Dying Light 2 – úvodka

Dying Light 2 Stay Human – skákej, zabíjej, přežij…

4. 2. 2022
Zdroj náhledu: Techland

Dlouho očekávané pokračování je konečně tady! Čekali jsme s velkou obezřetností, jak se hra povede, a hltali jakékoliv informace, jež nám Techland poskytnul nebo byly leaknuty. Těšili jsme se na hru zombie žánru s perfektním parkourovým systémem a špetkou bizarnosti ve formě sekání nemrtvých hlava nehlava. To všechno je s dlouhým odkládáním konečně tady a Dying Light 2 Stay Human najdeme na všech herních platformách (kromě Switche, na ten si ještě budeme muset počkat).

Zdroj: Techland

Ještě než začnete hrát Dying Light 2 Stay Human

Ano, i tady doba bugů přiložila ruku k dílu. Dying Light 2 sice není v takovém stavu, jako byl třeba Cyberpunk 2077 při vydání, ale i tak je toho dost. Nalezneme tu jednak patrné bugy, jako například špatné chytání za římsy nebo až moc viditelné střihy kvality obrazu mezi hraním a cutscénou, ale ty se dají rychle opravit, obzvlášť při těch parkourových, a dlouho ve hře nebudou. Naopak ty velké dělají hře špatnou nálepku. Největším problémem je synchronizování audia s vizuálem, kdy byl zvuk posunut nebo konverzace byla jenom tiché zírání jeden na druhého, a v extrémních případech se nezapojila ani mimika. S tímhle jsem se setkal právě i u zmiňovaného Cyberpunku, ale tady je to až moc častým problémem. Druhým největším negativem při procházení Dying Lightem byla špatná optimalizace ray tracingu. Těšil jsem se, až hru zapnu na největší detaily s ray tracingem, vypnu si topení a nahradím ho svým počítačem. Avšak zase zklamání, protože takovou hru plnou akce, jako je Dying Light 2 Stay Human, hrát na 30 fps nebudu.

Jednoduše doporučuji, pokud jste hákliví na bugy ve hrách, abyste hru ještě nezapínali a čekali na jakýkoliv update, protože Dying Light 2 na tom není až tak špatně a nezaslouží si nenávistné příspěvky na Redditu, ve kterých budete přát vývojářům, aby shořeli v pekle.

Zdroj: Techland

Typická zápletka jak z akčního filmu

Příběh se odehrává přibližně 20 let po prvním Dying Light v postapokalyptickém fiktivním městě Villedor inspirovaném tureckými městy. Náš hlavní hrdina Aiden Caldwell žije ve světě zamořeném nákazou už od svého mládí a je členem jakési skupiny poutníků, již ho naučili skákat po barácích, bránit se před nemrtvými a ostatní schopnosti, které by měl mít každý správný kejklíř. Při procházení hrou zažívá záblesky z minulosti, kde zjišťujeme, co se jemu a jeho sestře, za kterou se budeme honit celým příběhem a která je jediným naším cílem, vlastně stalo. Tady nastane stejný problém jako u předchozího titulu. Dying Light rozdělil komunitu na dva tábory, kdy jedni jeho příběh nenáviděli a druzí zase milovali. Celý příběh je plný takových těch suchých a klišé momentů ve smyslu „Proč ti pomáhám? Protože prostě proč ne!“ s očekávaným pocitem hrdinství a spásy. Pocitově je to pořád to stejné, ale už jde aspoň lehce vidět snaha zlepšit kvalitu obsahu a vyprávění. Ale co byste čekali od hry stavěné převážně na gameplayi.

