Ship od Fools – úvodka

Ship of Fools – všichni jsme tu šílení

25. 2. 2023
Zdroj náhledu: Fika Productions

Kooperativní hry jsou vždy dobrou zkouškou pevnosti pouta mezi vámi a vaším parťákem. Spolupracovat s někým dalším na úspěchu mise, když se váš protějšek neustále snaží vyčnívat, dělat hlouposti a naschvál potápět vaše úsilí, je zkrátka otravná, ale cenná lekce do života. Jestli jste si mysleli, že to bude právě hra Overcooked, která vás dokáže dohnat až na dno psychických sil, máte pravdu. Ship of Fools se na rozdíl od zběsilé kulinářské honičky přesouvá na rozbouřené moře v boji na život a na smrt, během něhož prověří hlavně to, jak dobře se umíte vyhýbat ranám pádlem.

Blázen a moře

Na palubu, námořníci! Je načase tyto nebezpečné vody vyčistit od všech mořských potvor! Světu hrozí záhuba, temná mračna se stahují nad našimi hlavami a my jsme najednou vystaveni zhoubě přicházející z mořského dna. Jedinou nadějí na spásu je vyplout na bouří rozvášněné moře a porazit všechny bestie svýma holýma rukama… tedy pádlem. Jenže jaký blázen by se k tomu odhodlal? Takto by se ve zkratce dala shrnout zápletka hry Ship of Fools a asi nemusím dodávat, že tím bláznem či těmi blázny budete právě vy. Kdysi dávno se totiž stateční válečníci zmocnili světelné bytosti, jejíž sílu uzamkli do Velkého majáku, aby zahnala okolní temnotu a s ní i děsivé mořské tvory. Když už se z tohoto příběhu stala pouhá legenda, světlo v majáku začalo slábnout. Nyní se temnota vrací v doprovodu ještě děsivějších monster. Na vás bude jim čelit během životu nebezpečné plavby. Žádný námořník by se nikdy k takovému činu neodhodlal… naštěstí vy nejste úplně tak normální námořník.

Ship of Fools se řadí mezi kooperativní rogue-lite s námořnickou tematikou, u níž máte volbu, zda se do tohoto šílenství pustíte sami skrze sólo mód, připojíte se online, či na pomoc přizvete kamaráda. Titul lze hrát v jednom, ale věřte mi, že ve dvojici z něj vyždímáte úplné maximum. Ship of Fools je jedním slovem zábavná divočina… dobrá, to jsou dvě slova. Když se vydáte na dráhu osamělého vlka, počítejte s tím, že se zapotíte o dost více. Celý princip tkví v tom, že nasednete na loď vybavenou dvěma děly – při sólo kampani z druhého děla střílí umělá inteligence –, odstřelujete příšery snažící se vaši kocábku potopit, sbíráte materiály na opravu děr či vylepšení a navštěvujete různé obchodní zastávky. Když se některé mořské příšeře podaří loď i s vámi na palubě potopit, vše začíná od znovu jen s tím rozdílem, že vám vaše vylepšení, ať už zbraní, či samotné lodi, zůstávají do následujících pokusů… taková klasická rogue-lite smyčka – dostaň se co nejdál, selži, vrať se na základnu, vylepši své schopnosti a zkus to znovu.

Když vane příznivý vítr

Celý svět je dělen na čtyři úrovně, na jejichž koncích samozřejmě nesmí chybět střet s bossem. Členitost mapy vám nabízí poměrně širokou volnost v tom smyslu, že si kurz plavby určujete sami. V závislosti na tom, zda nutně potřebujete opravit zatékající díry, opatřit si ochranu proti dalšímu poškození, vyrazit na nákupy, posbírat více materiálu pro upgrady, či jen chcete zkusit své štěstí při zisku větší kořisti, určujete svůj další směr. Nakonec však stejně nedokážete uniknout svému osudu a každý ze čtyř bossů si vás rychle najde. Nejúčinnější a vlastně jediný způsob, jak se bránit, jsou kanóny napěchované jakýmkoliv střelným materiálem či stará dobrá pádla. Po úspěšném skolení bosse se můžete přesunout na novou mapu = novou lokaci a celý proces opakovat nanovo jen s tím rozdílem, že nepřátelé nabydou jiných podob a jiných útoků. Nudit se rozhodně nebudete… to platí dvojnásob při kooperaci.

