OlliOlli World – nejzábavnější skateboardová plošinovka

8. 2. 2022
Zdroj náhledu: Roll7

Od poslední hry ze série OlliOlli je tomu téměř 7 let a vypadalo to, že se již nového dílu nedočkáme, ale opak je pravdou, jelikož nám vývojářské studio Roll7 přináší velmi slibně vypadající novinku OlliOlli World. Pokud vám starší díly nic neříkají, jedná se o skateboardovou akční plošinovku, která byla doposud pouze 2D. To se v tomto nepřímém pokračování mění. V OlliOlli World budeme projíždět živým pulzujícím světem Radlandie v nádherné kreslené 3D grafice, setkávat se se spoustou úžasných postav a mezitím si budeme zlepšovat naše dovednosti na skateboardu

.Hra OlliOlli World od vývojářského studia Roll7 a vydavatelů Private Division vychází již 8. února 2022 na platformách PC, PlayStation, Xbox a Nintendo Switch. Jak se tento skvěle vypadající nový díl ze série OlliOlli vývojářům povedl? Hraje se stejně tak dobře, jak vypadá? Odpovědi na tyto otázky a celkové zhodnocení hry se dozvíte v naší recenzi.

Úvod do příběhu

Po spuštění OlliOlli World se vám přehraje krátký úvodní filmeček, který vás zasvětí do děje hry a vašeho poslání, takže ve zkratce: „Celá hra se odehrává ve fantasy světě Radlandia, který byl stvořen pomocí pěti nesmrtelných Skate bohů. Každému z těchto bohů patřil jeden z pěti ostrovů, který reprezentovali a formovali jej podle své vlastní představivosti do skateboardového ráje. Poté, co Skate bohové dokončili svoji práci, se nechali odnést do nebe, kde vstoupili do Gnarvany.

Obyčejní skateboarďáci se od té doby mohou snažit být těmi nejlepšími a získat tak všech pět božských dovedností, aby mohli Skate bohy reprezentovat ve světě Radlandie. To se však může podařit velmi vzácně pouze tomu pravému, který poté dosáhne titulu Skate Wizard – ti mají za úkol udržet ideální balanc mezi Gnarvanou, světem bohů a světem obyčejných skateboarďáků v Radlandii. Nyní je Skate Wizard slečna Chiffon, která se blíží svému důchodu, a tudíž za sebe hledá náhradu, kterou byste měli být právě vy! Proto na své cestě za tím, stát se opravdovým Skate Wizardem, ze sebe musíte vydat své maximum a udělat tak dojem na všech pět Skate bohů.“

Tak to bychom měli příběh, který svým stylem ke hře podle mě velmi sedí. Má hlavu a patu, je jednoduchý na pochopení a vy máte motivaci ze sebe vydat své maximum, jelikož chcete být ten nejhustější skateborďák, kterého všichni respektují. OlliOlli World není rozhodně příběhový titul, což znamená, že dále ve hře máte již spíše krátké rozhovory s ostatními postavami, které vám zadávají úkoly a provází vás světem Radlandie. Vy se tedy soustředíte hlavně na samotné skejtování, učení se nových triků, plnění výzev, překonávání dosaženého skóre a odemykání nových vzhledových doplňků pro vaši postavu.

Customizace vašeho vzhledu a motivace plnit výzvy

OlliOlli World vám nabízí neskutečnou volnost a opravdu rozsáhlou přizpůsobitelnost vašeho vzhledu. Můžete si např. vybrat, jakou chcete mít barvu vlasů, jak bude vaše postava veliká, nakombinovat si váš styl oblečení, jaký bude mít váš skateboard kolečka a desku, a to není vše. Výběr je opravdu rozsáhlý již z počátku, ale postupem hry budete mít variant mnohem více. Kosmetické doplňky si totiž odemykáte za váš herní postup a především za plnění výzev a úkolů od ostatních postav.

Časem toho nasbíráte opravdu spoustu, od různých stylových, až mírně zvláštních čepic, kalhot a různých stylů tetování po ty nejvtipnější a nejdrsnější vzhledy skateboardu. Ano, ve fantazii vývojářů se meze nekladly a to se hře nesmí nechat. Stylizace vaší postavy dodává hře neskutečnou volnost vytvářet si pro sebe ty nejšílenější outfity, škoda jen, že si tyto vzhledy zatím nemůžete ukládat do záložek a pak si mezi těmi již vytvořenými vybírat. Jejich odemykání vás motivuje plnit všechny výzvy a úkoly, takže pokud chcete mít ten největší možný výběr ve vašem šatníku, jako já, jeho kompletace vám dá opravdu zabrat. Já osobně jsem v customizaci postavy strávil až příliš mnoho času a vývojářům za to dávám palec nahoru.

Svět Radlandia a jeho výzvy

Jak jsem již zmiňoval, svět Radlandia je rozdělen do pěti ostrovů, každý ostrov má svoji tematiku a soustředí se na určitou herní dovednost. Úvodní ostrov Sunshine Valley vás naučí především základy hratelnosti a jedná se o jeden z nejlehčích. Postupně se vám odemykají složitější a těžší levely a výzvy, tudíž každý ostrov je o něco obtížnější, ale vy jste zkušenější, jelikož se postupně učíte nové triky a různé herní mechaniky. V OlliOlli World existují různé druhy úrovní, tím nejzákladnějším je klasický level, který vás posune dále v příběhu. Tyto levely nabízí dva druhy výzev – dosáhnout určitý počet skóre, anebo splnit tři úkoly.

