Pixel Soccer Cup - náhled

Pixel Cup Soccer – Ultimate Edition – kostkový fotbálek

8. 4. 2023

Na malou zpáteční cestu v čase jsem se vydal díky hře od vývojáře a vydavatele v jednom: BATOVI Games. Mým strojem času se stala hra Pixel Cup Soccer – Ultimate Edition, a jestli to byla cesta zábavná, nebo spíš strastiplná, se dozvíte níže, v této recenzi. Nebudu lhát, první dojem ze hry, která vypadá jak z minulého století, ve mně nenavozoval přehnaně pozitivní myšlenky. Navzdory tomu jsem se nechal inspirovat řečí moudrých lidí, kteří jednou řekli „Nesuď knihu podle obalu,“ a tak jsem se je rozhodnul poslechnout a dát Pixelu šanci. A jak jsem dopadl? Pojďte se na to spolu se mnou mrknout.

Fotbálek postavený na nostalgii

Po rozluštění barbarského slova „soccer“ nám už název napovídá, kterým směrem se tato sportovní hra rozhodla orientovat. Vybrat si ke zpracování fotbalovou hru má své plusy i minusy. Jedním z plusů je obrovská fanouškovská základna, která přináší pro vývojáře spoustu potenciálních finančních prostředků nebo třeba existující pravidla fotbalového světa. Naopak minusem je obrovská fanouškovská základna, která fotbálek miluje a vůči větším změnám je docela strohá a konzervativní. Ve fotbale se žádné velké chyby neodpouští a vývojáři se jich budou muset striktně vyvarovat. Možná také proto nám všechno kolektiv z BATOVI vysvětlil už přímo v názvu hry. Kromě zmíněného slova „soccer“ zjistíme hodně i o vizuálu – žádné Ultra HD prostředí nečekejte. Jak je už na první pohled znát, pixely ovládly vizuální stránku a hra je na to patřičně hrdá. Pro méně graficky náročného hráče je tato hra úplně ideální, protože na rozdíl od zmíněných AAA titulů zatěžuje počítač minimálně, a proto ho rozběhne a utáhne i libovolné archaické zařízení někde na periferii deštných pralesů. Otázka ale zní, jestli se vyplatí do této hry investovat navzdory její grafické stránce, a případně zda se hra přiblíží aspoň částečně k fotbalovému hernímu božstvu, které si tu už pár let více méně užívá fotbalový monopol.

Ukazujeme to, co kupujete, tedy vlastně mnohem míň

Rád bych složil kompliment vývojářům, kteří čestně odprezentovali v obchodě na Steamu to, za co jste se v době psaní recenze rozhodli obětovat sumu 16,59 €. Žádné lživé reklamy, klamavé screeny nebo trailery, jenom strohá pravda. To se u podobných her nevidí. Pravda je i taková, že se BATOVI Games nemá za co stydět ani po hráčské stránce. Pixel Cup Soccer – Ultimate Edition nepatří mezi nejznámější fotbalové značky na herním trhu, jako je třeba FIFA od EA nebo PES od Konami, ale i přesto mě dokázal mile překvapit. Ještě předtím, než se dostanu k hraní, musím ocenit spoustu možností, které hra obsahuje. Příkladem jsou přáteláky, turnaje, párty turnaje, kariéra, tréninkové hřiště, workshop, tvorba vlastního klubu, nastavení hry a síň slávy, ve které se můžete podívat na své výsledky. Když hrajete kariéru, máte možnost vytvořit si svůj klub, včetně loga, dresů, týmu, jmen a vizuálu hráčů. Následně začínáte v Pixel Lize D, z níž se musíte probojovat do vyšších lig, kde se pak odemykají i různé turnaje. V další sekci turnaje si můžete vybrat ze spousty známých i méně známých soutěží. Kromě Pixel Ligy tu narazíte na klubový Liberty Cup, Ligu Mistrů a dvě verze Klubového světového poháru. Zajímavá je verze tohoto poháru z roku 1930, kde hrajete hru v černobílém prostředí. Reprezentační stránku doplňuje Mistrovství Evropy, Mistrovství světa a Olympiáda. V reprezentacích nechybí Česká a Slovenská republika, což hráče z našich končin mile zahřeje u srdíčka. Autoři nezapomněli ani na ženský fotbal a máme tady i čistě turnaje jenom něžného pohlaví.

