The Dark Pictures Anthology House of Ashes - Cover

The Dark Pictures Anthology: House of Ashes – zachráníte všechny?

30. 10. 2021

The Dark Pictures Anthology: House of Ashes je třetím dílem interaktivní herní série od vývojářského studia Supermassive Games. Tentokrát se podíváme do Iráku v rámci americko-irácké války. Americká armáda má informace, že se zde nachází skryté podzemní prostory pravděpodobně plné chemických zbraní. Posílá tam tedy jednotku vojáků, aby vše pořádně prozkoumali. Nic však nebude tak, jak to na první pohled vypadá.

The Dark Pictures Anthology House of Ashes - vše není jak se zdá

House of Ashes není žádná akční FPS hra, jak by se zpočátku mohlo nováčkům této série zdát. Jedná se o interaktivní rozhodovací příběhovku, která se odehrává převážně prostřednictvím filmových cutscén, prokládaných chůzí s možností průzkumu okolí a stisknutí správných tlačítek v různých situacích. Poprvé v rámci této série není kamera napevno a vy s ní při ovládání postav můžete libovolně pohybovat. V některých částech hry je to bohužel poměrně neohrabané. Průzkumem veškerých zákoutí můžete objevovat různé skryté předměty, vzpomínky a předtuchy, a dozvědět se tak více informací o daném místě a jeho historii. Hlavním úkolem je se ale přesouvat z bodu A do bodu B, aby se spustila další scéna. Žádné logické hádanky a složitosti zde nenajdete.

Vaše rozhodnutí jsou důležitá

Kouzlo této hry tkví v důležitých, řekla bych přímo životních rozhodnutích a budování vztahů mezi postavami. V dialozích vybíráte, zda se budete řídit rozumem, nebo svým srdcem. Podle toho se vaše vztahy zlepšují nebo zhoršují. Pokusíte se někoho zachránit? Vystřelíte? Nebo vezmete nohy na ramena a utečete? Ne vždy je správné rozhodnutí zřejmé, někdy je nejlepší neudělat vůbec nic, nezvolit žádnou možnost. Na starost budete mít pět hrdinů, které budete střídavě ovládat, a vaším úkolem je se postarat o jejich přežití. Zachránit se dají všichni, ale také nikdo, záleží na vašich rozhodnutích. V ději se vyskytují i vedlejší postavy, které však nevyhnutelně zemřou, ať se snažíte, jak chcete. Ovlivnit lze jen, kdy a jakým způsobem se tak stane.

Od Sumerů k Saddámovi

Nejprve se ocitáte několik tisíc let před naším letopočtem v době sumerské říše. Potkáváte se s tehdejším despotickým panovníkem a jeho posedlostí zavděčit se bohům a odvrátit tak skon svého impéria. Jeho prosby však nejsou vyslyšeny. Na honosný chrám se valí pohroma a vy se tak poprvé setkáváte s něčím, co pravděpodobně nepochází z tohoto světa. Následně se přesouváme do roku 2003, chvíli po svržení diktátora Saddáma Husajna. Seznamujete se s novým velitelem Erikem, který přebírá velení od Rachel, zatím stále své manželky. Mezi další členy vašeho týmu patří Nick, voják, se kterým se teď Rachel schází. Přestože jsou Rachel a Eric již přes rok od sebe, Eric ji stále miluje, a vy tak budete mít moc rozhodnout, jak tento nešťastný trojúhelník dopadne. Na druhé straně barikády se seznamujete se Salimem, členem irácké republikánské gardy, který by byl nejradši doma se synem, ale je vtažen zpět do tohoto konfliktu. Vlastnosti jednotlivých postav jsou podrobně vykresleny a každý bojuje i s nějakými svými vnitřními démony.

Američané se vydávají na misi do Iráku, vyslýchají místní obyvatele a hledají vstup do podzemí. Posléze dorazí i Iráčané a dojde ke konfliktu, který přeruší zemětřesení. Dojde k propadu půdy a rozdělení našich hrdinů v rozsáhlém podzemním komplexu. Nejedná se však o žádný tajný zbraňový komplex, ale, jak už vás může napadnout, onen starověký chrám. Vaším úkolem je vydrápat se zpět na zemský povrch, sejít se se všemi z vaší jednotky a především přežít. Dole se totiž nenachází jen nepřátelští Iráčané, nýbrž i něco mnohem hrozivějšího. Postupně odhalujete tajemství chrámu, dostáváte se hlouběji do jeho nitra a bojujete s děsivými monstry. Dokážou nepřátelské jednotky spolupracovat proti společnému nepříteli?

Hororovka? Nikoliv, bláto na hřišti vás nečeká

Přestože je hra samotnými tvůrci prezentována jako hororová, husí kůže vám z ní nenaskočí. Ano, prostředí je tajuplné, pochmurné, jsou zde příšery, leč ne děsivé ani strašidelné, není se moc čeho bát. Při bojích, útěcích nebo jiných činnostech stačí v pravý okamžik stisknout správné tlačítko a hrdinové vše vyřeší za vás. Za celou dobu se objevily ne více než čtyři jump scary a ani u nich z kůže nevyletíte.

Jediné, z čeho máte obavy, je, zda jste se rozhodli v danou chvíli správně a nebudou vás později trápit výčitky svědomí. Máte jen jeden pokus, který nelze vzít zpět, jedině že byste restartovali celou hru a začali od znova. Následky některých rozhodnutí jsou okamžitě patrné, jiné se projeví až mnohem později. Občas ani nevíte, zda jste danou skutečnost vůbec mohli ovlivnit nebo zda hra jede v předem zajetých kolejích.

Kamarád knihovník

Známou tváří z předchozích dílů série je postava vypravěče – kurátora. Nesmí tedy chybět ani zde. Na začátku k vám promlouvá a snaží se vás vykolejit tím, že vaše rozhodování bude mít opravdové důsledky na životy postav. Pokud se vám v průběhu hry daří, pochválí vás, když vám přátelé umírají, nenechá si své peprné poznámky pro sebe.

The Dark Pictures Anthology: House of Ashes je výborně zpracovaná příběhová hra s temným a mytologickým nádechem. Vaše rozhodnutí mají opravdu vliv na přežití či smrt jednotlivých postav a na děj příběhu. Toto dobrodružství trvá kolem šesti hodin, a pokud budete chtít objevit i jiné dějové linky, budete si muset příběh párkrát zopakovat. Hru si můžete projít sólo nebo s vašimi kamarády, jak v lokální, tak online kooperaci.

• uvěřitelně napsané postavy a jejich osudy
  • hra udržuje neustálé napětí
  • možnost různých rozhodnutí a dějových cest
  • velkolepá prostředí
  • příliš pomalá chůze
  • občas neohrabaná kamera
  • neděsivá hororovka
  • Datum vydání 22.10.2021
  • 0.0

Marcela Grázová

Její první herní zkušeností byl pravděpodobně Tetris, avšak v dětství milovala strategické hry a online FPS, či MMO. Nyní už hraje jen singleplayer a díky recenzím objevila široké spektrum zábavných indie her, nad kterými dříve spíše ohrnovala nos. Vystudovaný farmaceut, milovník fantasy & sci-fi knížek a seriálů, náruživý cestovatel a motorkář.