Rustler intro

Rustler – zábavné středověké GTA

25. 5. 2021
Zdroj náhledu: Jutsu Games

Vývojář Jutsu Games, který se řadí mezi nezávislá studia, na sebe strhl velkou pozornost. Se svou hrou Rustler chce hráčům nabídnout a také určitým způsobem vrátit onen skvělý pocit ze hry Grand Theft Auto.

„Staňte se středověkým kriminálníkem v bláznivé akční hře v otevřeném světě plném odkazů na popkulturu. Plňte šílené úkoly, zabíjejte ikonické hrdiny, kraďte koně, bojujte se středověkou policií, okrádejte rolníky, poslouchejte hudbu barda a mnoho dalšího! Vše zabalené ve stylu „staré školy“!”

Odkaz na GTA již v samotném traileru

Samotný live trailer, tedy upoutávka na hru s živými herci, se nese v duchu GTA 2 a některé scény vám tak mohou přijít značně povědomé. Zároveň již v traileru můžete spatřit ony vtipné momenty, které se ve hře vyskytují. Například limit „20 mil za den“, „středověký beatbox“ nebo „malování na brnění“ ve stylu tetovacího salonu a drsného bachaře.

Opilecká zábava a kráva na střeše

I samotný úvod do hry je určitým způsobem ikonický a vtipný zároveň. Probíráte se zmlácený na zablácené zemi a kolem vás se povalují těla opilců, nábytku a dobytka. Jeden z ochlastů naráží do baráku a to všechno sleduje pomalovaná kráva s nápisem „kůň“, která se nachází na střeše domu.

Na probrání se však nemáte moc času, protože jak už to u hrdinů bývá, hned vám chce někdo opět uštědřit pár ran do hlavy. Díky tomuto velmi rychlému nástupu potyčky se tak elegantně naučíte základy boje. V rychlém nástupu pomyslného tutoriálu se pokračuje, jakmile se vypořádáte s opovážlivcem (který byl asi i trochu v právu), protože následuje další úkol.

Rustler city at chaos

Svoboda a otevřený svět

Nicméně nemusíte mít strach, že byste plnili úkoly jako na běžícím páse – tedy pokud nebudete chtít. Stejně jako v GTA, i ve hře Rustler máte volnost a otevřený svět. Můžete krást koně, střílet z kuše, pomocí louče podpalovat nebohé vesničany nebo si to rozdat přímo se strážci zákona.

Rustler nabízí poměrně slušnou porci vedlejších aktivit. Můžete plnit úkoly pro místního faráře, překupníka, účastnit se závodů nebo poslouchat písně barda. Bardi patří mezi další ikonický prvek hry. Vzhledem k tomu, že se hra odehrává ve středověku, plní bardi funkci rádia. Barda si můžete i najmout, aby s vámi chodil. Ono „přepnutí“ písně pak provedete jednoduchou ranou pěstí do barda, který rázem změní repertoár.

Vesnice i města

Herní mapa se prozatím skládá z venkova, který tvoří vesnice, různé hory a pastviny, a také z měst. Města i vesnice působí opravdu velmi dobře, můžete vidět prakticky běžný život, ať již drbající měšťany na ulici, zemědělce, který sypá osivo na pole, nebo třeba „pohřební službu“, povoz s ovocem nebo babku, jak z okna na ulici vylévá odpadky.

Určitý život v ulicích tedy je, nicméně nečekejte stejně žijící svět jako třeba v Cyberpunk 2077, Zaklínači 3 nebo Kingdom Come: Deliverance. Každopádně systém okolního prostředí v Rustler má něco do sebe a nabízí i své specifické kouzlo.

Rustler fighting

„Pomáhat a chránit“

Dalším specifickým a výrazným prvkem, který ovlivňuje život v ulicích, je zákon. Strážci zákona jsou jednoznačně jedním z hnacích prvků hry, tedy spíše jejich vtipné, ale zároveň propracované pojetí. Strážníci jsou prakticky skoro všude, kam se podíváte, a každý nekalý skutek, který v jejich blízkosti uděláte, ihned potrestají. Neváhají tak na vás vyrazit s mečem, halapartnou, kuší, nebo dokonce vás pronásledovat na koni za doprovodu typického houkání.

Stejně jako v již zmíněném GTA, i zde jsou úrovně aktivity strážců zákona stupňovány do několika ikonek zbrojnoše s přilbicí. Na začátku, tedy v první úrovni, vás pronásleduje pouze jeden až dva nejbližší strážníci. Můžete utéci, nebo je zabít. Nicméně zabití není leckdy nejlepší cesta, protože aktivita vymahačů zákona nezmizí. Úroveň vaší „žádanosti naopak vzroste. Pokud budete dělat problémy hodně dlouho, došlápnou si na vás i rytíři v plátové zbroji, kteří už jsou opravdu odolní a nebezpeční. Jediná možnost, jak snížit úroveň policie, je sebrat, nebo lépe řečeno strhnout, ze zdi „WANTED“ leták s vaší podobiznou. Tím se úroveň sníží o jeden bod.

