Mor - úvodka

Mor – jestli chceš delší vodítko, musíš si ho zasloužit

5. 6. 2025
 

Představte si nedalekou budoucnost, kde se vše, co jste znali, v jednom momentu zhroutí jako domeček z karet. Když se čtyři Jezdci apokalypsy – Mor, Válka, Hladomor a Smrt – na svých hřebcích rozjeli do čtyř světových stran, aby kolem sebe rozsévali zkázu a smrt, zmizeli stejně tak rychle, jak se objevili. Jenže lidstvo není hodno spásy. Anděl smrti, Jezdec jménem Mor Dobyvatel se vrátil. V jeho příběhu se však nevypráví jen o zmaru, nýbrž o překvapivě lidské cestě, kterou od začátku až do konce ovlivňuje jediná obyčejná smrtelnice, jež se rozhodne postavit božímu trestu tváří v tvář. Toto je apokalypsa, která chutná po bolesti, lásce a druhých šancích.

Autor:
Vydavatel:
Distributor:
Originální název:
Žánr:
Série:
Díl:
Překlad:
Počet stran:
Tisk:
Vazba:
Rok vydání:
ISBN:
EAN:
Vydání:

Laura Thalassa
booklab
Slovart
Pestilence
Young Adult, Romantická
Jezdci apokalypsy
1. ze 4
Ondřej Pauser
384
černobílý
brožovaná s ořízkou
2025
978-80-276-0969-7
9788027609697
první

Zdroj: Slovart

Nákaza a jedna drzá žena

Kniha Mor je první díl v sérii Jezdci apokalypsy, a jak už název napovídá, hlavní roli si pro sebe ukradne sexy bastard na bílém koni s lukem. Díky zlaté zbroji a koruně vypadá jako galantní rytíř. Zatímco moderní civilizace kolabuje a svět se propadá do temnoty, Mor přichází vymýtit lidstvo pomocí nákazy. Když ho ovšem jeho cesta vede skrze město Sary Burnsové, onen jednoduchý plán se začne komplikovat. Sara ho doslova sestřelí z koňského sedla ve víře, že tím zachrání svět. Ne že by se to povedlo. Mor je totiž nesmrtelný… překvapivě, a pořádně rozzuřený. Vynese nad ní proto rozsudek horší než smrt. 

Během Morovy výpravy od města k městu, kdy roznáší nákazu, bere Saru na svou pekelnou jízdu s sebou, aby mohla konec světa sledovat hezky z první řady. Jejich společné cestování tak provází zvláštní dynamika plná napětí, násilí, ironie a bojů. Navzdory otevřené zášti se musí tolerovat, protože on umřít nemůže a ji zabít odmítá. Co by mělo být jen krutým trestem, se postupně proměňuje v jiskřivé pouto, které oba nutí přehodnocovat své role a emoce. Mor, ač má moc zničit svět, se učí o soucitu, lásce a zranitelnosti víc, než by kdy čekal.

Utrpení je určené žijícím

Autorka Laura Thalassa píše velmi svižně. Děj prakticky nemá hluchá místa a neustále se na stránkách něco děje. Ať už jde o akci, hlubokomyslné dialogy nebo vývoj postav… a že ho tu je hodně. Přestože se kniha točí převážně kolem ústřední dvojice, nabídne také několik silných vedlejších postav, jejichž poselství mnou rezonuje doteď. I tak se do popředí dostává zejména Sara coby výbušná, drzá a nesmírně odvážná mladá hasička. Není to ta klasická hrdinka, co by čekala na záchranu. Bere osud do svých rukou a počítá s následky. Je to žena z masa a kostí, která se nebojí říct, co má zrovna na jazyku, i kdyby uštěpačné poznámky byly směřované na Jezdce apokalypsy (taky že jsou). Její skvělé hlášky i neochvějné odhodlání Jezdce přesvědčit, že lidstvo stojí za záchranu, ji staví do pozice, že si ji nejde neoblíbit. Sice mi občas přišlo nereálné, co všechno je její tělo obyčejného člověka schopno vydržet, i tak mi přirostla k srdci.

Zdroj: Slovart

Mor je oproti ní naprostým kontrastem. Je ledový, neúprosný a téměř nelidský. Zároveň z něj vyzařuje síla a klid. Je to přece jen nadpozemská bytost stvořená k tomu, aby zabíjela, přestože mu takový úkol není úplně po chuti a bojuje tak sám se sebou. Skrze Saru se však učí, že svět není jen černobílý a lidé sice mají krutou povahu, ale umí být i soucitní. Protikladné povahy tak dělají z příběhu zajímavou hru na kočku a na myš. Nepamatuji si, kdy naposledy jsem se u knihy tak nasmála, než když se Mor rozhodl Saře sníst většinu jablečného koláče, ačkoliv jídlo k přežití nepotřebuje, jen aby tím zabil dvě mouchy jednou ranou. Od odporu přes toleranci až k vzájemné přitažlivosti se vztah věznitele a zajatkyně mění v cosi, co ani jeden z nich nedokáže pojmenovat.

