Pirátský poklad

Pirátský poklad – náhodný systém kapitána Jacka Sparrowa

18. 5. 2023

„Dnešek si zapamatujte jako den, kdy jste skoro chytili…“ by se dalo říct, kdybyste hráli Piráty z Karibiku. Vás ale čeká úplně jiný druh zábavy než boj s britskou flotilou a mořskými lidmi. Nyní máte šanci získat to, po čem prahne snad každý malý fanoušek těchto mořských ďáblů. Budete hledat poklad. Díky českému vydavatelství Dino Toys totiž přichází lokalizace francouzské hry Pirate Box s jasně příznačným názvem Pirátský poklad.

Stojím si tak nad truhlou a koukám

Kapsa na kapsu do kapsy. Takto by se dala označit krabice, v níž je ukrytá truhlice s pokladem. Prakticky truhlu zasouváte do papírového obalu jako šuplík. Pokud onen poklad rozbalíte, naleznete v něm šestnáct barevných kostek s ikonami pokladů, pravidla, dvě herní desky – desku bodovací stupnice a desku s šestnácti mřížkami – čtyři barevné sady žetonů po šesti od každé barvy, k nimž patří čtyři papoušci, označující bodovací zisk, přesýpací hodiny, žeton klíče a čtyři přehledové karty.

Příprava je poté neuvěřitelně rychlá. Z truhly vyndáte všechen obsah, kromě kostek. Ty necháte na dně truhly, již zavřete, a prozatím ji nechte stranou. Následně položte desku s mřížkou a skórovací tabulku vedle truhly s pokladem. Pirát, jenž vás bude následně symbolizovat, vám přinese dle počtu hráčů počet žetonů své barvy. Ve dvou hráčích šest žetonů, třech pět žetonů a čtyřech čtyři žetony.

Jelikož jste piráti a hledáte Pirátský poklad, je samozřejmě důležité, abyste dostali i papouška. Ten bude vaším ukazatelem bodů na skórovací tabulce. Když už se blíží začátek hry, je důležité udělat dvě věci. Za prvé, dohodnout se, kdo začíná – pravidla říkají, že to je ten, kdo poslední viděl pirátský film. Ten získá i žeton klíče a položí ho před sebe na stůl. Druhou věcí je zamíchání truhly s pokladem. Nyní je načase vyplout!

Pirátský poklad nabízí memorování

Nyní vás určitě překvapí, jak hra probíhá. Jakmile je zamícháno truhlou a první hráč ji otevírá, je načase otočit přesýpací hodiny. Tím se spouští třicet vteřin, během nichž si musíte zapamatovat pozice kostek, respektive naučit se co nejrychleji, v jakém pořadí je položena kořist na dně truhly. Po uplynutí času se truhla totiž opět zavírá.Následně vezmete žeton se svou barvou a položíte jej na prázdné políčko herní mřížky. To symbolizuje předmět, který si chcete vzít. POZOR! Žeton nemůžete položit na místo, kam jej položil jiný hráč, a jelikož pořadí pokládání žetonu jde podle hodinových ručiček, skutečně se může stát, že vám kořist někdo „vyfoukne“. Toto střídání probíhá, dokud nejsou zaplněná všechna políčka na desce.

Teď už je načase opět otevřít truhlu a postupně odebírat kostky, jež jsou na políčkách odpovídajících tak, jak jste umístili žetony. V posledním kroku, jakmile je poklad posbírán, už jen stačí pomocí bodovací tabulky vyhodnotit počet získaných bodů. Poté vezmete svého papouška a posunete ho na příslušné místo dle bodů. Po tomto odehrání se připraví další kolo, poklad se hodí do truhly, zatřese se a jede se od znovu. Takto pokračujete celou dobu, dokud první hráč nepřejde bodovací tabulku a nestane se oficiálním vítězem neboli králem pirátů. Pouze v případě, že dva hráči skončí se stejným počtem bodů, může být vítězů víc.

I zde najdeme plusy a minusy

Pokud bych tedy měl stejně jako v dalších recenzích deskových her shrnout výše zmíněné, herní mechanika je úžasná. Prakticky jenom protřepat, nemíchat, zapamatovat, vylovit, spočítat a stále dokola. Nic složitého a krásně to splňuje i podmínku pro věk hráčů, což je pro děti od osmi let. S tím se dokážu plně ztotožnit, ale vzhledem ke snadné hratelnosti si ji jsou schopny užít i mladší ročníky. Navíc pravidla jsou na pouhých čtyřech stranách a není na nich vůbec nic k nepochopení. K tomu je nutné připočíst ještě skvostný design. Pirátský poklad je skvěle navrhnutý a zpracovaný.

Je vyrobený z kvalitního materiálu, a poškodíte-li papírový obal, krabici s pokladem následně vyplňuje pevný plast. Ten už se vám poškodit nepodaří, a to ani šíleným mícháním s truhlou (ozkoušeno). Vizuál pirátů je krásný, dětský a pohádkový a všemu dominují nádherní dřevění papoušci. Primárně by měl být určen pro děti, ale jedná se především o rodinnou hru, kde nerozhodují moc zkušenosti, spíše touha si zahrát.

Bohužel, jak je Pirátský poklad krásně vytvořený a snadný, začne být i velice brzy repetitivní. To je vcelku logické, když se zamyslíte nad tím, že jsou herní možnosti skutečně reálně omezené. Deskovka se časem omrzí a budete hledat náročnější zábavu, především pak zkušenější deskovkáři a dospělí hráči. Druhou věc, již musím vytknout, je spíš jen rýpanec, přesto nutný zmínit. Jedná se o hru s pamětí, tudíž vás prostě a jednoduše unaví. Po náročném pracovním dni vás skutečně nenapadne sednout si ještě k deskovce, u níž budete muset mozek používat. Do třetice v tomto případě to nejmalichernější. Kostky z devadesáti procent nikdy nezapadnou na dno truhly všechny a budete si muset pomoc nějakým tím šťouchancem. To dá zabrat, když všichni poctivě koukají, jakmile je truhla otevřená a ještě jste ani nesrovnali kostky a neotočili přesýpací hodiny.

Pirátský poklad je jednoduchá a krásně vypadající desková hra, kterou může hrát společně celá rodina. Design k tomu snad i sám vybízí. Trápí ji však malichernosti, jež z nenápadných nešvarů nakonec přerostou přes hlavu, takže si ji postupně začnete znechucovat a budete hledat nějaký složitější zážitek. Je sice určena primárně pro děti a dospělí hráči u ní nevydrží dlouho, nicméně na odpolední deskohraní se jedná o skvělou hru. Navíc máte-li kolem sebe hromadu dětí, dokážete je zabavit na celý den, a dokonce i rozvíjet jejich logický úsudek. To už se přece vyplatí.

• snadný herní mechanismus
  • skvělý design
  • jedná se o hru pro celou rodinu, ačkoliv je určena primárně pro děti