Sedmimílové boty

Nejzábavnějším aspektem hry je samotný parkour, kterým už je série známá. Celý systém je intuitivní, akční, zábavný a funguje tak, jak má, k čemuž asi není co víc dodat. Parkour v Dying Light 2 Stay Human je umělecké dílo a vývojáři si to i sami uvědomují. Většinu času se budete muset držet na střechách, protože je to nejrychlejší a zároveň nejbezpečnější způsob přepravy. Přes den uvidíte město plné nejen spících zombíků, ale i banditů, již se vás pokusí chytit stejně nemilosrdně jako nemrtví. V noci ale teprve začíná ta opravdová sranda. Večer vylézají ze svých krytů ty zajímavější druhy nemrtvých, již se přes den uchýlili ke spánku. V tuto dobu budou střechy vaším ještě větším kamarádem, ale už vás neochrání. Pokud si totiž nedáte pozor, můžete být zpozorováni Vřešťanem, který svým křikem přivolá kamarády a započne honičku. Nyní je čas na útěk do nejbližšího krytu s UV světlem, jež zombíky pálí více než to denní. K útěku vám napomohou novinky v podobě padáku a grappling hooku, které jsou na ovládání strašně příjemné a budete si na ně lehko zvykat.

Zdroj: Techland

Čas vám nebude hrát do karet

Jak už z názvu vypovídá, musíte zůstat člověkem. Aiden má dost velký problém, a to že je nakažen a musí si doplňovat svůj biometr pomocí UV světla, aby se z něj nestala chodící hladová mrtvola. Ať už v Dying Light 2 děláte cokoliv, budete si muset hlídat, jestli vám už necuká ruka po vašem chutně vypadajícím kamarádovi. Zprvu jsem se bál, že tento implement bude opravdu otravná záležitost, ale naopak to gameplay obohatilo skvělým způsobem. Vytváří to takový zážitek, že si budete muset v hlavě rozvrhnout, jestli chcete získat při misi úplně všechno a risknout, že po cestě nějaký úkryt najdete, nebo ji celou proběhnete, abyste měli ještě rezervu dostat se do nejbližšího již známého úkrytu.

TOHLE. JE. SPARTA!

Legendární kopání zombíků z mrakodrapů se stalo takovým ikonickým aspektem hry, že by byl hřích, aby se tady neobjevilo. Náš hrdina je doslova i mistr v kopání, protože jeho arzenál obohacuje jakýsi letící kop, který můžete provést při správném parírování útoku nepřítele, jež máte jako první odemykatelnou schopnost. Musím pochválit tvůrce za jednoduchý, ale skvěle fungující systém úrovní. Je to prosté, v DL2 neděláte svým způsobem nic jiného než mlátíte a běháte. Proto podle toho, jak moc dobře zabíjíte nebo skáčete po domech, se vám přidávají body do jednoho ze stromů dovedností pro každou z těchto dvou kategorií.

Zdroj: Techland

Zdroj: TechlandSamotný soubojový systém je zkrátka stejný jako v předchozím díle – sekat hlava nehlava – avšak je obohacen o parírování a úskoky. Velkým plus za mě je odstranění střelných zbraní, takže souboje se stávají pak kritičtější a je potřeba být obezřetnější. K obezřetnosti při vybírání si mezi možností rozpoutat boj nebo se mu vyhnout napomáhá taky výdrž vašich zbraní, protože pak už nebude možnost je opravit a Aiden je prostě zahodí.

Hudba, jak se patří

Asi největší dojem z celého hraní na mě udělala hudba. Celý akční či emotivní zážitek tak znásobila, že jsem dokonce schválně u konce honičky zemřel, abych si ten zážitek mohl zopakovat znovu. Tvůrcům soundtracku pro Dying Light 2 Stay Human opravdu gratuluji za výbornou práci, protože takový zážitek z hudby u akční hry jsem snad ještě nikdy neměl. I ambientní hudba je tak krásně vytvořená, že nebyla repetitivní a neuslyšel jsem ji snad v jiné lokaci, než když jsem ji slyšel poprvé.

Ať jste nebo nejste fanda zombie žánru, pokud hledáte skvělou akční hru, je Dying Light 2 Stay Human to, co chcete mít ve své knihovně. Chvilku bych si však počkal na opravení bugů a pak by měl být zážitek ze hry naprosto perfektní. Jedinou škodou je příběh, který nemusí sednout každému, ale na ten si udělejte po zkoušce názor sami.

Článek pro Gaming Professors napsal Daniel Červinka.

• hudba
  • gameplay