Posviť si náhled

Posviť si – hra, v níž světlo prozradí víc, než byste čekali

2. 8. 2025
 

Ve světě deskových her se jen málokdy objeví koncept, který dokáže zaujmout už při samotné přípravě stolu. Ale Posviť si není jen další hrou s roztomilou grafikou a kartičkami plnými postaviček. Tahle krabice od vydavatelství Mindok přináší originální kooperativní zážitek, který staví na týmové spolupráci, bystrém oku a účelném využití světla z baterky. Ať už si hru užijete v základním kooperativním režimu, nebo se pustíte do soutěžní varianty, připravte se na partii plnou tichého soustředění, nezastavitelného písku v přesýpacích hodinách a magických momentů, kdy se díky vaší svítilně objeví něco, co jste dlouho hledali.

Světýlka, figurky a závod s měsícem

Komponenty jsou na první pohled nenápadné, ale velmi funkční. Hráči dostanou osobní desku, baterku, vlastní figurku, ciferník a vyrazí hledat postavičky ukryté pod fólií, kterou osvětlí právě svou svítilnou. Každé kolo začíná otočením karty postavy, kterou je třeba najít. Hráči mají omezený čas, měřený přesýpacími hodinami nebo aplikací (k ní se ještě dostaneme), aby pod světlem našli co nejvíce, nejlépe všechny výskyty, hledané postavičky na svém kousku mapy. A pak nastává ten pravý test, kdy hráči potichu zadají svůj odhad do ciferníku a následně společně zjistí, jak přesně počítali.

Klíčovým prvkem je přitom právě mlčení během celé akce. Nikdo nesmí napovídat, sdílet počet nalezených postaviček, ani signalizovat, jak si vede. Každý se tak dostává do role takového detektiva. Nejlepší je na této krásné rodinné hře, že všichni hrají za celý tým. Nedochází k žádnému záměrnému škození, u kterého by se mohly objevit u mladších dětí slzičky. Je to krásná poklidná hra, u které se všichni cítí v pohodě.

Aplikace, která... není?

Pravidla zmiňují možnost nahradit přesýpací hodiny mobilní aplikací, která by měla zajistit přesné měření času. Po naskenování QR kódu jsme však byli přesměrováni pouze na oficiální web původního vydavatele Horrible Guild a po aplikaci ani stopy. Je tedy těžké zhodnotit její funkčnost, protože se nám ji nepodařilo najít, natož stáhnout. Naštěstí si lze snadno poradit jinak. My jsme si na mobilu nastavili jednoduchý odpočet se zvukovým upozorněním. To se ukázalo jako klíčové. Ve víru soustředění se totiž nikomu nechtělo odtrhávat oči od desky, aby kontroloval písek v hodinách. Zvukové pípnutí nás vždy spolehlivě vytrhlo ze zápalu hry a přeneslo do další fáze.

Napětí přichází s měsícem

Desková hra není jen o hledání a počítání, je o závodu s časem, který symbolizuje figura Měsíce pohybující se po časové liště. Za každé kolo se podle úspěšnosti hráčů jejich figurky posouvají vpřed. Když uděláte chybu, zůstáváte stát. Pokud se ale trefíte přesně, dostanete bonusový krok. Jenže Měsíc se neúprosně blíží, a pokud vás předběhne, dostáváte penalizaci a hrozí konec hry.

Naštěstí mohou hráči v pravý moment podat pomocnou ruku. Vedoucí hráč se může rozhodnout zpomalit. Posune svou figurku o políčko zpět a umožní některému spoluhráči postoupit vpřed. Tím hra elegantně podporuje myšlenku spolupráce a zároveň do ní vnáší taktický prvek. Ten se mi obzvlášť líbí, protože vede mladší hráče k uvědomění, že nehrají jeden proti druhému, ale všichni společně. Učí je být ohleduplní a všímaví k potřebám ostatních. Ne nadarmo se říká: „Jeden za všechny, všichni za jednoho.“

Tma přináší výzvu, světlo radost a tak Posviť si!

