Saints Row – restart série bohužel ničím nepřekvapil

Sdílet
Sdílet
Sdílet

Když se řekne Saints Row, vzpomenu si na svá dětská léta, především pak na rok 2006 a 2008, kdy vyšel první a posléze i druhý díl této městské akce. V té době jsem totiž doslova hltal sérii GTA a všechny podobně laděné hry, mezi které Saints Row samozřejmě patří – respektive spíše patřil. Jak však utíkal čas a do světa vycházely další díly, pomalu jsem o tuto sérii ztrácel zájem, a to především po posledním čtvrtém dílu a jeho samostatně hratelném datadisku Gat Out of Hell, který mě svým zaměřením doslova zklamal. Tehdy jsem si řekl, zda se ještě někdy dočkáme klasického Saints Row z dob 2006 a 2008, nebo z něj Volition udělá absolutní fantasy šílenost. Skeptický jsem byl docela dlouho, než Deep Silver spolu s Volition oznámili reboot série, který sliboval návrat ke kořenům. Z prvních obrázků vypadal nový Saints Row velice dobře, avšak čím více informací se dostávalo na povrch, tím méně a méně se mi reboot líbil. Jak to v konečném důsledku dopadlo, vám poví naše dnešní recenze.

Nové Saints Row není klonem GTA

Než se ale do recenze pustíme, musíme si říct fakt, že ani nové Saints Row nemůžeme považovat za možný klon GTA, jak by se na první pohled mohlo zdát. Opět se musíme připravit na neotřelý humor a také na to, že se titul nebere moc vážně, což se vlastně nebral ani v jeho nejlepších letech. Co se týče samotného příběhu, ten nás tentokrát zavede do fiktivní metropole Santo Ileso na jihozápadě USA. V něm bojuje několik zločineckých frakcí o nadvládu nad městem. My se jedné jakožto její boss ujmeme a naším úkolem samozřejmě nebude nic jiného než všechny ostatní porazit a získat nadvládu nad městem. Spolu s vašimi členy se tak vydáte na nebezpečnou cestu, v níž nebude nouze o pořádný kus akce.
Jak už bylo v úvodu řečeno, samotná hra, a tudíž ani příběh, se nebere moc vážně a jinak tomu nebude ani v tomto případě. Ačkoliv se příběh snaží hráče zaujmout, nepovažuji jej úplně za nejlepší a mnohem více mě po celou dobu hraní bavil spíše zdejší neotřelý humor, který prostě Volition dlouhodobě u série umí. Vtípků je sice u nového Saints Row o trošku méně než dříve, ale i přesto je jejich kvalita a zábavnost na vysoké úrovni a počítejte, že vás titul bude vtipnými narážkami bavit od absolutního začátku až do úplného konce. Navíc si celou akci můžete užít kompletně v českém jazyce. K lokalizaci bych měl malou výtku, která se však bude týkat pouze PC verze, respektive platformy Epic, na níž má Volition roční exkluzivitu.
V nastavení hry není možné lokalizaci přepínat, a pokud si budete chtít reboot zahrát v českém jazyce, budete muset sáhnout do nastavení samotného Epicu a lokalizaci u hry zpřístupnit příkazem -epiclocale=cs. Je to sice asi maličkost, ale ani já jsem při prvním spuštění nedokázal přijít na to, jak českou lokalizaci u hry nastavit. Možná by nebylo od věci tuto možnost v nějaké budoucí aktualizaci umístit přímo do nastavení. V současnosti si tam můžete nastavit pouze velikost titulků, jejich barvu a další maličkosti. U konzolových verzí by tento problém nastat neměl, jelikož u nich se automaticky nastaví jazyk na základě systému konzole, což u PC verze na Epicu nefunguje.

Hratelnost je stále arkádová a se spoustou chyb

Když se podíváme na to, jak se nový díl vlastně hraje, stále je přítomna arkádová hratelnost, a pokud hledáte něco reálnějšího, zřejmě vás dneska moc nepotěším. Ba co víc, Saints Row v některých ohledech nepotěšil ani mě, až mi přišlo, že to vývojáři to s tou arkádovostí tentokrát trochu přehnali. Abych vysvětlil, nemám nic proti arkádové fyzice, arkádové jízdě nebo arkádové hratelnosti, avšak v některých ohledech mě hratelnostní stránka spíše zklamala, s pocitem návratu do dob GTA: San Andreas. Řeč je především o fyzice a jízdním modelu vozidel, který je u nového Saints Row značně pod dnešním průměrem. Přítomen není žádný pokročilejší model poškození, a pokud do nějakého kolemjedoucího vozidla nabouráte, ve většině případů jej pouze odstrčíte o pár metrů dál. Také při nárazu či najetí do překážky se auto dokáže chovat zvláštně, a když jsem například s vozidlem najel na prachsprostou shozenou značku, moje auto bylo z nevysvětlitelných důvodů vymrštěno do vzduchu, jako bych spíše vjel na nějaký skokánek. A takových chyb je ve hře bohužel vícero.
Umělá inteligence také moc rozumu nepobrala a i v tomto ohledu se připravte spíše na průměrné zpracování. V jedné misi jsem byl přepaden gangem Idolů a mým úkolem bylo je do jednoho zneškodnit. Dokud mě nepřátelé měli na očích, stříleli poměrně přesně a dokázali mi i dávat docela na zadek. Při několikátém průchodu kontrolním bodem, v němž se zmíněná přestřelka konala, jsem se však schoval za jednu z visících cedulí a umělá inteligence z ničeho nic přestala útočit a jen přešlapovala z místa na místo. Díky škvíře, přes niž mě nebyli schopni odhalit, jsem pak následně dokázal nepřátele poměrně jednoduše zneškodnit, aniž by zahájili nějakou obrannou reakci. V další misi zase umělá inteligence v podobě mého parťáka nedokázala nepřítele identifikovat na vzdálenost pár metrů, a to i přes fakt, že do něj nepřítel neustále střílel.
Co se ale samotného hraní a ovládání hry týče, nemám k němu žádných velkých výtek. Střílení působilo poměrně zábavně, a nebýt zmíněných problémů, mohlo by se ve výsledku jednat o silný aspekt hry. Uvidíme, zda vývojáři dokážou alespoň tu umělou inteligenci opravit, jelikož ta v současném stavu hratelnost spíše zabíjí. Jízda vozidlem je taktéž vcelku zábavná, a i v tomto případě by optimalizování fyziky a jízdního modelu dokázalo zážitek posunout o několik tříd výše.