Pestrá škála zbraní a vybavení

Nemusíte se však bát, že jen nepřátelé budou mít plátové zbroje a nebezpečné zbraně. Možnost navléci si lehkou koženou zbroj nebo plátovou máte taky, jen ji musíte najít. Samozřejmě je zde i štít, meč, kopí nebo halapartna a kuše. Nechybí zkrátka žádné dobové zbraně. Nicméně výše zmíněné vybavení má své limity. Ukazatel plátování se vám po navléknutí ukáže hned vedle ukazatele HP v levém horním rohu – jakmile je zbroj zničena, ukazatel jednoduše zmizí a zbroj se rozpadne. Taktéž je to s výdrží zbraní, naštěstí zbraně se povalují skoro všude kolem. Může se vám však stát, že budete momentálně beze zbraně a v okolí žádnou neuvidíte, není pak nic snazšího než proskočit dřevěným plotem a zvednout klacek, který je možné i zapálit.

Takto zapálený klacek má pak ranivý účinek ještě popálením – když tedy vašeho protivníka podpálíte, což jsou většinou 2–3 seky ohnivým klackem, protivník začne hořet a ubyde mu část zdraví.

Nechybí samozřejmě ani skilly, které si můžete navolit a pasivně tak vylepšit vašeho reka. Můžete si tak navýšit životy, výdrž sebe nebo vašeho koně (což se hodí hlavně při závodech) nebo třeba i rychlost přebíjení kuše. Samozřejmě by to nebyl Rustler, aby nechybělo i něco vtipného. Po nepřátelích s pomocí specifického skillu budete moci házet i koňské koblížky nebo třeba s koněm odkopávat nepřátele pryč od vás.

Rustler pocile story

Zakázky, které pobaví i potrápí

Nedílnou součástí hry jsou také zakázky a jejich plnění. Rustler se v tomto ohledu neliší od jiných podobně žánrových her, a tak je zde krom celkem jednoduchého hlavního příběhu i poměrně slušné množství vedlejších úkolů. Vedlejší úkoly dokáží potrápit, ale hlavně pobavit – budete se převlékat a děsit členy vraždícího gangu v přestrojení za smrtku nebo se prohánět s vaším kumpánem na jednom koni a snažit se na sebe v nočním městě upoutat pozornost. Případně budete součástí úkolu, ve kterém se váš spřátelený kumpán pokusí vyděsit strážce zákona, když odhodí své brnění a zůstane stát nahý na náměstí. Úkoly jsou opravdu pestré a zábavné.

Povedená grafika a chytlavý zvuk

Po grafické stránce je hra poměrně povedená. Hrajete seshora, tedy se jedná o izometrické zasazení hry. Nicméně vše je líbivé, s hezkou, lehce kreslenou grafikou. Vývojáři si i poměrně dobře poradili se stromy a pohledem

shora – když by vám ve výhledu vadila vegetace, udělá se kolem vaší postavy jakýsi kruhovitý průhled, díky kterému vidíte například pod stromy. Kamera je však v některých situacích řešena lehce nešťastně, respektive nedá se s ní hýbat. To vadí zejména ve městě, kdy se z lehkého sešikmení kolmo narovná. Zde by se hodila spíše klasická možnost otáčení kamery pomocí kláves nebo myši.

Ozvučení hry je velice povedené. Můžete si v klidu vychutnat klusot koně, řinčení zbraní, rány pěstí, ale také i jiných specifických zvuků, mezi kterými může být například říhnutí nebo odplivnutí, ale i další. Ve hře není plnohodnotný dabing, komunikace probíhá ve formě textových oken a za doprovodu mumlání. Jen pár nadabovaných sekvencí je například při boji nebo honičce, jedná se však o krátké a přímočaré věty ve smyslu „zabiju tě“, „tohle tě naučí“ atd.

Za povšimnutí stojí rozhodně soundtrack, který se nese ve středověkém duchu a vydávají jej bardi, které si můžete i najmout. Nechybí tak středověká hudba s moderním nádechem, mumlání v doprovodu rychlé hudby, což má být patrně pokus o zpěv, ale také beatbox, který působí opravdu vtipně. Nicméně někdy při přepnutí hraje hudba tišeji a jindy zase „normálně“ hlasitěji.

Rustler magic eye

Předběžný přístup

Rustler je zatím v předběžném přístupu, vývojáři aktivně na hře pracují. Navíc aktivně reagují na připomínky komunity a přímo ve hře je i možnost reportu chyb, případně možnost napsat přímo autorům zpětnou vazbu.

Momentálně se také ve hře nachází několik grafických bugů, případně lehké zasekávání NPC postav o různé překážky, zejména při pronásledování.

Rustler mě velmi mile překvapil. Ze začátku to bylo jeho zasazením do středověku a také vtipným pojetím samotného žánru, nicméně opravdové zalíbení jsem nalezl až zhruba po 2–3 hodinách hraní, kdy hra ukáže svoje esa. Rustler vnáší svěží vítr do tohoto žánru a v některých situacích mi opravdu navodil onen magický pocit ze starého dobrého Grand Theft Auto 2.

• zasazení hry do středověku
  • hratelnost
  • grafika