Fotbálek není hra jenom pro jednoho

Prošel jsem s vámi možnosti i různé variace a teď bych rád zaťal do živého, do nejdůležitější části, a to do samotného hraní. Zkoušel jsem obě dostupné možnosti ovládání, jak přes klávesnici, tak přes gamepad. Ani v jednom z nich jsem nezaznamenal žádnou velkou chybu, doporučuji však rozhodně hru s gamepadem, a to hlavně kvůli lepší přesnosti a ovladatelnosti přihrávek, běhu nebo střelby. Hra přes klávesnici je sice o tuto přesnost ochuzena, ale extrémní vliv na hratelnost to nemá. Hráči běhají křížem krážem a postupně získávají zkušenosti, za které se jim odemykají další vylepšení a schopností. Střelba není nijak extra propracovaná, podobně je na tom i sportovní technická stránka. Žádné oku lahodící kličky nebo útočné akce tady nečekejte. V tomto směru je Pixel Soccer jednoduchý jako jeho designová stránka a soustřeďuje se spíše na přímočarý fotbal. Hratelnost bych tedy položil hezky na zlatou střední cestu. Velkým plusem hry jsou její nastavení. Opravdu si můžete nastavit, vypnout, opravit či upravit téměř všechno, na co pomyslíte. Mnou nejvíc zarezonovala možnost změny barvy dresu přímo v průběhu zápasu, což nemají třeba ani AAA tituly. Menším negativem byla fyzika, která v některých momentech spíše připomínala hru na superhrdiny než klasickou sportovní odreagovačku. Příkladem jsou brankářské zákroky a jejich megalomanské skoky a svižné reflexy, které jsou spíše úsměvné než reálné. Bohužel se mi nevyhnulo několik bugů. Jednou z nejdůležitějších věcí u každé fotbalové hry je její multiplayerová stránka. I Pixel Soccer Cup na to myslí, a proto připravil spoustu materiálu pro lokální multiplayerový turnaj ve vašem obýváku. U mě tedy převládají silně pozitivní dojmy ze hry.

Pixel Cup Soccer – Ultimate Edition je sportovní fotbalová hra vložená do prostředí prvních sportovních her z 20. století. Grafická část proto nepatří mezi její silné stránky. Podobně je na tom i sportovní technická část, takže fanouškové technického fotbalu si nepřijdou na svoje. Pozitiva ale výrazně převyšují negativa, nastavit tady jde téměř všechno a hra pobaví nejen sólistu, ale i skupinu kamarádů. Je však třeba počítat s tím, že jde o sportovní hru s repetitivním obsahem, takže dlouhodobé hraní bude cyklické a stereotypní.

• možnosti nastavení
  • propracovaná kariéra
  • multiplayer
  • turnaje
  • možnost tvorby klubu
  • achievementy
  • pokulhávající fyzika
  • slabá technická stránka fotbalu
  • pár bugů
  • Datum vydání 14.10.2022
  • 0.0

Pavol Kunca

Pavol je typický vášnivý hráč, ktorý na hry nemá čas. K hernej stoličke ho posadila stará dobra 1.6, ktorej sa drží do dnešných dní. Akčné strieľačky sú jeho „domovské vody“ a preto nedá dopustiť na herné série ako Far Cry alebo Mafia. Nevyhýba sa ani stratégiám, športovým, či rôznym puzzle logickým hrám. Ako perfekcionista rád dohráva hry na 110%, kedy loví každý jeden možný achievement. Okrem hrania sa rád vzdeláva, veľa cestuje a ani šport či kniha mu nie sú cudzie pojmy. Rozhodne nejakým tým pivečkom s priateľmi nepohrdne.