Dalším druhem úrovní jsou vedlejší a speciální, které nabízí hustější odměny, ale jsou obtížnější a jejich splnění vyžaduje větší výzvu. Hru lze projít téměř bez plnění těchto výzev, takový průchod pak není nijak složitý a nejspíše vám ani nebude trvat příliš dlouho. Pro hráče, kteří mají rádi výzvu a chtějí si užít opravdovou obtížnost, však doporučuji výzvy plnit. Ano, jejich plnění a kompletace vás bude stát pevné nervy, spoustu frustrace a samé mačkání tlačítka restart, ale jedná se o opravdovou zábavu, kterou hra OlliOlli World nabízí. Já osobně jsem se snažil plnit výzev co nejvíce, jelikož chci mít co nejvíce kosmetických doplňků, a i přesto, že některé přeskakuji, se k nim později vrátím a dokončím je.

Hratelnost a ovládání

OlliOlli World jsem hrál na ovladači – myslím, že hra ani jinou možnost nenabízí, jelikož po spuštění pouze s klávesnicí a nepřipojeným ovladačem mi nefungovala. Hra je prostě pro ovladač jako stvořená a vývojáři to tak zamýšleli, jelikož je tomu ovládání velmi přizpůsobeno. Většinu ovládání vaší postavy na skateboardu bude tvořit tlačítko „A“ neboli „X“, tím budete postavu zrychlovat, a pravý joystick, pomocí kterého budete tvořit triky, dělat skluzy po stěnách a sjíždět po zábradlí.

Ve hře máte za cíl v podstatě dostat se z bodu A do bodu B a nasbírat přitom co nejvíce skóre za plnění triků a dělání skluzů. Do toho plníte různé úkoly a výzvy. Jelikož jsou úrovně 3D, z profilového pohledu, budete mít většinou také možnost vybrat si mezi více druhy cest, po kterých pojedete. V průchodu levely vám bude pomáhat Skate Wizard, který vám bude vytvářet checkpointy, na něž se můžete vracet (nebo budete muset vracet po spadnutí ze skateboardu).

Celková hratelnost je docela jednoduchá, ale pokud chcete tvořit ty nejstylovější kombinace triků, bude to složité a vy budete velmi často padat, než se to naučíte. Poté to však stojí za to. OlliOlli World se hraje skvěle, hra vás již netrestá za každou sebemenší chybu, jako tomu bylo u série dříve, a ovládání je tak nyní mnohem zábavnější. Ve hře najdete později dva online režimy, které vám zaručí nekonečnou zábavu. Jedním z nich je náhodné tvoření levelů, které můžete hrát, a dalším je hraní za cílem dosažení největšího skóre, abyste si mohli zvyšovat váš rank. V těchto režimech se předháníte s ostatními hráči. Vývojáři také plánují do hry přidat různé rozšíření a jsem zvědavý, co všechno ještě vymyslí.

Grafické zpracování, optimalizace a soundtrack

Skvěle vypadající kreslená grafika, mírně připomínající animovaný seriál Čas na dobrodružství, k novému stylu hry OlliOlli World opravdu sedí perfektně. Za co musím v dnešní době vývojáře pochválit, je opravdu skvělá optimalizace. Při hraní jsem nenarazil na žádný bug nebo nějakou chybu hry, hraní je velmi plynulé a načítací obrazovky v podstatě žádné. Hra by měla jet v pořádku i na starších zařízeních, díky její grafické nenáročnosti. Chybí mi zde však podrobnější grafické nastavení, můžete si nastavit v podstatě pouze rozlišení obrazovky a zda chcete hrát v okně nebo fullscreenu.

Hra disponuje obsáhlým soundtrackem, který ke hře sedí a jen tak neomrzí. Za mě velké plus, písničky si můžete také přepínat a tvoří velmi příjemné pozadí hry. Jediná škoda je, že po novém spuštění hry se tento playlist písniček spustí od začátku, a ne od poslední přehrané, při které jste hru vypnuli.

Vylepšená a velmi zábavná hratelnost, skvělý kreslený vzhled, fantasy tematika, propracovaný level design, obsáhlý výběr customizace postavy, spousta výzev a znovuhratelnost. To vše a mnohem více činí OlliOlli World od vývojářského studia Roll7 jednu z nejzábavnějších skateboardových her, kterou jsem hrál za posledních několik let. Hru doporučuji téměř všemi deseti, a pokud vás z naší recenze alespoň trochu zaujala, určitě vaší koupě nebudete litovat. Zaručí vám totiž zábavu minimálně na několik desítek hodin. Pokud chcete pořádnou výzvu a pokusíte se splnit všechno, co hra nabízí, přeji vám hodně pevné nervy, a jsem velice zvědavý, co si pro nás vývojáři ještě připraví.

Recenzi pro Gaming Professors napsal Samuel Pernica.

• velmi zábavná hratelnost
  • obsáhlý výběr customizace