Stratego Maršál a špión – náhledovka

Stratego: Maršál a špión – stoletá hra v novém kabátku

14. 2. 2023

Kultovní bitva modrokabátníků a červenokabátníků je opět tady, tentokrát v odolnější formě – papírové postavičky jsou pryč! Podaří se vám ochránit váš prapor a sebrat ten protivníkův? Zvolíte správnou taktiku a zvládnete pružně reagovat uprostřed bitvy? Žádná náhoda zde neexistuje. Stratego: Maršál a špión pořádně procvičí vaše analytické myšlení. Zahrát si jej v nejnovějším podání můžete díky vydavatelství Dino.

Stratego Maršál a špión – náhledovka
Stratego Maršál a špión – špión

LʼAttaque, Stratego, Maršál a Špión

Pokud vám některý z výše zmíněných názvů přijde povědomý, nebo jej dokonce důvěrně znáte, bude se pravděpodobně jednat o Maršála a špióna, který u nás pod značkou Papír a nápad vyšel již v osmdesátých letech. Ten však už vycházel s pár úpravami původních pravidel ze hry Stratego z roku 1946, a to zase ze svého předchůdce – LʼAttaque – patentovaného ve Francii roku 1909. Uf, a takto jsme se dostali až k původní myšlence hry, která je stará přes sto let, a přesto vás může skvěle zabavit i v dnešní době.Pokud jste tedy tehdy Maršála a špióna hráli, možná vám bude vadit, že se Stratego vrací ke svým původním pravidlům. Figurky se tedy pohybují pouze horizontálně a vertikálně a nelze využít diagonálu. Navíc se při útoku odhaluje jak útočník, tak obránce. V poslední řadě pak nelze skončit plichtou. Kdo nemůže udělat žádný tah, prohrává. Stejně tak je zakázáno dělat tahy donekonečna jen tam a zpět a také neúnavně pronásledovat svého soupeře. Jestliže se ale se Strategem setkáváte vůbec poprvé, nevadí, vše si společně projdeme.

Stratego Maršál a špión – červenokabátníci
Stratego Maršál a špión – modrokabátníci
Stratego Maršál a špión – rozkazy

Střet dvou armád

Stratego je určeno pro dva hráče, kteří mají k dispozici identickou armádu, lišící se pouze barvou. Vojsko se skládá ze 40 figurek různých typů. Nejdůležitější figurkou je vlajka. Tu si navzájem před soupeřem snažíte ochránit. Pokud někdo získá vlajku druhého mužstva, vyhrává. Vlajka je statická a může ji sebrat jakákoliv postava. Dalšími nepohyblivými figurkami jsou bomby, ty opakovaně po dotyku odpálí kteréhokoliv nepřátelského vojáka s výjimkou minéra. Minér s hodností tři je jediný, který může bomby zneškodnit. Je tedy možné vlajku obklopit bombami, pak porazit nepřátelské minéry a vaše vítězství je jisté. Výhodnou strategii je však také dát vlajku úplně někam jinam a nechat protivníka si zbytečně na bombách vylámat zuby. Zásadní informací totiž je, že si navzájem konkrétní vojáky nevidíte, stojíte k sobě na opačných stranách plánu zády. Musíte tedy odhadovat a pozorně sledovat.Všechny figurky s výjimkou průzkumníka s hodností dvě se mohou pohnout pouze o jedno pole, a to jen vertikálně nebo horizontálně. Průzkumník se v daném směru může pohnout, o kolik polí chce. Takto ho jednoznačně na mapě rozeznáte. A proč vlastně zmiňuji hodnosti? Ve svém vojsku máte šarže od 1 do 10, a když dojde ke střetu, obě figurky se odhalí a ten, kdo má vyšší hodnost, vyhrává. V případě stejné hodnosti prohrávají oba hráči a figurky jsou odstraněny. Nejnižší hodnotu jedna má přidělenou špion, nejvyšší deset pak maršál, oba se ve hře nacházejí jen jednou. Již jsem zmínila průzkumníka a minéra. Dále se se vzrůstající hodností setkáme se seržanty, nadporučíky, kapitány, majory, plukovníky a jedním generálem.

Maršál versus špion

Maršál je nejsilnější postavou, může tedy teoreticky porazit celou soupeřovu armádu. Zničit jej můžete pouze svým vlastním maršálem, ale tak o něj přijdete také, což samozřejmě ideálně nechcete. Další možností je, že narazí na bombu a ta ho odpálí. Nicméně základním herním mechanismem k jeho likvidaci je špión. Špión je naopak nejslabší postavou, kterou může porazit úplně kdokoliv, ale jejím posláním je nenápadné proplížení se k maršálovi a jeho následná likvidace. Pročpak je asi špión jedinou ženskou postavou?Strategicky se tedy snažíte někam zašít vlajku, bráníte si maršála a zároveň se snažíte dopadnout toho soupeřova. Musíte si hlídat minéry, aby měl kdo zneškodnit bomby, a doufáte, že co nejvíc nepřátel se rozbije o ty vaše. Pokoušíte se odhadovat soupeřovo postavení, mást ho svými pohyby i chováním a zároveň si po útocích zapamatovat a sledovat jeho odhalené postavy. Jedná se o komplexní strategickou hru téměř bez jakékoliv náhody. Poměrně rozhodující je rozestavení vaší armády na začátku střetu. Svoje vojáky rozmisťujete ve čtyřech řadách za sebou. Je tedy důležité dopředu kalkulovat a odhadovat tak, abyste potřebné jednotky neměli zablokované jinými.

Stratego Maršál a špión – postavy
Stratego Maršál a špión – pravidla
Stratego Maršál a špión – figurky
Stratego Maršál a špión – krabice

Zpracování herního balení

Krabice vás na první pohled nenechá na pochybách, že se jedná o bitevní hru. Po otevření vás přivítá herní plán a skvělá zástěna pro rozmisťování vašeho vojska. Za zmínku určitě také stojí pěkná pravidla hry, která vás formou příběhu doplněného povedenými kresbami vším provedou a se vším seznámí. A nakonec dva velmi praktické inzerty s figurkami. Figurky jsou v podobě stabilních plastových věží s kreslenou ilustrací konkrétní postavy, doplněnou číslem hodnosti. Věže do inzertu přesně a přehledně zapadají, vše je označeno, kam patří, a nemůže se vám při zavření nic vysypat.

Přestože je Stratego: Maršál a špión ve svém původu velmi starou hrou, rozhodně vás dokáže zabavit i v dnešní době. Díky nepřítomnosti náhody si vyzkoušíte své strategické a analytické schopnosti a každá jednotlivá partie, která vám zabere zhruba 45 minut, bude jiná. Jedná se vlastně o takovou zábavnější podobu šachů. Hrát si můžete také s menším počtem figurek, je pro to dokonce i předpřipravený scénář.

• znovuhratelnost
  • velká armáda
  • bytelné věže
  • někomu se nemusí líbit jiná pravidla, než na která jsou zvyklí
  • na začátku je herní plán poměrně přeplněný
  • Autor Jacques Johan Mogendorff
  • Vydavatel Dino
0.0

Marcela Grázová

Její první herní zkušeností byl pravděpodobně Tetris, avšak v dětství milovala strategické hry a online FPS, či MMO. Nyní už hraje jen singleplayer a díky recenzím objevila široké spektrum zábavných indie her, nad kterými dříve spíše ohrnovala nos. Vystudovaný farmaceut, milovník fantasy & sci-fi knížek a seriálů, náruživý cestovatel a motorkář.