Voxelgram – úvodka-černá

Voxelgram – kostičkované puzzle

27. 2. 2021
Zdroj náhledu: procedurallevel

Kostičky vládnou světu! Pokud se rozhlédnete kolem sebe, jste ze všech stran obklopeni mnoha pravoúhlými budovami a předměty. V tomto světě je úplně všechno tvořeno právě z kostek, a díky tomu se většina chtě nechtě neubrání si hru částečně spojovat s Minecraftem. Naštěstí místo zběsilého kutání a utíkání před creepery si na vás Voxelgram přichystal desítky zapeklitých logických puzzlů, skrze které si procvičíte svou představivost, a hlavně prostorové vnímání.

Voxelgram – začátky jsou jednoduché
Voxelgram – komponent základní desky

Vítejte ve světě Voxelgram

Celý princip hry je velice jednoduchý – po absolvování tutoriálu na vás čeká devatenáct levelů, z nichž každý obsahuje deset puzzlů. Ty jsou tematicky zasazeny do aktuálního prostředí, které má každý level specifické, např. zahrada, kuchyň, posilovna, šachy, komponenty základní desky počítače aj. Jednotlivé předměty daného levelu je třeba „vytvořit“ ze základního trojrozměrného bloku tím, že budete postupně mazat kostičky do té doby, než nakonec vznikne požadovaný tvar. Ten poté zapadne do celkové scény, která vás po dokončení všech částí odmění achievementem. Je škoda, že každá scéna má pevně dané předměty a sám hráč si je nemůže vybírat nebo je doplňovat o své vlastní, bylo by to kreativnější.

Není to jen tak

Celé bych to přirovnala k vysekávání sochy z obrovského kusu kamene. Samo sebou si kostičky nemůžete smazat, jak se vám zrovna zachce. Některé na sobě mají čísla, podle kterých se musíte řídit. Tady přichází první velké ALE. Tento číselný princip pochopíte v podstatě ihned, ale jakmile přibyde index X² nebo X³, musíte si už sami přijít na to, co to znamená. Začátky tak budou relativně obtížné a budete zkoušet metodou pokus-omyl hledat jakékoliv vodítko vedoucí ke správnému řešení. Samotná pravidla hry jsou však velmi přímočará. Čísla na začátku/konci každé řady či sloupce označují počet kostek, který v dané ose můžete mít. Druhé číslo/index znamená počet mezer, který mezi kostkami musíte dodržet.

Zelená je dobrá

Pomocí zelené barvy si můžete označit ty části, které jsou již pevně dané, abyste se v té občas složité změti kostek aspoň trochu orientovali a omylem nesmazali ty vyřešené části. Pokud se vám povede smazat něco navíc, můžete samozřejmě kostky vracet zpět. Manipulace s tímto nástrojem je však o to obtížnější a kolikrát naklikáte všechny kostky okolo, jen ne tu, co chcete. Proto doporučuji raději dvakrát rozmýšlet, co právě mažete, jinak vás čeká docela náročný boj. Některé puzzle jsou komplexnější než ty ostatní a musíte zajít více do „hloubky“. Jednoduše se můžete překliknout na určitou vrstvu, abyste viděli dovnitř, kde je občas potřeba také něco smazat. Tento úkon je naštěstí krásně plynulý a v pozdějších fázích hry ho budete na složitější tvary využívat prakticky neustále.

Ovládání není ideální

Druhé velké ALE je samotné ovládání, které velmi kazí celkový dojem a hratelnost. Váš základní blok, ze kterého postupně odebíráte jednotlivé kostičky, občas potřebujete všelijak pootočit. Mnohdy se vám stane, že během otáčení se místo toho dočkáte nechtěného smazání několika kostiček poblíž vašeho kurzoru, a potom horko těžko musíte zpětně dohledávat, cože jste to vlastně smazali. To navíc můžete dělat až poté, co se vám konečně podaří blok otočit tak, jak jste původně potřebovali. Hra sice nabízí možnost krok vrátit, ale to nemění nic na tom, že z toho budete naštvaní.

Nenechte se oklamat lehkými začátky

Náročnost puzzlů je ze začátku relativně jednoduchá a jakmile přijdete na celý princip, jste za vodou. Přibližně od pátého levelu se však složitost začíná zvyšovat a vy tak kolikrát kroutíte hlavou, jakmile spatříte ten obrovský blok patnáct na patnáct kostiček. Přesto chcete puzzle dokončit, protože ten vítězný pocit je k nezaplacení, stejně jako překvapení, co že jste to vlastně stvořili za předmět, protože z větší části ho do poslední chvíle nepoznáte.

Celou hrou vás doprovází příjemná klavírní hudba, která je ze začátku relaxační, ale jakmile ji uslyšíte několik hodin v kuse, už tak moc relaxačně znít nebude. Skvělým doplňkem kampaně je možnost si zahrát random puzzle o zvolené obtížnosti a samozřejmě možnost si vytvořit vlastní, které poté můžete sdílet s ostatními hráči a na oplátku zase zkoušet jejich levely skrze workshop. Vytvořte si tak vlastní Voxelgram svět!

Voxelgram je oddechová logická hra, u které není až tolik důležité přemýšlet, jako spíše mít dobrou prostorovou orientaci. Jakmile přijdete na herní princip, už se jen vezete na vlně kostiček. Je to přesně ta hra, u které si řeknete: „Ještě udělám jeden level a půjdu spát“ a najednou zjistíte, že máte za hodinu vstávat. Škoda jen toho trochu nemotorného ovládání, které ubírá nejvíce bodů z celkového hodnocení.

• celkový oddechový koncept
  • workshop
  • doba hraní závislá na vaší zdatnosti