Momidži – úvodka

Momidži – karetní hra plná podzimního půvabu

9. 10. 2023

Když se stromy připravují na zimu, přestávají do listů dodávat vodu a nedostatkem chlorofylu se začnou zbarvovat do teplých odstínů, odehrává se před našimi zraky neskutečná pastva pro oči. Protože podzim pomalu, ale jistě klepe na dveře, vydavatelství REXhry si pro nás připravilo nádhernou karetku s názvem Momidži, v níž se podíváte na území Dálného východu a budete obdivovat krásy císařských zahrad v tom nejúchvatnějším období v roce.

Javorová magie

Tato karetní hra své jméno získala po momidži neboli javoru dlanitolistém, který se po většinu roku vyznačuje sytě zelenými listy, jež se na podzim zbarvují do intenzivní červené, až rudé barvy. Slovo momidži se přitom dá použít i v širším významu jako „podzimně zbarvené stromy“. Nejen listy japonského javoru budou hráči sbírat za honbou co největšího bodového zisku, protože ten, kdo na konci hry bude mít tu nejúchvatnější sbírku, se stane vítězem. Karetní hra Momidži hráčům vytváří až romantickou scenérii s jednoduchými pravidly, která poskytují prostor pro nejrůznější strategii.

V nádherně zdobeném obalu naleznete karty hned šesti typů listů rozdělených do sad po čtrnácti. Dohromady tedy osmdesát čtyři kousků. Dále pak třicet čtyři karet krajin, šestnáct žetonů cílů se symbolem brány Torii na zadní straně, třicet dva žetonů žaludů v hodnotách pět a jedna, bodovací sešit společně s tužkou a českými pravidly. Momidži můžete hrát sólo nebo ve společnost až tří dalších hráčů od osmi let, přičemž hru zvládnete dokončit během cca třiceti minut.

Momidži – balení
Momidži – zadní strana
Momidži – úvodka

Listy, karty a taktika

Příprava hry je velice jednoduchá. V závislosti na tom, kolik hráčů sedí u stolu, použijte tolik typů listů, jak vám radí pravidla. Balíček pečlivě zamíchejte a každý si vezměte šest karet do ruky. Zbývající karty budou tvořit dobírací balíček uprostřed stolu. Vezměte z něj čtyři vrchní karty a vyložte je vedle do oddělených sloupců lícem nahoru podle typů listů. Použijte pouze takové žetony cílů, které odpovídají sadám, s nimiž hrajete, a vyložte jich na stůl tolik, kolik je počet hráčů plus dva. Stejný počet žetonů obraťte zadní stranou do komínku na sebe vzhůru s bránou Torii. Zbylé vraťte do krabičky, v této partii se nepoužijí. V rámci draftu nebo z předpřipravených sad krajin hráči vyloží tři karty do řady před sebe. Zbylé karty krajin se nevyužijí. Začínající hráč dostane čtyři žetony žaludů, ostatní po pěti. Zbylé žetony vložte do pytlíku jako společnou zásobu, z níž bude brát a do níž budete žetony vracet. Žaludy zde slouží jako platidlo a můžete si za ně aktivovat schopnosti karet krajin nebo zakoupit žeton cíle.

Princip hry je v základu tuze jednoduchý. Hráči se střídají ve směru hodinových ručiček v tazích, během nichž mohou provést jednu ze tří hlavních akcí a nepovinné akce, je-li k tomu příležitost. Mezi hlavní akce se počítá sběr vyložených karet listů ze stolu do své ruky. Na konci tahu však můžete mít v ruce pouze osm karet, a tak je třeba si dobře rozvrhnout, zda není lepší nejprve karty vyložit a až poté si brát nové, avšak za cenu, že je dříve mohou uzmout soupeři. Druhou hlavní akcí je vyložení karet listů z ruky na stůl do hromádek podle jejich typů. Vykládání karet však má velice důležitou podmínku. Karty listů jsou očíslované od nuly do tří. Na každou hromádku hráč může položit pouze karty se stejným číslem nebo kartu s následujícím číslem. Nelze tedy vykládat kartu 2 na kartu 1. Zároveň s tím karta s číslem tři hromádku uzavírá a pokládá se na ni žeton brány Torii.

Žaludová symfonie

Důležitou mechanikou pro vykládání karet je i získávání bonusů za žaludy. Některé karty v dolním rohu nebo v obou rozích mají symbol žaludu, který vám za sousedící symboly na kartách přinese další žetony. Buď tedy můžete na hromádky různého typu vyložit po jedné kartě a získat tak bonus, nebo vyložit maximálně dvě karty stejného typu. V takovém případě bonus nezískáváte.

Třetí hlavní akcí je aktivace cíle. Za žetony žaludů si můžete zakoupit (aktivovat) žeton cíle a být jeho vlastníkem. Pokud se vám cíl podaří na konci hry splnit, získáváte hned deset bodů. Ostatní hráči stejný cíl mohou rovněž splnit, ale dostávají za něj výrazně méně bodů. Je tedy dobré udržovat si přehled a ve vhodnou chvíli žetony ukořistit před soupeři, protože vám mohou zaručit vítězství. Na druhou stranu se jimi nemusíte vůbec zaobírat, když se vám nehodí. I bez jejich využití se hra totiž dá také vyhrát.