Asi už jste z textu poznali, že pouštět se do této výpravy na vlastní pěst je sice bláznivé a díky návykové hratelnosti dost zábavné, ale vyplout vstříc jisté smrti s parťákem je hned něco jiného. Sólo mód totiž příliš spoléhá na to, že bravurně zvládnete multitasking – nabíjet děla, střílet z kanónu, odhánět černé pasažéry, hasit požáry a lovit poklad plavající na hladině – představte si takový malý chaos na obrazovce, u něhož nevíte, kam se dříve podívat. Bez pořádných vylepšení se holt daleko nedostanete, obzvlášť když je finální boss čirá šílenost. Automatické dělo navíc střílí dost pomalu a zkrátka nedokáže nahradit druhého hráče. Ship of Fools je hra primárně vytvořená pro dva a snaha o přizpůsobení snesitelné náročnosti jednomu bláznovi by si zasloužila ještě vypilovat. Obtížnostní křivka má často tendenci v těch nejnevhodnějších dobách nárazově stoupnout. To u her tohoto žánru není žádným překvapením, ale u Ship of Fools můžete díky chvilkové nepozornosti či maličkému zaškobrtnutí ve vteřině ztratit pevnou půdu pod nohama a zamířit ke dnu, i když ještě před chvílí byly vaše životy na maximu.

Risk je zisk

Jakýmsi přístavem naděje se pro vás stane malý ostrov s Velkým majákem, na jehož pobřeží se ocitnete vždy, když se vaše plavidlo za přičinění mořských potvor uráčí jít ke dnu. Během výprav budete potkávat zatoulané postavy, jejichž nalezením si zpřístupníte obchodní nabídky nejrůznějších druhů – od podivných polévek přes vylepšování děl až po artefakty. S každým návratem na ostrov z něj budete odcházet o kousek silnější, a to se přece vyplatí. Právě na tomto ostrově si rovněž lze snadno přepínat mezi hratelnými postavami, které si během několika pokusů odemknete. Ve hře Ship of Fools jich je celkem deset, a kromě dvou základních a předem dostupných si je na rozbouřeném moři musíte najít nebo splnit některé výzvy k jejich získání. Výběr postavy není pouze o vzhledu, protože každá má jiné méně či více užitečné schopnosti, jako je rychlejší útok pádlem, silnější výstřely z děla, získávání náhodných odměn, regenerace munice a tak dále.

Obchodní zastávky vás potkají i během výprav a nejlepší strategií je experimentovat s tím, co pro vás má větší přínos pro dosažení pokroku ve hře. Po mapě se nachází hned několik klíčových zastávek označených příslušnými ikonami. Když se vám nepřátelé dostanou na palubu a udělají do ní díry, loď se ihned potopí, proto se ujistěte, že máte po ruce dostatek dřeva. Z moře lze pomocí harpun sbírat plovoucí poklad, otazníky označují novou postavu či nějaké to překvapení, štít vás uchrání před poškozením, truhly skrývají tučnou odměnu a je toho mnohem víc. Celkově se tak ve hře nachází nepřeberné množství všelijakých předmětů, ale musím konstatovat, že pouze pár z nich dokáže skutečně příznivě ovlivnit vaši plavbu. Určitě nebudete chtít minout ohnivé střely, protože ty jsou až tak moc OP, že dávají nepřátelům poškození dokonce i pod vodou. Dalo by se tedy říct, že po pár pokusech už dokážete z aktuální výbavy předem odhadnout, zda má vaše výprava šanci na úspěch, či nikoliv.

Zatajování informací

Přestože je Ship of Fools tuze zábavnou hříčkou, trpí pár stěžejními problémy. Prvním, a asi tím nejvíce znatelným, je délka. Pokud se na neklidné moře vydáte sami, strávíte na něm mnohem déle, protože jak už bylo řečeno výše, pro úspěch bude zapotřebí daleko více vylepšení. To však neplatí v případě, že využijete možnost remote play. Dva hráči jsou schopni titulem prosvištět doslova za pár hodin. Velmi krátká hratelnost není vykompenzována ani možností volby obtížnosti či dalším obsahem po dokončení příběhu. Vše jednoduše začíná nanovo bez jakýchkoliv inovací, díky kterým by hráči měli potřebu již jednou zdolanou cestu absolvovat znovu, pokud se nechystají odemknout zbytek postav.

