Samorost – úvodka

Samorost 1 – zábrana strašlivé vesmírné kolize

21. 5. 2021
Zdroj náhledu: Amanita Design

Každé herní studio má svou vlastní historii a příběh, co vlastně stálo za jeho vznikem. Amanita Design je jedním ze známějších českých herních studií a snad každý řádný hráč si toto jméno spojí s nenáročnými klikacími adventurami, které vás dokážou oslnit, vyděsit, zrelaxovat a občas vám i způsobit nejednu noční můru. Od roku 2003 nám pravidelně přináší jednu pecku za druhou, které jsou svým vizuálem tak strašně moc specifické, že si je zkrátka nespletete s žádnými jinými tituly na světě.

Tento poměrně minimalistický přístup k vytváření videoher se začal formovat už během studia zakladatele Jakuba Dvorského na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze. Právě v této době ještě jako student představil svou závěrečnou práci ateliéru Filmové a televizní grafiky a jednalo se právě o první Samorost. Tato nenáročná point-and-click adventura stála za zrodem celého studia a udala tak směr, kterého se Amanita Design drží dodnes.

Když je tvůj domov v ohrožení, musíš jednat rychle

Samorost má již další dvě pokračování. Hráči si velice rychle oblíbili jednoduchou zápletku, kdy se vžijete do role jakéhosi drobného skřítka a pomůžete mu zachránit jeho domov. Skřítek žije na malé planetce podobné pařezu a nerušeně si pluje vesmírem. Jednoho dne zpozoruje blížící se nebezpečí kolize s jinou planetkou. Nasedne tak hbitě do rakety a vyráží na záchrannou misi.

Samorost se skládá z několika herních obrazovek, kde je vždy nutné ve správném pořadí provést několik akcí, abyste se dostali dále. Svým vizuálním surrealistickým zpracováním se přibližuje prostředí tajemného lesa, což už samo o sobě působí velice klidným dojmem a krásně kontrastuje s postavou skřítka. Všechno do sebe prostě zapadá a věřte mi, že občas bude potřeba zapojit důvtip a bystré oko, abyste zdolali pár menších hádanek a puzzlů, protože ne vždy je řešení na první pohled jasné. Objekty, s nimiž můžete interagovat, jsou mnohdy schované za zvířaty a dalšími nenápadnými předměty. Čeho si určitě všimnete, jsou lidské tváře u některých postav… někoho prý dokonce děsí. Protože se přeci jen jedná o studentský projekt, nezabere vám mnoho času, asi 20 minut. I tak je zážitek přímo kouzelný.

Krásné gesto ze strany vývojářů

Samorost 2 a 3 jsou již nějakou tu dobu k dostání na Steamu a poměrně nedávno si mohli fanoušci konečně doplnit celou sbírku i o první díl. Amanita Design nyní umožňuje si Samorost 1 zahrát zcela zdarma na Windows, Mac, iOS i Android. Nedostanete ale původní verzi, nýbrž rovnou remaster, který se může chlubit vylepšenou grafikou, novým ozvučením a hudbou od Floexe.

Studio na svém kontě má již více jak deset her, přičemž jsou další ve vývoji, viz Happy Game. Nejznámějšími kousky jsou Botanicula, série Samorost, Machinarium, Chuchel či jejich poslední počin Creaks. Tvorba tohoto studia se zkrátka nedá splést s žádným jiným. Svým jedinečným stylem si získali spoustu fanoušků po celém světě a jejich čísla jistě nadále porostou. Já sama zbožňuji všechny jejich hry a nemohu se dočkat, co nám v budoucnu představí dál.

Samorost 1 je přesně ta kreativní a umělecky založená hra rozvíjející vaši fantazii, u které se můžete plně uvolnit a užít si všechny její krásy a tajemství, která v sobě ukrývá. Pro Amanita Design musí mít tento titul obrovský význam a už jen zpřístupnění jejího remasteru všem hráčům zcela zdarma ukázalo, jak moc pro ně znamená. I když je hra dost krátká, skvěle vás uvede do celé série.

• umělecká stránka titulu
  • remaster k dostání zdarma
  • nenáročný příběh i puzzly, které nenarušují prožitek ze hry