Pyramido – úvodní fotka

Pyramido – soutěž o věčnou slávu Egypta

27. 9. 2023
Zdroj náhledu: Synapses Games

Už během recenzování Sobek pro dva hráče jsem si vychvalovala hry tematicky zasazené do prostředí starověkého Egypta, a než jsem se nadála, mám ve svých rukou další takový kousek. Pyramido patří k nejnovější várce novinek z vydavatelství Blackfire a tuze mi připomíná hru Lamaland, která stejně tak nabízí příjemnou dávku strategie a nevšední prostorové řešení.

Stavba pyramid, jak jste ji ještě nezažili

Ve hře Pyramido se zúčastnění hráči pasují do rolí velkých stavitelů pyramid, aby pro nového faraona Mida postavili to nejhonosnější poslední místo odpočinku posázené drahokamy. Mido totiž nechce, aby jeho pyramida, v níž jednoho dne bude pohřben, byla tak strohá a obyčejná jako jeho nedávno zesnulého otce. Vyhlásí tedy soutěž, jejíž vítěz bude jmenován vezírem a zahrnut bohatstvím i věčnou slávou. Hra Pyramido je určena pro dva až čtyři hráče od osmi let, herní doba je závislá na tom, kolik stavitelů se společně utká a jak dlouho nad svými kroky budete přemýšlet. V průměru však u stolu strávíte cca půl hodiny a déle.

Po otevření bohatě zdobené krabice, na jejímž předku vás uvítá klikatící se řeka Nil s pyramidou v pozadí, na vás vykoukne stejně tak vyvedený insert s okřídleným skarabem a dalšími motivy odkazujícími na starověký Egypt. Uvnitř naleznete několik destiček k vylomení devadesáti jedinečných dílků domina, dále dvanáct překrývajících kartiček, bodovací tabulku a dvacet čtyři drahokamových značek – čtyři série po šesti pro každého hráče.

Pyramido – balení
Pyramido – zadní strana
Pyramido – úvodka

Buduj a získej prestiž

Než se stavitelé pustí do souboje, je třeba každému přiřadit šest drahokamových značek a tři překrývající se destičky. Dominové dílky promíchejte, dejte stranou tři a ze zbylých vytvořte čtyři přibližně stejné komínky umístěné vedle sebe v řadě. Před ně do mezer položte tři dominové dílky, které budou představovat kamenolom. Právě z něj si budete moct dobírat materiál ke stavbě své pyramidy. Hráči se budou postupně ve směru hodinových ručiček střídat a budovat vlastní unikátní stavbu o čtyřech patrech. Cílem hry je k sobě chytře poskládat dominové dílky tak, abyste získali co nejvíce bodů prestiže.

Pyramido je rozděleno na čtyři fáze, v nichž každý postaví jedno patro své pyramidy. První stupeň bude sestávat z přesně deseti dílků. Hráč si během svého tahu musí vybrat jeden dominový dílek z kamenolomu a doplnit prázdné místo z jedné ze dvou hromádek nad ním. Umisťování dílků do stavby má svá určitá pravidla, z nichž to nejzásadnější je připojení k jinému již položenému dílku na stejném stupni nejlépe tak, aby na sebe navázaly bloky stejných barev. Tak totiž vytvoříte oblast pro označení drahokamovým žetonem, který vám přinese kýžené body. Tím, že na dílek položíte stejně barevnou drahokamovou značku, ji označíte pro bodování. K rozšíření stejně barevné plochy můžete využít až tří překrývajících se kartiček, které smíte položit libovolnou stranou na neoznačený dílek. Po položení dílku i drahokamové značky už s nimi až do bodování nesmíte hýbat. Důležité rovněž je pyramidu stavět tak, aby byl zaplněný celý prostor 5 × 4 nebo 4 × 5 v případě prvního patra.

Klíč k vítězství

Po dokončení prvního patra přichází čas na bodování. Vezměte si k ruce bodovací tabulku a sečtěte symboly drahokamů z každé označené oblasti. Bonus vám k nejméně hodnotné oblasti dovoluje přičíst jeden bod prestiže navíc. Body zaznamenejte do tabulky, odstraňte z plochy drahokamové značky a připravte se na stavbu druhého patra 4 × 3 ze šesti dílků. Princip hry zůstává neměnný. Dílky přikládejte na sebe dle ukázky v pravidlech. Na konci hotového druhého stupně opět obodujte svůj postup a přistupte k třetímu patru o 3 × 2 ze tří dílků a k vrcholu, který bude sestávat z jednoho dílku.

