Reveil - úvod

Reveil – psychologický kolotoč

1. 4. 2024

Reveil je titul z pohledu první osoby, jenž se zaměřuje převážně na příběh, hádanky a také průzkum okolí. Ve hře se ujmete role protagonisty Waltera Thompsona. Společně s ním musíte v tomto psychologickém thrilleru odhalit jeho temnou minulost, jež se pojí s cirkusem Nelsona Brose. Hru vytvořili vývojáři z Pixelsplit, kteří stojí například za tituly Indoorlands, Deadly Days či Tales of the Tiny Planet.

Hurá do cirkusu

Váš příběh začíná bolestí hlavy. Walter se totiž probouzí zřejmě po velké párty, neboť má takzvaně pořádnou opici. Cítí se dezorientovaný a vše kolem něj mu připadá jaksi nereálné, přesto však velmi povědomé. V bytě začínáte pátrat po Walterově manželce Martě a dcerce Dorie. Hlavní postava se snaží rozpomenout, co se vlastně včera stalo, kam mohli jít a podobně. Jediné, co vám neustále přichází na mysl, je, že jste dříve pracovali jako kulisák v cirkuse. Díky těmto myšlenkám se věci kolem vás začínají stávat bizarní a naprosto šílené. Pomalu se začíná stírat hranice mezi realitou, Walterovými vzpomínkami a halucinacemi z léků. I přes to všechno je Walter pevně rozhodnutý přijít celé záhadě na kloub stůj co stůj.

Co je ještě skutečné?

Titul vás zavede do autentického prostředí cirkusu z šedesátých let, jenž místy získává až bizarní obrysy. Ať už se jedná například o schodiště, které mizí do stropu, či balonky vysílající jasný vzkaz v podobě slova „die“ (zemřít). Celý svět je navržen s velkou pečlivostí a s citem i pro ty nejmenší detaily. Díky tomu jsou přechody mezi reálným světem a iluzí tak neskutečné, že po určitě době už ani sami nevíte, jak to všechno vlastně je. A začnete zpochybňovat dokonce i svoji vlastní mysl. Jediné, co žene Waltera dál, je potřeba najít obě ženy v pořádku. Vás naopak táhne dál potřeba najít odpovědi na vaše stále přibývající otázky.

Pět kapitol na dvě hodiny

Reveil je rozdělen do pěti kapitol a v každé z nich hráči mohou naleznout některé sběratelské předměty, které blíže osvětlují příběh. Celkem se ve hře nachází těchto předmětů třicet šest a patří mezi ně například cirkusový vagon, školní penál Dorie či balíček cigaret. Převážná část titulu je simulátorem chození a prohledávačka, v níž řešíte hádanky a rébusy. Mezi tím existuje několik úseků, kde vám jde doslova o život. Pronásleduje vás manekýn i vaše žena Martha a hra rozhodně nabízí pár dobrých jumpscarů. Její hlavní cíl je postavený na atmosféře. Leckdy velmi děsivé prostředí v kombinaci s tímto hlubokým psychologickým příběhem způsobují, že začnete pochybovat. A o čem, ptáte se? No prostě o ovšem, od Waltera a jeho příčetnosti až po reálnost celého tohoto příběhu i jeho okolí.

Titul vám nabídne zábavu doslova na pár hodin, bavíme se zhruba o dvou až čtyřech. Druhý údaj platí, pokud pomaleji čtete nebo se výrazně zaseknete na nějaké hádance (a to se vám může stát, stejně jako mně).

Reveil - sběratelský předmět
Reveil - sběratelské předměty z kapitol

Spousta zajímavých míst

Hra nám odhaluje části příběhu Waltera skrze jeho vzpomínky. Ty se spouští většinou černobílé, aby hráč věděl, že je něco jinak. Společně s protagonistou budete moci navštívit i místní cirkusové atrakce, od zvířátkového kolotoče přes dům smíchu a labyrint zrcadel až po dům hrůzy. Pokud neprocházíte cirkusem a jeho stany, prohledáváte z velké části váš dům. Musím říci, že Walter si nežije nijak špatně, neboť jeho byt je obrovský. Vám se však otevírá postupně. Ke konci, když Walter opustí dům, mi hra okamžitě připomněla film „Kostka“ a víc vám k tomu neřeknu, abych vám nevyzradila zápletku.

Reveil - děsivý komplex

Společně s hlavní postavou navštívíte i jiné lokace, než je cirkus a dům. Můžete se těšit například na cirkusový vlak se slonicí Emmou či strašidelný les s Marthou. Všechna prostředí mají své kouzlo a zároveň i své hrůzy.

Hádanky 50/50

Hádanky ve hře jsou vynikající, s příměsí nostalgie. Působí dojmem klasických hádanek ve stylu únikových místností. Musím však přiznat, že některé z nich jsou spíše frustrující a zaseknete se u nich na delší dobu. Občas se prostě stane, že nemůžete objevit správnou šifru nebo nějakou konkrétní věc. Jako příklad uvedu hledání předmětů ve skoro naprosté tmě, kde vás ke všemu nahání vaše žena. Ta, ač je slepá, ve tmě vidí lépe než krtek a netopýr dohromady. Svým překvapujícím sprintem mi nejednou způsobila pomalu zástavu srdce.

Písničky Ariny Tary

Po vizuální stránce je Reveil skvělý, vše je propracované do nejmenších detailů. Navíc všechno kolem vás, od plyšáků přes nejrůznější atrakce až po les, působí velmi realisticky. Skoro máte až pocit, že si můžete sáhnout.

Titul Reveil vám též nabídne perfektně zpracovaný soundtrack. Hlavně se jedná o písničky od Ariny Tara, jejíž podmanivý hlas vás dostane do kolen. Osobně se mi nejvíce líbí písně We will go a Reborn. Arina Tara má zkušenosti v oblasti hudby a zvukového designu, v současné době však zkouší i něco jiného. Následuje svoji velkou vášeň na poli 2D animátorky, návrhářky postav a koncepční umělkyně.

Nesmím také opomenout neuvěřitelně dobré zvukové efekty. Dabéři postav též odvádějí většinu času dobrou práci a jejich repliky jsou dobře provedené.

Reveil je pro mě překvapivým hororovým simulátorem doplněným o kvalitní vizuál a hudbu. Na můj vkus je však hra krátký a zasloužil by si krapet delší dějovou linku. Závěr je rozhodně šokující a nečekaný. Tento titul bych přirovnala k takovému mixu Layers of Fear a únikové hry. Rozhodně stojí za vyzkoušení, hlavně pro každého fanouška hororových her – tedy pokud vám nevadí simulátory.

• velmi pěkně zpracované, realistické prostředí cirkusu, vlaku apod.
  • soundtrack nazpívaný Arinou Tara
  • překvapivé zakončení příběhu