Černá znamená smrt

Tím se dostáváme k romantice, která je pečlivě prokládaná krutostí apokalyptického světa. Romantická linka má přesně tu křivku vývoje jako správný zástupce enemies to lovers. Je vášnivá, nevyzpytatelná a plná napětí i spalujících jisker. Autorka zvládá erotické pasáže popisovat s něžností, přesto jim nechybí zatraceně žhavý náboj. V tomto případě nejde o bezduché scény pro efekt, ale plnohodnotnou vývojovou složku postav. Spojení těl odráží jejich vnitřní proměnu, zranitelnost i sílu a je vyvrcholením celého procesu sebepoznání.

„Chceš, aby tvůj lid žil, ale nechceš, aby mi někdo ublížil.  Já chci, aby tvůj lid zemřel, ale nemohu ublížit tobě. Oba jsme lapení mezi naší myslí a naším srdcem.“

Možná to nejzajímavější na celé knize není ani samotná romantická linka, ani apokalyptické kulisy, ale otázky, které ve vás vyvolává. Může se nesmrtelná a krutá bytost naučit milosrdenství? Lze omluvit lidskou povahu se všemi jejími chybami, pokud sami cítíte emoce? Je možné dát světu druhou šanci, když už jste jednou rozhodli, že si žádnou nezaslouží? Stojí lidé vážně za záchranu, když na vlastní kůži zažijete jejich chladnou a krutou stránku? Mor je kniha především o lidské povaze, o té dobré a zároveň o té nejhorší. Je jako zrcadlo, v němž se odráží jak nejtemnější, tak nejčistší části lidství. Kniha ukazuje, že milosrdenství není slabost, ale akt odvahy. A že i v největším zoufalství může vyklíčit naděje, i kdyby měla mít podobu modrookého Jezdce apokalypsy ve zlaté zbroji.

Duch je odhodlán, ale tělo je slabé

Mor je příběh plný kontrastů: temnoty a světla, krutosti a něhy, zkázy a záchrany, bolesti a rozkoše. Autorka vytvořila svět, který je možná ztracený, ale díky dvěma nepravděpodobným spojencům v něm zůstává něco hluboce lidského. Hledáte-li čtení, které vám rozbuší srdce, rozproudí krev, vykouzlí úsměv na tváři, vyděsí a donutí se zamyslet nad tím, co nás činí lidmi, Mor je tou pravou apokalypsou pro každého z vás.

Pokud ale existuje něco, co by mohlo čtenáře vytrhávat z jinak parádního zážitku, je to občasné prolomení čtvrté zdi v závorkách. Ne každému to sedne a v jistých pasážích to působí nepatřičně. Tak či onak, věk člověka dávno skončil a začal věk Jezdců. V pokračování od nakladatelství Slovart lidstvo podrobí zkoušce Jezdec s mečem na ohnivém hřebci… Válka přichází.

Mor je temná jízda na hřbetu zkázy, v níž láska doutná mezi popelem světa. V srdci apokalypsy, kde lidstvo balancuje na hraně vlastního zániku, povstává příběh o naději a nepravděpodobném vykoupení. Autorka dokázala skloubit krutost zániku s lidskostí hlavních postav a vytvořit poutavý, smysluplný příběh. Milosrdenství se stává zbraní a emoce aktem vzdoru proti nezvratnému osudu. Svět možná hoří, ale někde uprostřed plamenů bijí dvě srdce proti všemu a všem.

Klady
  • silné postavy
  • děj je bez hluchých míst
  • dobře vystavěný vztah s napětím, ironií i jiskřením
  • kniha klade morální otázky a reflektuje lidskou povahu
  • směs romantiky, apokalypsy, akce i humoru
Zápory
  • Sara někdy zvládá až příliš na obyčejného člověka
  • vložky v závorkách mohou působit rušivě
Infobox
0.0

Doporučujeme

Styl vyprávění

Vtažení do děje

Příběh

Postavy

Napětí

Dialogy

Nikola Mrázová Erlebachová

Indie a RPG hry jsou její slabostí a rozhodně se tím netají. Jako prcek nakoukla do pootevřených dveří herního světa díky Mariovi na starých žlutých kazetách. Dovnitř ji úplně vtáhla až její druhá polovička a od té doby si svět bez her neumí představit. Umělecká duše, která nevyhledává jen nejnovější kousky, ale občas sáhne také pro starší tituly, nejlépe s pořádným metalovým soundtrackem.

Sledujte nás:

© 2025 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.