Nanits Chronicles

NANITS Chronicles – světový komiks z českých luhů a hájů

27. 10. 2022

Kdysi dávno Nanits Universe produkovalo aplikace pro tablety s cílem přinést čtenářům ozvučené komiksy. Středobodem už tenkrát byly Nanits Chronicles. Bohužel to skončilo kvůli investorům a tvůrci se tak rozhodli celý příběh vydat ve fyzické podobě. Přivedli na svět jedenapůlkilový komiks, který celý příběh Nanits Chronicles zakončil, a my máme vlastně štěstí, protože v České republice vyšlo dílo, které v lecčems překonává i zahraniční tvorbu. My můžeme jenom poděkovat Nakladatelství Epocha, že nám tento komiks od Roberta Kaločaie a Michaela Petruse naservírovala.

ISBN

Robert Kaločai
Nuñez, Puste, Terrero, Petrus
Epocha
400
barevný
vázaná s přebalem
červen 2021
978-80-278-0026-1

Flula vyhladila miliardy lidí, zachrání lidstvo Nanits?

Celý tento masivní komiks (skutečně čítá cca 400 stran) je rozdělen na pět kapitol, z čehož první a poslední jsou prolog a epilog. Hlavní část děje tak tvoří prostřední tři, které jsou na sobě příběhově naprosto nezávislé a překvapivě spolu v jednom komiksovém vydání skvěle fungují. Čím by to mohlo být? Možná také tím, že každý z těch příběhů je zasazený do jiného století.

Celkově je ale nutné vás nejdříve uvést do obrazu celého dění. V roce 2045 na Zemi vypukla epidemie, které se říká Flula. Zní možná nevinně, ale do deseti let zabije necelé čtyři miliardy obyvatel. Lidstvo je zničené, zkroušené a jediné, co na světě funguje, jsou karantény a ghetta. Naštěstí se objeví společnost NFO, která vymyslí sloučeninu Nanits. Ta funguje jako perfektní protilátka na Flulu a najednou je lidstvo zachráněno – tedy, je to lidstvo, takže je „zachráněno.“

Všechny příběhy Nanits Chronicles totiž ukazují jednu podstatnou věc. Člověk je člověku vlkem a místo toho, aby si přeživší užívali dosaženého úspěchu a šance na moderní medicínu, se samozřejmě všechno musí zvrhnout, protože náš druh je soužití, slušnosti a celkově té vybájené lidskosti snad už i neschopný.

Tři povídky, každá jiná a z jiného století

První velký příběh se jmenuje 2177 a překvapivě se objevíme v roce 2177. Svět je nyní vyléčený, všude vládne mír, kromě hromady protestujících, co běhají v ulicích. Na Zem se chystá Marťanka Nia. Ona tedy není Marťanka v klasickém slova smyslu, ale jedna z potomků lidské kolonie, která začala osidlovat Mars ještě před Flulou. Nyní je Nia součástí delegace na konferenci společnosti NFO. Zaplete se však do spiknutí, které ohrožuje nejen ji, ale celé lidstvo. Jedná se o čistokrevné sci-fi z budoucnosti, které postupně rozkrývá tajemství Nanits a celé moderní lidské společnosti. Je perfektně pojaté i napsané a do Nii se čtenář ihned zamiluje.

Druhá povídka s názvem Intermezzo nás vrátí do roku 2056 (ano, o století zpět), kde se můžeme podívat, co Flula udělala s lidstvem. Hlavní postavou příběhu je Harry, člen gangu, který přežívá, jak umí. Drsný svět připomíná The Walking Dead, jen je bez zombíků a s hrozbou nákazy zákeřnou nemocí. Úžasně napsaný postapokalyptický western je především ukázkou toho, co je lidstvo schopno dělat během pandemie. Navíc je během povídky ukázáno spoustu flashbacků vypuknutí choroby, i jak to civilizace zvládala pomalu ke svému zhroucení.

Závěrečná povídka před epilogem nás přenese do roku 2225. V této době už se Nanits vymkly kontrole. Svět je pod kontrolou korporátu NFO a na černém trhu koluje napodobenina Nanits, která zase pro změnu zabíjí většinu uživatelů. Zde se poznáváme s detektivem Frinklem, jehož žena právě na napodobeninu zemřela. Tento muž se vydává za pomstou a má jediný cíl, zničit černý trh. Zde mi to přijde trošku nelogické, protože to byl on sám, kdo své ženě náhradu sehnal. Povídka ze vzdálené budoucnosti slouží jako neuvěřitelná bonusovka, která svým pojetím přináší spíše Sin City, přesto je dokonalou kapitolou.

Zdroj: NanitsChronicles

Pokud tedy příběhy nějak bez spoilerů zhodnotíme, jsou naprosto perfektní. Samy o sobě jsou velice zvláštně rozestavěné a nepřináší nic nového, jenže v tomto případě jsou přesto skvělé. Nanits Chronicles jsou rozhodně komiksem, který Českou republiku přerostl a může se bez problémů rovnat se světovými komiksy.

Vymyšlený svět, skvělé postavy a dokonalá ilustrace

Nutno zde zmínit, že autoři přišli s úplně vlastním světem. Nebáli se odpojit od stereotypního vyprávění a vtrhli hned do tří období. V každém z nich představili něco jiného, a ačkoliv jsou všechny příběhy takovou tou klasikou, do světa Nanits Chronicles naprosto fantasticky zapadají. Především postupné rozklíčovávání celého Nanits považuji skutečně za skvělý prvek.

Postavy také budou čtenáře bavit. Všechny jsou jiné, jako voda, olej a kámen, i když toto přirovnání na první pohled nemusí dávat moc smysl. Harry je dítě s temnou minulostí, bojující o život, a přesto je to skoro blázen, který se nebojí ničeho. Detektiv Frinkle je zase zhrzeným, zničeným frajerem, jaké známe z detektivek z devadesátých let, kterého zdobí jeho agresivita a nedodržování policejních pravidel. No, a pak je tu Nia – krásná, elegantní, inteligentní. Ihned na prvních stranách se stala mou nejoblíbenější postavou. Doslova tu máme dva muže, kteří si jsou lehkými protiklady, a Niu, která je úplně z jiné planety, i když ona je vlastně z Marsu.

Světovou úroveň komiksu navíc garantuje i naprosto fantastická ilustrace od kreslířů Briana Terrera, Felipeho Arciniegase, Gabriela Ibarry Nuňeze a Pusteho, kteří byli vedení Michaelem Petrusem jakožto jejich art direktorem. Kresbě se nedá vytknout vůbec nic, protože většina grafiky vyniká detaily ze všech pohledů. Obličeje, boje, střelba, lety, všechno je perfektně promyšlené, ale především neuvěřitelně barevné. Barvy si skutečně berou svoje místo na slunci, komiks je totiž stále příjemný, ačkoliv by v takové kombinaci barev mohl být až lehce agresivní.

Nanits Chronicles je naprosto fantastickým komiksem, který se hrdě může postavit mezi ty světové. Ono tam skutečně není k nalezení snad nic špatného, vyjma takových už „ohranějších“ příběhů. Svět je fantastický, příběhy poutavé, postavy nejednají nesmyslně, ale logicky, a kresba je naprosto kouzelná. Komiks si tak zaslouží maximálně vřelé doporučení všem potenciálním čtenářům, protože si nemyslím, že něco takového se na českém trhu od českých autorů v nejbližší době znovu objeví.

• zajímavé hlavní postavy
  • logické jednání hrdinů
  • kvalitní příběhy