Další položkou na mém ubrečeném seznamu je místy kostrbatější ovládání, zejména co se týče klávesnice. Někdy může být skutečná výzva se od střílení z děl pustit do likvidování požáru či nevítaných návštěvníků na palubě. Ovládání je sice snadné, ale rozhodně není jednoduché si jej správně vštípit do svalové paměti. Když vám navíc mořské příšery obsadí spodní stranu lodi, zastíní část paluby a orientace začne být přinejmenším ošemetná. Má poslední připomínka směřuje k vylepšování děl. Ve hře si můžete vybrat z pěti různých druhů kanónů a upgradovat je. Problémem ovšem je to, že při zvyšování úrovně přesně nevíte, co že to vylepšujete. Hra vám to zkrátka neřekne. Nevíte, zda dělo bude pálit rychleji, nebo se mu zvýší poškození či množství munice. To samé platí u zastávky, na níž si máte vybrat ze dvou odměn. Bude vám ukázána dvojice předmětů, ale není k nim přidaný žádný popisek. Jak tedy hráč má vědět, na základě čeho provést svou volbu? Vývojáři by k nám v těchto věcech mohli být sdílnější. Chybí mi rovněž funkce pokus pozastavit a vrátit se k němu později, protože každé vypnutí hry na moři vás po návratu pošle zpět na začátek.

Nač stahovat kalhoty, když brod je ještě daleko

Ship of Fools se na pole kooperativních her snaží vnést svěží vítr s lehkou příměsí humoru, a přesně to se mu daří. Výtvarný styl je hravý, hýří barvami a je neuvěřitelně okouzlující. Právě humor z něj dělá titul vhodný pro různé věkové kategorie, protože není příliš dětský, ale drží se neutrálního středu, stejně tak jako grafická podoba. Každá z postav je inspirována úplně jiným z mořských zvířat. To samé lze říci o nepřátelích, i když bych si přála, aby jejich nabídka byla rozšířenější a neopakovaly se neustále ty samé potvory co každou jednu výpravu. Správnou atmosféru navíc dodává chytlavá melodie v pozadí, které samozřejmě nechybí námořnický nádech a dramatické tóny, když jde do tuhého.

Ship of Fools je na trhu poměrně čerstvým nováčkem a v nynějším stavu působí spíše jako předběžný přístup než jako plnohodnotná hra. Vývojáři z studia Fika Productions vyvíjejí značné úsilí na zkvalitnění svého projektu, což jde vidět na častých, ale spíše technických aktualizacích. Doufám, že do hry přibude daleko více obsahu, protože kousky žánru rogue-lite by nás k monitorům měly přikovat na dostatečně dlouhou dobu, postupně odměňovat naše úsilí a překvapovat stále novými nástrahami. Ship of Fools však zvládnete dohrát pod pět hodin a nebudete mít potřebu se k němu vracet… kromě achievement hunterů. Hra zkrátka postrádá něco, co by nás dokázalo opět vtáhnout do boje s temnotou.

Jestli se nezdráháte prověřit sílu přátelství, potažmo vztahu, Ship of Fools vás skrze kooperativní videohru postaví do nelehké role zachránců světa. Nečekejte ovšem hrdiny v nablýskaných zbrojích s velkými meči a početnou družinou po boku. V Ship of Fools se stanete blázny dost vyšinutými na to, aby se v této rogue-lite jednohubce postavili samotné temnotě, vyčistili neklidné moře od nebezpečných příšer a shrábli poklad. Tuze zábavná hratelnost, roztomilý výtvarný styl a možnost svého kolegu vypleskat pomocí pádla jsou přednostmi, díky kterým se budete bavit od začátku až do konce. Jen škoda, že ten konec nastane příliš brzy a žádné další novinky už na vás čekat nebudou.

• roztomilý vizuál a dobře zvládnuté animace
  • sladěný hudební doprovod
  • velmi zábavná hratelnost ve dvou hráčích