Summum Aeterna - úvod

Summum Aeterna – když semínko vytvoří svět

16. 2. 2024

Summum Aeterna představuje rychlý soubojový rogue-lite s jedinečným uměleckým stylem 2D inspirovaným metroidvania titulem Aeterna Noctis. V této hře si budete vyrábět ze semínek vlastní světy, vytvářet nejrůznější výzvy a zvyšovat obtížnost, jež vás ovlivní v každém novém průchodu. Zemřete, vylepšete se a zvítězte. Smrt je v tomto titulu nevyhnutelná, ale sláva je jen pro vyvolené. Stanete se slavnými i vy?

Summum Aeterna patří pod křídla vývojářů z Aeternum Game Studios, jež sídlí v Talavera de la Reina ve Španělsku. Ti stojí i za již zmiňovaným titulem Aeterna Noctis a dalším kouskem s názvem Aeterna Lucis. Hra je k dispozici na Steamu, Epic Games Storu, Xbox Series, Xbox One a PS5. Vývojářský tým v současné době pracuje na portech i pro PS4 a Nintendo Switch.

Prequel Aeterna Noctis

Summum Aeterna je prequel k Aeterna Noctis a vypráví příběh, jak se král temnoty dostal ke svému postavení. Naštěstí nemusíte mít odehraný Noctis, abyste pochopili svět Summumu. Pokud jste jej hráli, budou vám někteří nepřátelé a úrovně v tomto rogue-lite titulu připadat mírně povědomé

Summum Aeterna - král temnoty

I nesmrtelný král může být poražen

Ujmete se role krále temnoty, který až nápadně připomíná mix mezi lovcem upírů jménem D z anime Vampire Hunter a Draculou z Castlevanie. Jde o mocného a drsného válečníka odsouzeného k věčnému životu, který prozkoumává neprobádané světy plné pokladů a vzácných semen „světů“, pastí, hord nepřátel a mocných bossů. I když se na první pohled může zdát král temnoty nesmrtelný, přesto může být poražen a vy tak budete své dobrodružství začínat zas a znovu.

Nemusíte propadat panice – pokud budete poraženi, stále vám zůstanou některé věci a vylepšení, jež jste získali. Titul umožňuje hráčům udržet si svůj pokrok, obsahuje totiž permanentní charakter a systém upgradů světa. Bez ohledu na to, kolikrát budete sraženi na zem, váš postup ve stromu dovedností zůstane zachován. To samé platí i pro vylepšení světa, jež jste už stihli odemknout, a budou tak trvat napořád.

Váš domov – Hladové město

Pokud zemřete, hra vás vrátí do centra všeho, a tím je pouštní město, které nese název Hladové město (Famished Town). Zde si můžete vylepšovat zbraně, vaši zbroj a schopnosti, cvičit útoky, vyrábět světy a většinou s každou smrtí objevíte nějakou další novou mechaniku. Čím déle hrajete, tím více toho hra servíruje, až se z toho může váš mozek cítit krapet přetížený. Najdete tu obecnou herní smyčku, jež vás pošle do počátečního kousku minimapky, odkud procházíte do dalších, většinou monstry napěchovaných částí.

Zároveň v nich můžete nalézt bedny (různé kvality, například stříbrné a zlaté) obsahující zlato, zdraví či jinou obchodovatelnou měnu. V dalších místnostech naleznete jakési obchody se zbraněmi nebo runy, jež vylepšují zbraně, a také zde existují stromy se semínky, které vám přidají zdraví, a podobně. Některé z těchto obchodů vás nechají vyměnit věci (zbraň za zbraň) a jiné po vás budou žádat jistý obnos peněz, většinou od tří tisíc výše.

Semínka vytváří svět

Titul nabízí naprosto unikátní systém generující světy, do nichž se vydáváte, a to pomocí semínek. Každé semínko vytváří jedinečný svět s různým chováním nepřátel, rozličnými událostmi a rozlohou mapy. Záleží také na jeho vzácnosti a genech, jež jsou v něm obsaženy. Geny mohou mít buď pozitivní, či negativní atributy a určují nebezpečnost světa a odměny, které na vás zde budou čekat. Máte tak možnost vytvořit si svět, aby odpovídal vašim požadavkům a vašemu osobitému hernímu stylu.

Summum Aeterna - speciální semínko

Vyber zbraň podle světa

Kromě vlastního světa si vyberete i svůj herní styl. Máte možnost hrát se čtyřmi různými druhy zbraní (jež mají několik speciálních poddruhů – každý má jiné schopnosti nebo kouzla), jedná se o meč, kosu, pistole a magický orb. Během procházení mapy je různě vyměňujete a vylepšujete pomocí run. V centrálním městě jim pak dodáváte další schopnosti za pomoci ingotů.

Summum Aeterna - výběr kos

Všechny nové zbraně, jež seberete během průchodu, lze vyzkoušet na tréninkovém panákovi. Tento panák však má vlastní osobnost, jak brzy zjistíte, a jeho jméno je Dummy Tama. Ve světě Summum existují i zbraně a kameny s jeho značkou. Mají však jeden neblahý efekt, neboť jakmile je jednou na sebe nandáte, po vaší smrti zmizí nadobro.

Summum Aeterna - Dummy Tama

Další postavou v Hladovém městě je zelený gremlin Yado. Ten se stará primárně o semena a na začátku vám vysvětlí, jak se kombinují, extrahují, vylepšují a jak díky jejich pomoci otevřete světy. Díky semínkům se podíváte do pěti základních světů. Jsou to Harukaze Village (inspirovaná Japonskem a ninji), Eclipse Citadel (vypadá jako obří knihovna), Port of Venitia (slavné italské Benátky), Hyperborea (která vás vezme mezi Vikingy) a nakonec Dark Castle (zlatá dobrá Transylvánie a tajemný hrad). V každém z těchto světů najdete i specifické soupeře. Například v Dark Castle se pohybují netopýři, v Harukaze Village se objevují démoni Oni a ninjové na obláčkách.

Žebříček pro hráče

Pokud jste soutěživý typ, nabízí vám titul Summum Aeterna zajímavou multiplayerovou a multiplatformní funkci nazvanou „Board of Champions“ (deska šampionů). Tato funkce zaznamenává každému soutěžícímu semeno nejvyšší dokončené úrovně v co nejkratším čase. Existuje zde žebříček jak pro ovlivněná semena, tak pro standardní (ničím neupravená). Jestliže se umístíte na prvních třech místech, získáte korunu (zlatou, stříbrnou nebo bronzovou), již může vaše postava nosit ve hře. No, kdy by nechtěl, aby byl jeho král korunován, jak se sluší a patří.

Ač nejsem velký příznivec tohoto žánru, musím přiznat, že Summum Aeterna přináší zajímavý rogue-lite zážitek. Umělecký styl hry se krásně snoubí s příjemnou hratelností. Mně tak ani nevadilo, že umírám každou chvilku, neboť jsem se nejednou přistihla, jak se kochám prostředím a zpracováním nejrůznějších nepřátel, místo toho, abych bojovala. Velmi zajímavou částí je práce se semínky, abyste vytvořili ten nejlepší svět. Hra je náročná, ale také velmi návyková a zábavná.

• jedinečný umělecký 2D styl
  • přehledný tutorial napříč hrou
  • unikátní systém vytváření světů pomocí semínek