Ve svém tahu rovněž můžete jako nepovinnou akci odložit dvě libovolné karty ze své ruky a směnit je tak za žeton žaludu, nebo využít schopností krajin. Ty se však dají aktivovat pouze jednou za celou partii. Vysvětlení schopností krajin i žetonů cílů naleznete na konci příručky pravidel. Je dobré si je před hrou nastudovat, protože jinak si nebudete pořádně vědomi svých možností. Schopnosti krajin jsou mocné nástroje, která vám umožní činit zajímavé akce nebo lehce poupravovat ty stávající. Opět vám mohou stejně tak jako žetony cílů poskytnout jistou výhodu, ale pro dosažení vítězství nejsou směrodatné.

Momidži – bonus za sousedící žaludy
Momidži – žetony žaludů, cílů a bran
Momidži – balíčky listů a jejich uzavírání
Momidži – všechny druhy karet zahrad
Momidži – vnitřek balení

Když na stole už nebude z čeho vykládat karty nebo dojdou žetony s branou Torii, všichni provedou poslední tah a přistoupí se ke sčítání bodů. Každou hromádku nastřádaných listů vynásobte počtem karet krát hodnota na jejím vrchu. Na počtu karet v balíčku tedy záleží, protože hromádka uzavřená kartou s číslem tři může i o pěti kouscích vynést solidní výsledek. Body si přičtěte také za nevyužité žetony žaludů a splněné cíle. Vše pečlivě zapište do přehledného bodovacího sešitu a vítězí ten s větším bodovým ziskem. Jen škoda, že bodovací sešit čítá pouze dvacet listů.

Podzimní harmonie

Nutno dodat, že Momidži lze hrát i v jednom za velice podobných pravidel. Pro jednotlivce jsou přichystané tři různé scénáře podle obtížnosti, aby si výlet do císařských zahrad mohli užít začátečníci, středně pokročilí i úplní profíci. Zkušenější hráči možná budou lačnit po větší výzvě, ale Momidži si spíše užijí rodiny s dětmi či příležitostní deskovkáři, kteří se budou chtít odreagovat od každodenního stresu. Meditativní herní zážitek je totiž jednou z předností této karetní hry. Jako u většiny podobně laděných karetek i zde hraje velkou roli náhoda, která vám buďto může zhatit sebelepší strategii, nebo naopak přikloní štěstěnu na vaši stranu. Občas není na škodu očkem sledovat soupeře a jejich vyložené hromádky, abyste podle toho mohli měnit taktiku. Být ve střehu se vyplácí.

Momidži – každý komponent je malé umělecké dílo
Momidži – karty listů
Momidži – karty zahrad

Momidži exceluje na poli výtvarného zpracování. Karty neobsahují žádný text, a tak se stejně jako na žetonech budete muset orientovat podle symboliky, jejíž vysvětlení naleznete na konci brožury s pravidly. Karty krajin jsou jako malá umělecká díla čekající na zarámování a vystavení v galerii. Ať už vedle sebe poskládáte jakoukoliv trojici, vždy vám krajina bude na sebe navazovat a vytvářet jedinečné panorama. I karty listů uchvátí svými sytými barvami a smyslem pro detail. Kdyby byly vyrobeny z krapítek tvrdšího papíru, vůbec by to nebylo na škodu, ale kvalita komponentů jistě neurazí. Momidži na vás po otevření víka krabice dýchne podzimní náladu, díky čemuž jsem se hravě dokázala naladit na vlnu veselí, i když se za okny stromy ještě zelenají.

Pokud hledáte odpočinkovou hru založenou na sestavování balíčků s jednoduchými pravidly a příjemnou dávkou strategie, Momidži se vám jistě trefí do noty. Bonusem je nádherné výtvarné provedení, z jehož ilustrací podzimní nálada přímo sálá. Díky široké variabilitě karet a možností, jak hrát i vyhrát, se Momidži na vašem stole jistě bude vyskytovat po dlouhou dobu. Přehlédneme-li velký vliv náhody nebo další drobné nedostatky, stále jde o povedenou záležitost, která se jen tak neomrzí. Případně se podívejte i na další recenze deskových her.

Momidži je nejen krásně vytvořenou karetní hrou, ale také zážitkem plným odpočinku a podzimní atmosféry. Jednoduchá pravidla hry poskytují hráčům dostatek prostoru pro taktiku a rozhodování. Celková estetika je působivá a vytváří meditativní dojem, což je jedna z hlavních předností hry. I přesto, že se najdou některé drobné nedostatky, stále jde o ideální volbu pro hráče, kteří hledají pohodovou karetku s dobrou znovuhratelností.

• nádherné vizuální zpracování
  • jednoduchá pravidla
  • herní variabilita