čekala něco trochu jiného, ale to neznamená, že jsem nebavila od začátku až do konce. Setkala jsem se ovšem s několika menšími neduhy, které mi zkrátka nedovolují knihu hodnotit lépe.

Zdroj: Golden Dog

Jako ten největší nedostatek vnímám někdy až přihlouplé chování některých postav. Příběh se primárně zaměřuje na Marcina a jeho ženu, ale prolíná se zde ještě jedna dějová linie detektiva, který v Morwanech pátrá po zmizelé manželce svého klienta. Marcin je postava charakterizovaná jako velice racionálně uvažující člověk, proto mě občas nemile překvapilo, jak hloupě byl schopný se zachovat. Vděčným příkladem mohou být telefonáty lidem z „vnějšího světa“, s jejichž pomocí by přece mohli najít východisko z jejich prekérní situace, ale Marcin se zkrátka rozhodne této příležitosti nevyužít. Dále indicie jasně a názorně už od začátku napovídají, že by se měli ihned spakovat a pokusit se odjet, ale oni v městečku nadále zůstávají i přes všechny ty děsivé události, co se jim dějí, a všemožně si nalhávají, že je to tak v pořádku. Já být na jejich místě, ihned se pakuji pryč po první noci. Ano, je to smyšlený příběh a neměla bych tedy mít tolik realistický pohled na situaci, ale jelikož se děj odehrává v naší době jednadvacátého století, dovolím si lehce kritická přece jen být.

Z hovna bič neupleteš

Městečko se velmi dobře čte, příběh se nikde příliš nezadrhává a neustále se v něm něco děje. Kromě již zmíněných sexuálních scén zde najdete také humor, vulgarismy a plno zvratů, včetně zajímavého plot twistu na samotném konci. Díky tomu se děj dopředu nedá vůbec předvídat a drží si čtenářovu pozornost zuby nehty, a to doslova. Některé části příběhu se vám zprvu mohou zdát matoucí a nezapadající do celého konceptu, ale jejich spojitost oceníte až v pozdějších fázích knihy, kdy na povrch vyplují všechna tajemství. Opět si musím dovolit subjektivní poznámku k samotnému zakončení, které na můj vkus bylo možná až moc předimenzované nadpřirozenem a starým slovanským božstvem, ale rozhodně nemohu vytknout to, že by to celé nakonec nedávalo smysl.

Kniha má příjemnou cestovní velikost a obálka zaujme na první pohled s jasným odkazem, co vás čeká uvnitř. Velice také oceňuji, že Golden Dog ke svým knihám přikládá také tematické záložky, protože těch není nikdy dost. Literatura je hlavně o fantazii, ale i přesto je škoda, že se zde nevyskytuje pár děsivých ilustrací, které by jistě i těm méně představivějším čtenářům pomohly k lepšímu vžití se do příběhu, ale to už zabíhám do velkých detailů. Jestli vás článek zaujal, koukněte i na naše další recenze knih.

Městečko je jasným důkazem toho, že polským autorům tento žánr padne jako ulitý. Práce se slovanskou mytologií si přímo žádá hororové prvky, ty navíc dva autoři okořenili o drsné sexuální scény, které možná začnou přebírat až moc velkou kontrolu v celém ději. Přesto jde o kousek s úžasnou atmosférou, kde děj dokáže čtenáře dostatečně vtáhnout do příběhu a udržet si jeho pozornost od začátku až do konce. Škoda snad jen těch občasně přihlouplých jednání některých postav, která se vymykají racionálně uvažujícímu lidskému chápání.

• mrazivá atmosféra
  • slovanská mytologie
  • čtivý příběh