The Survivalists - úvodní

The Survivalists – přežívání na ostrově s opičími pomocníky

24. 10. 2021
Zdroj náhledu: Team 17

Prozkoumávejte ostrovy, postavte si vaše zázemí, vylepšujte si vybavení a u toho si vytvářejte přátelství s opičími pomocníky. Tohle vše najdete v této dobrodružné sandboxové hře o přežití s názvem The Survivalists. Hra je tu s námi již déle než rok, vyšla 9. října 2020 pod vývojářským studiem Team17, které má pod sebou známé tituly jako The Escapist, Overcooked!, Worms a mnoho dalších.

The Survivalists od doby svého vydání prošlo již několika aktualizacemi a je obohaceno i o spoustu nového obsahu. Jak vypadá The Survivalists nyní? Jedná se o survival hru, která stojí za váš čas? Odpovědi na tyto otázky najdete v dnešní recenzi.

Začátek vašeho dobrodružství

The Survivalists, jak už název napovídá, je o přežití. Hra začíná tím, že ztroskotáte se svojí lodí a zůstanete na neznámem ostrově, který je náhodně vygenerován, takže při každém novém spuštění bude trochu jiný. Potom, co se probudíte a vyrobíte si první předmět, se skamarádíte s opičkou, kterou osvobodíte z klece. Ta vám bude ve vašem přežívání pomáhat. Následně začnete prozkoumávat ostrov, hledat si ideální místo pro vaše zázemí a postupně si jej také rozšiřovat.

Při vašem dobrodružství můžete hrát společně až se třemi kamarády. U této hry platí jednoznačně, že pokud hru hrajete ve více hráčích, je mnohem zábavnější a neomrzí vás tak rychle. Zároveň pokud jste sólo hráč, vůbec to ničemu nevadí, jelikož zde budete mít stejně spoustu opičích kamarádů.Ve hře máte dva ukazatele, a to zdraví a energie. Zdraví si doplňujete jídlem, energie neboli stamina se vám dobíjí, když jste chvíli v nečinnosti. Oba ukazatele hru nedělají nějak příliš složitou, i když mi přišlo, že ukazatel životů po pár úderech od nepřátel občas klesal až moc rychle. Většinou jsem se jim stejně dokázal nějak ztratit z dohledu a životy si následně dobil. Chyběl mi tu nějaký samostatný ukazatel hladu nebo teploty vaší postavy, který by hru mohl udělat zajímavější a trochu náročnější.

Crafting a stavění

Crafting systém a režim stavění v The Survivalists bych přirovnal k takovému stromu dovedností, až na to, že na něj nepotřebujete žádné levely, ale pouze suroviny a určité nástroje. Na první pohled se zdá vše jednoduché k pochopení, ale pravdou je, že postupem hry budete muset na spoustu věcí přijít sami. Hra vás nijak nevede za ručičku – vidíte pouze, jaké suroviny potřebujete na daný předmět nebo stavbu, ale přijít na to, kde suroviny najdete, je již na vás. Tento aspekt hry vám může velmi znepříjemnit váš postup. Já sám jsem mnohokrát nevěděl, kde mohu danou surovinu najít, kvůli čemuž jsem se zasekl třeba až na hodinu, než jsem ji našel.

Možnosti craftingu jsou docela obsáhlé a stejně tak můžete postavit hodně objektů, tedy alespoň se to tak zdá první čtyři hodiny hratelnosti. Později totiž zjistíte, že máte téměř všechny možnosti odemčené a další jsou až příliš moc obtížné na otevření. Vždy když si vyrobíte nějaký předmět nebo postavíte nějaký objekt, se vám odemkne další políčko, které vám většinou umožní si vyrobit vylepšený předmět nebo vylepšený objekt. Avšak čím lepší chcete vybavení a stavby, tím obtížnější to bude na získávání potřebných surovin. Tak se dostáváme k velkému problému hry. Pokud si chcete vyrobit nějaké lepší vybavení nebo stavby, budete muset z vašich surovin udělat vylepšené suroviny, ze kterých vyrobíte např. hřebíky, a poté až z hřebíků si můžete postavit stůl. Nezní to nejspíše tak hrozně, jak moc špatně to ve hře funguje, jelikož budete mít neustále nedostatek surovin, které budete muset pracně získávat. Systém craftingu a stavění to tak dělá zbytečně obtížný a zdlouhavý. Získávání surovin již později není vůbec zábava a jediné, co vás může zachraňovat, jsou opičí pomocníci, kteří vám práci můžou ulehčit, ale musíte s nimi umět pracovat, což někdy může být také problémové.

