Press Reset

Press Reset – jednu stránku přečíst desetkrát

28. 4. 2023

V současnosti jsou počítačové hry jedním z největších zábavních průmyslů na světě. Produkují ročně miliardy dolarů a videohry hrají stamiliony lidí. Ne vše se ale děje ve velkých korporacích, hry tvoří i malé nezávislé týmy a občas se objeví také nějaký ten sólo tvůrce. Press Reset od nakladatelství Host se zaměřuje na vzestupy a pády ve videoherním průmyslu, a to přímo očima známého novináře Jasona Schreiera.

Jason Schreier
Host
Filip Drlík
304
měkká vazba
březen 2023
978-80-275-1147-1

Ten jako technologický redaktor nyní pracuje v agentuře Bloomberg News, ale o hrách píše do těch největších periodik, jakými jsou i Wired, Edge nebo The New York Times. Jeho knižní prvotinou byl Krev, pot a pixely, jenž u nás vyšel v roce 2019, a nyní po čtyřech letech tu máme další jeho knihu, jež má jediný cíl. Na 300 stranách a devíti příbězích chce ukázat, jak můžeme být jednou nahoře a jednou zase velmi rychle dole.

Devět kapitol, tisícinásobek informací

„Jason Schreier píše memoáry“ není rozhodně tak chytlavý název, jako „Press Reset“. Vyloženě publicistická kniha si neklade za cíl donutit číst čtenáře „klepy“ skrz poznámkový aparát, ale vyloženě mu je naservírovat v textu. Hromada zajímavých informací, které je možné se dozvědět, mají obrovskou přidanou hodnotu pro každého, koho byť jen trochu zajímají videohry a jejich vývoj. Ostatně, ty největší příběhy se točí kolem klasik jako Deus Ex, Kingdoms of Amalur nebo Dead Space.

Autor ale umí v devíti kapitolách vysolit tolik informací, až se to zdá neuvěřitelné, přičemž využívá snad všechny možné pohledy. Kupříkladu v jedné z kapitol se kniha věnuje příběhu Kurta Schillinga, jenž když zjistil, že World of Warcraft vydělává 150 milionů dolarů měsíčně, nemohl jinak než se pokusit vytvořit konkurenční titul. Jelikož jste o žádné konkurenci asi neslyšeli, dovedete si představit, jak to dopadlo. Zároveň se Schreier nebojí zabrousit i do velkých studií či předvést nesnáze vývoje her právě naopak v oněch nezávislých. Ukazuje, že každé pro má rozhodně svoje proti a každé proti musí zaručeně narazit na nějaké to pro.

Rozhodně autor využívá všech dostupných možností, aby předal čtenáři co nejvíce zajímavostí. Rešerše i jeho osobní zážitky mu k tomu jistojistě pomáhají, jen tam prostě není poznámkový aparát, který by ony informace ještě více utvrdil či případně přenesl knihu na daleko vyšší úroveň. Proč by to bylo lepší? Protože by najednou dávala větší smysl a dala se lépe rozložit, ostatně už takto ji nejde číst najednou.

Zdroj: Nakladatelství Host

Press Reset, Press Reset, Error

Pokud jste už zkušenější hráči a chcete se o znalosti světa her obohatit, je to kniha pro vás. Jste-li nováčci a toužíte se něco o gamingu dozvědět, je to četba pro vás. Jason Schreier krásně vychytal vysvětlivkové pasáže i u titulu, jako je World of Warcraft. Těch informací je ale tolik, že ani slovo „tolik“ je plně nevystihuje. Abyste měli lepší představu, v druhé kapitole, jež má pouhých 28 stran, padne přes dvacet jmen a názvů, nepočítaje tedy další informace.

To je vlastně nejen přechod z hobby četby do složitější vzdělávací četby, ale pro nováčka, který vlastně vůbec nic o gamingu neví, je to jako plavání s jedním rukávkem v rozbouřeném oceánu s šancemi na přežití deset ku devadesáti. Určitou výhodou je, že se povedl překlad od Filipa Drlíka, jenž udržuje určitou „svěžest“ psaní Jasona Schreiera. Text vám ubíhá pod očima, jen nedokážete memorovat, což je škoda.

Přitom krásně uvidíte, jak je oproti jiným odvětvím videoherní průmysl vlastně ještě mláďátko a úplné nedochůdče, v kontrastu s tím, jak je reálně dynamický, proměnlivý a složitý. Především v perfektních ukázkách a vysvětlivkách u herního vývoje autor ukazuje, že se jedná skutečně o obor, s nímž budeme muset ještě několik dalších let počítat. Nehledě tedy na to, že se ještě mohou naplnit předpovědi z Ready Player One – který hráč by ale něco takového nechtěl? Na závěr přidávám odkaz i na naše další recenze knih.

Celkově je ale nutno dodat, že se jedná o svižné tempo, jež provádí čtenáře snad všemi vývojářskými a obchodními obory světa her, včetně několika zajímavých zákulisních informací a příběhů. Od designu po marketing, od úspěchu po bankrot. Nic jiného si asi ani čtenář nemůže přát, zvláště u takovéhoto druhu informativní literatury. Jediné, z čeho konkrétně já mám ty největší osypky, je chybějící poznámkový aparát, protože v mých očích to vypadá, jako když jedna babka povídala, ale to je nejspíš i profesní deformací. Press Reset je zajímavou, skvěle napsanou knihou, jež je příjemná do volných chvilek pro obohacení se o gaming a svět her.

• svižně a skvěle napsané
  • skutečně zajímavé informace
  • dobré rozdělení do kapitol