Akce, akce a stále akce

Náplň misí je pak poměrně standardní. Připravte se především na pořádnou dávku akce, neustálých přestřelek, a explozí, které zažijete téměř v každé z hlavních misí. Je sice fakt, že bych od rebootu čekal něco více, třeba i nějakou zásadnější inovaci, ale i přesto vás jednotlivé mise budou bavit. Kromě hlavních misí máte k dispozici také mnoho vedlejších aktivit, které jsou navíc úzce spjaté s hlavní dějovou linkou. Bohužel je na můj vkus vedlejších aktivit poměrně málo vzhledem k tomu, jak rozlehlá mapa nového Saints Row vlastně je. Za splnění každé mise či aktivity získáváte zkušenostní body, které zvyšují úroveň vaší postavy. Každá úroveň vám pak dá možnost odemčení některého ze speciálních perků či schopností, jež vám mohou v boji s nepřáteli pomoci. S postupným levelování se vám rovněž rozšiřuje zbraňový arzenál o nové a lepší kousky. Hlavně v pokročilejších fázích hry je střílení opravdu masakrózní. Celou hru navíc můžete projet i v kooperaci s vaším kamarádem, což zážitek posune ještě o nějaký kus dál.
Abych se krátce vyjádřil i k obtížnosti a jejímu nastavení, Saints Row vám nabídne celkem pět úrovní. Já si zvolil doporučenou střední třídu a musím uznat, že v některých částech bylo hraní i na tuto obtížnost poměrně náročné. Samozřejmě se tu asi nemůžeme bavit o náročnosti, à la Dark Souls, ale i zkušenějšímu hráči akčních stříleček dokáže hra v některých částech zatopit pod kotlem a je to jenom dobře. Výzvu i v tomto typu hry rozhodně ocením.

Vizuální stránka je také spíše průměrná

Na závěr naší dnešní recenze si něco povíme i o vizuální stránce nového Saints Row. Kdo čekal nějakou zásadnější revoluci, bude spíše zklamaný, jelikož Saints Row se řadí spíše mezi průměr dnešní doby. Ačkoliv Santo Ileso je, i díky svému jihozápadnímu zasazení, krásné, nejedná se o nic úžasného, co by vás dokázalo zvednout ze židle. Osobně jsem počítal, že si Volition dá na vizuální stránce trošku více záležet, ale mé přání bohužel vyslyšeno nebylo. Abych však jen nekritizoval, efekty a vozidla působí hezky a po vizuální stránce z nich budete mít skutečně nádherný pocit.
Malou výtku bych ovšem měl k optimalizaci. Přestože jsem podle požadavků měl bez problémů zvládnout hraní na plné detaily v rozlišení 1080p, občas se mi Saints Row dokázal nepříjemně škubat, a to zvláště v otevřeném prostranství mimo centrum města. V srdci Santo Ileso naopak byla hra poměrně plynulá, ale rozhodně počítejte, že i se silným počítačem budete mít drobné problémy s výkonem a možná budete nuceni sáhnout po snížení některých detailů. Nyní už se pojďme vrhnout na závěrečné hodnocení a udělit si finální známku.
GP uvozovky

Nové Saints Row ve mně zanechalo poměrně smíšené pocity, a i když jsme se vrátili v čase zpět a reboot se tak trochu vrací ke kořenům série, nenabízí téměř žádnou inovaci, kterou by dokázal oslovit nové publikum. V celkovém součtu je tak Saints Row stále tím samým, na co jsme byli zvyklí v minulosti, a místo nějakých zásadních inovací jsme se spíše dočkali řady nedostatků, které nemůžeme po několika odkladech vůbec přehlížet. Za nás, za Gaming Professors, si Saints Row odnáší šest bodů z deseti.

Klady

stále zábavný a neotřelý humor
zábavná hratelnost
možnost projít celý příběh v kooperaci
město Santo Ileso vypadá dobře
zpracování vozidel

Zápory

horší optimalizace
otřesný fyzikální a jízdní model
podprůměrná umělá inteligence
vizuální stránka toho v některých ohledech mohla nabídnout více
bez větších inovací
0

Doporučujeme

Sdílet na Facebooku
Sdílet na Twitteru
Sdílet na LinkedIn