Hra Posviť si má velmi silnou atmosféru. Doporučené hraní v pološeru skutečně podtrhuje zážitek. Hledání pod svítilnou působí skoro jako večerní pátrání po pokladech. Každá chyba přináší lehký pocit viny, že jste tým zdrželi. A díky rozmanitosti obrázků, které se někdy liší jen v póze či otočení, nejde o jednoduchou záležitost, oči i mozek musí být ve střehu.

Navíc hra nabízí variabilitu obtížnosti. Můžete hrát s větším či menším časovým tlakem, nechat si přesýpací hodiny otočit znovu, nebo naopak omezit čas na 30 vteřin. A pro hráče, kteří už mají většinu karet prohlédnutých, je připravena varianta „čtvrtiny“, která nutí hráče hledat jen ve vymezené části. Opět výborný způsob, jak prodloužit životnost hry.

Varianta pro soutěživé hráče? Ano, i ta tu je

I když je Posviť si koncipováno jako kooperativní hra, soutěžní režim přináší lehkou úpravu pravidel a úplně jiný zážitek. V tomto módu hraje každý sám za sebe, měsíční figura se nevyužívá a největší výzvou je zachovat si plné světlo. Občas se vám ale stane, že na kostce padne baterie, a vy musíte v dalším kole hledat se slabou baterií, a to je trest, který skutečně bolí. Přesnost odhadu i bystrost oka tak dostávají ještě větší důraz. Hra je díky tomu rychlejší, dravější a ideální třeba pro rodinu se staršími dětmi nebo skupinu soutěživých kamarádů.

Pro děti, rodiny i partičky

Jedním z největších kladů hry Posviť si je její univerzálnost. Mladší děti si užijí zjednodušenou variantu s lehčími kartami a delším časem, dospělí ocení soutěživou variantu. Hra navíc běží bez zbytečných prostojů, nevyžaduje čtení textu ani složité mechaniky. Její kouzlo tkví v jednoduchosti a důrazu na vnímání detailů.

Na první pohled může Posviť si připomenout populární hru MikroMakro: Město zločinu. V obou případech hráči pátrají po vizuálních detailech a společně se snaží rozluštit, co se před nimi odehrává, ať už na mapě města plného záhad, nebo na osobních deskách s ukrytými postavičkami, či jinými objekty. Obě hry vyžadují bystré oči. Zatímco MikroMakro je více příběhové a klade důraz na sled událostí, Posviť si nabízí rychlejší a dynamičtější zážitek s větším zapojením všech hráčů současně.

Ve hře Posviť si se nesoutěží o body, nehází se kostkami, ani se nečtou dlouhé texty. Přesto dokáže přinést napětí, radost i pocit týmového vítězství. Hra je krásně přístupná, chytře vymyšlená a překvapivě zábavná i po několika opakováních. Nehraje si na víc, než čím je, ale to, co dělá, dělá s lehkostí a nápadem. V době, kdy většina her spoléhá na složité mechanismy nebo tuny obsahu, působí tenhle návrat ke světlu a tichému soustředění jako malý zázrak.

Klady
  • hra podporuje spolupráci, vzájemnou ohleduplnost a týmové smýšlení
  • rychlé a plynulé hraní
  • vysoká znovuhratelnost
  • dětská varianta hry MikroMakro
Zápory
  • obtížně sledovatelné přesýpací hodiny a chybějící zmiňovaná aplikace
  • při velkém osvětlení je fólie více průhledná a hra lehce ztrácí své kouzlo (doporučuji zhasnout)
  • při delším hraní může nastat vizuální únava
Infobox
0.0

Doporučujeme

Vizuál

Interakce

Strategie

Znovuhratelnost

Zpracování

Cena / výkon

Aneta Řezníková

V dětství ji od počítače neodtrhl ani hlad. Buď ujížděla v Need for Speed, plnila mise v GTA San Andreas, nebo budovala mafiánské impérium v Mafii. Na vysoké ale vyměnila monitor za stůl plný přátel a propadla kouzlu deskových her. Od prvních partií Osadníků z Katanu a Carcassonne se ponořila do světa hraní naživo, kde se místo klikání hází kostkami a vyjednává se tváří v tvář. Jakmile ale herní doba přesáhne tři hodiny, mizí rychleji než tah v real-time strategii. Jinak se ale nezalekne téměř žádné partie.

Sledujte nás:

© 2025 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.