Válečný velitel představuje historické drama z období konfliktů mezi havajskými královstvími, které jsou rozpolcené a nejednotné. Projekt vznikl pod streamovací službou Apple TV. Tvůrci příběh zpracovali do formátu devíti epizod s příslibem druhé série. Zápletka ale nemůže být tak přímočará, a tak do příběhu vstupují rovnou i evropští mořeplavci.
Slibný začátek nestačí
Představení havajské kultury v prvních epizodách probíhá bez problémů. Hlavní skupina postav, kterou vede Ka’iana s tváří Jasona Momoi, působí sympaticky, ale jejich snaha o klidný život je záhy narušena. Válka a konflikt na sebe nenechají dlouho čekat, a tak se skupina ocitá v nebezpečí a jsou rozděleni. Hlavní zápletka je zřejmá již od počátku, avšak její posun je v průběhu několika epizod minimální. Slibný začátek vystřídají rozhovory postav, se kterými jsme se čerstvě seznámili. Lokální řeč a havajská jména v orientaci nepomáhají a pamatovat si, kdo je kdo, vyžaduje dostatek pozornosti.
Scény, ve kterých Ka’iana objevuje počátky lidské společnosti z konce 18. století, jsou zábavné hlavně díky vývoji hlavní postavy. Ať už jde o příval nápadů, jak vyřešit domácí konflikty či překvapené výrazy při pohledu na „moderní“ vybavení dané doby. Tyto drobné scény, ve kterých se hlavní postava přizpůsobuje vnějšímu světu alespoň dávají trochu života do téměř hodinových epizod.
Zdroj: apple.com
Válečný velitel vypadá levně, ale je drahý
Přestože projekt neměl nijak velký marketing, studio Apple TV bylo s rozpočtem velmi štědré. Jedná se o jeden z nejdražších seriálových projektů společnosti. Dle dostupných zdrojů by mělo jít o neuvěřitelných 340 milionů dolarů na celou první sérii. Jde tedy o enormní investici, která sahá do výšin Stranger Things nebo hrané adaptace One Piece. Kvalitami se ale konkurenci nešlape ani na paty a díky slabému zpracování pravděpodobně půjde jen o jednorázový počin, na který se rychle zapomene. Sledovanost by mohla projekt zachránit, ale s takto nafouknutým rozpočtem by to bylo spíše překvapením.
Silnou stránkou zůstává ale vizuální podání, které dobře představuje místní kulturu. Kostýmy a způsoby života v podobě bederních roušek a jednoduchých sukní příjemně navodí atmosféru přírodního života. O hudbu se spolu s Jamesem Everinghamem starala i legenda filmové hudby Hans Zimmer. Mnoho momentů pak působí jako kdyby byly vystřižené z dokumentu o ostrovech v Tichém oceánu. Produkce pak pod vedením Thomase Pa’a Sibbetta vybrala správné lokace na natáčení, neboť jsme v seriálu mohli spatřit krásy havajských ostrovů a také Nového Zélandu.
Zdroj: apple.com
Zakončení nemá konec
Závěrečného vyvrcholení se dočkáme až ve finální deváté epizodě, která s doposud nejdelší stopáží (59 minut) musí dokončit dějové linky. Tomu se ale nestane a byť se zde kompenzuje pomalé tempo předchozích epizod, třetina času je jen velká bitva. Ta začíná pomalu, atmosféricky a rituálně. Přítomnost střelných zbraní ubírá na vážnosti a osobní konflikt se řeší vždy jen v boji jeden na jednoho. Boj je brutální, surový a je na něm vidět vynaložené úsilí. Emoce u představených postav ale nefungují, protože nemají prostor dýchat. Polovina osudové konfrontace je pak zahalena do kontrastu černé pouště a vroucí lávy. To na papíře může působit zajímavě, ale výsledkem je jen nepřehlednost na bojišti a ztráta nesmyslného počtu lidí.
Bohužel ani závěr nedosáhne uspokojivého bodu, neboť jedna bitva nic neznamená a celková snaha o sjednocení se posune pouze malým krůčkem kupředu. Celá zápletka se zavedením obchodních vztahů mezi domorodci a mořeplavci z Evropy není relevantní a nijak se nedořeší. Závěr pouze ukáže orgie krále Kahekiliho, který je jednou z hlavních záporných postav. Ten si nenechá nic líbit a znovu se pokusí odstranit Ka’iana, avšak tím celá série končí. Nedozvíme se ani to, jaké všechny postavy finální konfrontaci přežili, neboť vše je uspěchané a nacpané do jedné epizody. O celém proroctví, o kterém se od počátku mluví také nepadne ani zmínka a divák tak nedostane žádné odpovědi po investovaných sedmi hodinách obsahu.
Válečný velitel má slibný začátek, který překvapí pestrou kulturou havajských domorodců. Příroda a lokace jsou krásné a odráží atmosféru havajských ostrovů. Hlavní postava Ka’iana představuje jediný zajímavý bod celého příběhu. Vedlejší postavy mají velké množství času na představení, a i přesto o nich nevíme téměř nic a jejich prezence je nevyužita. Příběh má jasně stanovenou zápletku, ale po dokončení celé série se nijak významně neposune směrem k rozuzlení. Výplňové epizody působí zdlouhavě a finále je následně uspěchané a nedá diváky potřebný pocit uspokojení.