U bodování druhého až posledního patra mějte na paměti, že se stejně barevné oblasti mohou rozkládat i přes více stupňů. Nezapomeňte tedy započítat všechny drahokamové symboly označené oblasti. Po sečtení bodů na konci partie vyhrává hráč s více body prestiže. Pokud dojde ke shodě, vítěz má u sebe více nevyužitých překrývajících kartiček nebo dosáhl nejvyššího skóre při stavbě jednoho patra.

Škodit, či neškodit?

Z rychlého přehledu pravidel lze vyčíst, že Pyramido sází na oddechovou, přesto zábavnou hratelnost, u níž se můžete pěkně zapotit. Je totiž potřeba plánovat dopředu a sledovat nejen svou stavbu, ale i tu soupeřovu. Doplňováním dílků do kamenolomu můžete svým protivníkům nechtěně pomoci nebo jim naopak pěkně zavařit. Náhodnost objevu dílků v kamenolomu sice do hry vnáší určité napětí, ale stejně tak může být frustrující čekat na určitou barvu, která buďto nepřichází, nebo vám ji soupeři vyfouknou před nosem.

Při hře dvou hráčů vám k dispozici zůstane ještě spoustu dílků ke stavbě, ale hra přitom už dávno skončila. Sami jsme se rozhodli velikost i stupně rozšířit, čímž se pro dvojici partie rázem stala zajímavější a napínavější. Je tedy škoda, že pravidla nenabízí komplexnější verzi pro dva, protože prostor na to rozhodně je.

Pyramido – insert
Pyramido – dřevěné žetony
Pyramido – drahokamové žetony
Pyramido – desky ke stavbě

Kousek historie na vašem stole

Bez povšimnutí nemůže zůstat grafická stránka hry, která překypuje barvami a nabízí hravý vizuál plný odkazů a symbolů starého Egypta. Například mezi drahokamovými značkami naleznete znamení ankh, což je egyptský hieroglyf znamenající „život“, okřídleného skaraba jakožto symbol znovuzrození, oko Rea znamenající vítězství nad zlem, kočku spojenou s bohyní Bastet, siluetu faraona s rouškou nemes, což je pokrývka hlavy panovníků nahrazující královskou korunu, a zřejmě lotos spojený se Sluncem a stvořením. Každý symbol má svou vlastní barvu, a tak jsou výsledné pyramidy skutečnou pastvou pro oči. Kvalita herních komponentů je také na vysoké úrovni a vylamování jde vážně snadno bez jakýchkoliv potíží.

Celkově lze říct, že Pyramido testuje vaši pozornost, schopnost plánovat dopředu a vnímat prostor. Pravidla hry jsou obsáhlá, ale společně s názornými ilustracemi vás hru naučí raz dva. Je to zkrátka prostá hra, která nabízí mnoho strategických možností, což z ní dělá ideálního společníka pro širokou věkovou kategorii, u níž se náramně pobavíte, zažehnete plamen soutěživosti a zrelaxujete zároveň.

Pyramido je hrou, která vás vtáhne do fascinujícího světa starověkého Egypta, kde se stáváte staviteli pyramid pro nového faraona. Osloví vás svým kombinováním strategie, taktiky a prostorového myšlení. Hra nabízí skvělou rovnováhu mezi jednoduchými pravidly a důrazem na plánování s možností lehkého záškodnictví. Každý tah a každé rozhodnutí mají význam, a proto je potřeba s rozvahou přemýšlet o postupu. Soupeři vám mohou vzdorovat nebo pomoci a náhodnost při výběru dílků z kamenolomu dodává hře určité napětí, stejně tak frustraci. Pyramido je skvělým příkladem toho, jak jednoduchá pravidla mohou vést k hluboké a zábavné hře, která vás neomrzí ani po několika partiích.

• příjemné grafické zpracování
  • kvalita herních komponentů
  • prostor pro strategii a drobné záškodnictví