Mladí titáni Raven – úvodka

Mladí titáni: Raven – recenze

19. 8. 2022

Období dospívání je pro každého člověka jedním z nejtěžších životních etap. Tolik změn nejen z hlediska fyzického, ale i psychického rázu se v tomto období udává bez jakýchkoliv varování, což může vyústit v často nepříjemné situace. Puberta je náročná pro každého, ale co teprve pro ty, jejichž těla, potažmo schopnosti se od „normálních“ lidí značně odlišují… to je teprve panečku něco. I naši oblíbení superhrdinové si touto životní fází museli projít a nakladatelství Crew ve své sekci Young Adult přivítalo nový komiksový přírůstek, Mladí titáni: Raven. Jedna z nejpopulárnějších hrdinek DC si na vlastní kůži vyzkouší nástrahy dospívání, ještě k tomu se ztrátou paměti.

Svět:
Žánr:
Pravidelná série:
Redakce:
Lettering:
Rozměry:

Kami Garciová
Gabriel Picolo
Crew
Raven
Young adult
Raven
Filip Škába
Andrea Nekvapilová
Tomáš Neubauer
184
barevný
vázaná
152 × 230 mm
červen 2022
9788076791862

Zdroj: Crew

Tajemství minulosti

Sedmnáctiletá teenagerka Raven během tragické autonehody přijde hned o dvě jí důležité věci – o svou adoptivní matku a paměť. Ještě otřesená dívka tak připadne do péče tety Natálie, ke které se bude muset přestěhovat do New Orleans. Nové město samozřejmě znamená nové příležitosti, ale co hůře, i novou střední školu. Raven si pamatuje běžné úkony, jako přecházení přechodu na zelenou, ale už netuší, jaký styl hudby nejčastěji poslouchala nebo zda vůbec měla ráda čokoládu. Postupem času se jí místo vzpomínek začnou do snů vkrádat podivné předtuchy a noční můry. Od té doby se kolem Raven začnou dít divné věci, které ani ona sama nechápe.

Nechybí samozřejmě první mladická láska, hořké zklamání, budování důvěry a hledání sebe sama, ale žádná velká krize identity se nekoná. Raven je zmatená, nejistá a má strach ze svých vlastních schopností, na které, jak se zdá, také zapomněla. Jedinou útěchu jí poskytuje trochu střelená energická sestřenice Max a Tommy Torres. Zápornou postavou je zde Trigon, jehož vliv se zde promítá pouze ojediněle, přesto dokáže mladou dívku, jíž cloumají hormony všemi couly, alespoň částečně ovlivnit. Trigonovi zde však nebyl dán dostatek prostoru pro to, aby se ukázal v tom pravém světle, a působí spíše jako jakýsi našeptávač taktně upozorňující, že on je tady také.

Sladkohořké mládí

Abych byla upřímná, příběh se tak nějak točí v kruhu a veškeré výrazné zvraty byste sotva spočítali na prstech jedné ruky. Kromě dramatického začátku a lehce ošizené finální bitvy se příběh snaží vyprávět o všem, ale zároveň o ničem. Nemohu říct, že by mě komiks nebavil, ale měla jsem z něj pocit, že se dlouhou dobu nikam moc neposouvá, vždy pouze tak lehce nakousne zajímavé téma, viz zmínka o LQBT, a zase od něj dá ruce pryč. Většina času sleduje Raven v nové škole, sem tam nastane čtení myšlenek, občas se ozve Trigon, a když už nakonec přijde řada na velkou bitvu, je během pár stránek všemu odzvoněno.

Přesto se mi líbilo, jak komiks Mladí titáni: Raven prokresluje budování vztahů. Například scéna, kdy se Raven sbližuje s Tommym ve školní tělocvičně a společně ochutnávají různé druhy tyčinek proto, aby si Raven dokázala vzpomenout na její oblíbenou příchuť sladkostí, potažmo jestli vůbec čokoládě holduje, je jednou z těch nejlepších pasáží prezentujících mladickou nevinnost. Přes první rande až k prvnímu polibku ze stránek srší emoce, čemuž si, myslím, pomáhají nejen příjemně sepsané dialogy, ale také skvěle zvolený styl ilustrací. Komiks Mladí titáni: Raven, ale i další jemu podobné kousky přesně ukazují, že i superhrdinové mimo zachraňování světa každodenně řeší obyčejné „lidské“ problémy, díky čemuž si k nim můžeme vybudovat o to silnější vztah.

Zdroj: Crew

Linka sem, linka tam

Gabriel Picolo je talentovaný umělec, který miluje Mladé titány celou svou duší, a na jeho dílech je to rozhodně vidět. Komiks Mladí titáni: Raven sází na velmi výrazné linie a temnější paletu barev. Skvěle dokáže pracovat s pozorností čtenáře použitím jednoduchého principu „to důležité je detailně vykresleno, nebo rovnou vybarveno“. Kresba je velice dynamická, čímž nemá problém prezentovat pohyb a akci. Ne všechny části komiksu jsou kolorovány, ale když už na nějakou takovou scénu narazíte, chtě nechtě na ni upřete svůj zrak. V kontrastu s bílo-šedým pozadím se barevné části krásně doplňují a nenásilně vyzdvihují to, čemu by čtenář měl věnovat pozornost. Někdy dokonce narazíte na ilustrace, jimž pozadí zcela chybí, jindy je vykresleno do sebemenšího detailu a někde uprostřed je kombinace obojího. Když autor chce, abyste měli přesný obrázek o tom, kde se postavy zrovna nachází, dokreslí pozadí. Když vás naopak nechce zatěžovat nedůležitými kulisami, vynechá ho nebo jen lehce nastíní základní kontury. Tento chytře využívaný přístup musím rozhodně ocenit, protože nikdy přesně nevíte, co vás čeká na další stránce.

Je trochu škoda, že komiks není obsáhlejší, protože po cca hodinovém čtení se na konci přistihnete, že chcete víc. Celá série ze spolupráce populární autorky Kami Garciové a Gabriela Picola čítá další dva komiksy, které se snad Crew taktéž rozhodne přeložit. I když je komiks cílen spíš na mladší publikum, troufla bych si tvrdit, že ani starší ročníky jím nemusí pohrdnout. Přece jen pojednává o tom, že bychom měli věřit nejen sobě, ale i svým bližním, měli bychom ovládat svůj vztek, nepřát ani těm nejhorším lidským existencím nic špatného, neuzavírat se s problémy sami do sebe a neměli bychom si bát říct o pomoc… to jsou věci, které i mnozí dospěláci stále postrádají.

Mladí titáni: Raven si své místo v sekci Young Adult rozhodně zaslouží, i když se nezabývá tak výraznými tématy, jako jsme zvyklí z jiných děl tohoto žánru. Příběh sice není nijak obzvláště výrazný, přesto stále prezentuje superhrdiny s nadpřirozenými schopnostmi jako lidi, kteří si také jednou museli projít nástrahami dospívání a řešit každodenní problémy, jako je například zklamání z první lásky. Obzvláště povedená je umělecky vyvedená kresba… oh, a Trigon je zde taky, málem jsem zapomněla.

• umělecky pojaté ilustrace
  • sem tam nějaké to ponaučení do života
  • i superhrdinové mají své dny