Opičí pomocníci

Po celou dobu vašeho dobrodružství vás budou provázet vaši opičí kamarádi, kteří vám budou pomáhat při přežívání na ostrově a budou vám ulehčovat vaši práci. Každou správnou opičku si musíte dobře vycvičit, takže ji budete učit novým činnostem, které pak může dělat za vás. Ano, opičky za vás mohou dělat téměř vše – ukažte jim, jak na to, předejte jim potřebný nástroj nebo suroviny a udělají to za vás. Máte možnost jim zadat čtyři rozkazy, a to aby vás následovaly, abyste je přiučili nějaké aktivity, předali jim předmět, anebo zrušili rozkaz. Tato herní mechanika je i přes své menší nedostatky velice zábavná a naverbování opičí armády se vyplatí.

Vaši herní nepřátelé

Po mapě narazíte na spoustu nepřátel, se kterými se musíte vypořádat. To mohou být goblini, nebezpečná zvířata, jedovaté rostliny a mnoho dalších. Tito nepřátelé půjdou nemilosrdně po vás a budou se vás snažit zabít, pokud tedy nezabijete dříve vy je, anebo neutečete. Většinou u sebe mají nějakou dobrou kořist nebo z nich jsou dobré suroviny, pro které se je vyplatí zabíjet. V průběhu hry na vás budou také nepřátelé útočit v podobě invazí na vaše zázemí, tedy jednoho krásného dne se probudíte a naběhne na vás šest ozbrojených nepřátelských goblinů. Ve hře máte mnoho způsobů, jak se jim bránit – můžete si postavit opevněné obydlí nebo si na ně připravit nějaké dobré zbraně.

Mapa hry a nebezpečné oblasti

Jak jsem již zmiňoval, mapa hry je náhodně generována. Při každém novém průchodu hrou máte ostrov jen trochu jiný, což tedy netvoří pádný důvod k znovuhratelnosti. Začínáte vždy na ostrově v oblasti s obtížností jedna a každý ostrov nebo oblast, kterou navštívíte, může mít jinou úroveň obtížnosti. Podle této úrovně najdete na daném území těžší nepřátele nebo nebezpečnější zvířata, ale zato jsou tato těžší území obklopena lepšími surovinami a odměnami, které se vám budou určitě hodit.
Prozkoumávání mapy je velmi důležité pro postup ve hře, ať už pomocí dobývání hrobek a chrámů, nepřátelských území nebo prozkoumávání nejnebezpečnějších oblastí, které vám i přes svou obtížnost zajistí lepší vybavení a rychlejší postup hrou. Musíte být však řádně připraveni a mít dobré vybavení, jelikož souboj o přežití není jen tak.

Co je cílem hry?

Těžko říct: je to přežití, nasbírat co nejvíce opičích přátel, projít co nejvíce kobek, anebo si udělat největší pevnost na ostrově? Ne, vaším cílem je se dostat z tohoto pustého ostrova. To je celý příběh, který vám hra nabízí. Po celém světě jsou roztroušené indicie, které se dají sbírat a pomohou vám alespoň trochu se dostat do příběhu, o co tu jde. Za mě by však největší pointa celé hry měla být zábava, průzkum ostrova, odhalování co nejvíce tajemství, ukořistění co nejvíce předmětů a vybudování si toho nejlepšího zázemí se svými opičími kamarády.

Grafické zpracování, optimalizace a ukládání

Hra má pěknou pixel artovou grafiku, která jí sedí, jede plynule i na starších zařízeních a žádné problémy s fps jsem při hraní neměl. Všechno je pěkně barevné a přehledné. Systém ukládání tu funguje docela zastarale, při uložení se musíte jít vyspat do postele, tudíž se hra neukládá automaticky. Hra podporuje ovladač, a i na ovladači se dá ovládat velmi dobře.

The Survivalists má své chyby – i přes zdlouhavý crafting systém a někdy zbytečně náročné odhadování, co po vás hra vlastně chce, se však jedná o docela dobrý sandboxový survival titul. Tuto hru bych doporučil nejednomu trosečníkovi a opičákovi. Pokud jste tedy fanouškem tohoto žánru a máte nejlépe při ruce dalšího kamaráda, který by do toho šel s vámi, The Survivalist stojí alespoň za zkoušku. Titulu dávám 6/10, jelikož má své chyby a je stále co vylepšovat.

Recenzi pro Gaming Professors napsal Samuel Pernica.

• opičí pomocníci
  • pěkná fauna a flóra