Warhammer 40,000 Sestry bitvy – úvodka

Warhammer 40 000: Sestry bitvy – násilné, marvelácké, zábavné

28. 2. 2023

Volné pokračování univerza Warhammer 40 000, nyní s příběhem Sester bitvy neboli jednotky Adepty Sororitas, mají na starosti autoři Torunn Grønbekková, Edgar Salazar a Arif Prianto. Série sice nepokračuje příběhem s Marneem Calgarem, přesto ukazuje obrovský potenciál světa Warhammeru, jenž není natolik prozkoumán jako například World of Warcraft. Bohužel se komiks nevyhne ani neustálému srovnávání s Marneem Calgarem, protože toto není jen nenavazující dílo, ale skok na úplně jinou stranu bojiště. Pozitivní přesto je, že nemusíte vědět o světě Warhammeru vůbec nic a komiks vám může posloužit jako odpolední jednohubka.

Svět:

Torunn Grønbekk
Edgar Salazar
Crew
Warhammer
Zuzana Komprdová
120
barevný
měkká
leden 2023
9788076791961

Tvůrci jsou od Marvelu a jde to znát

Nutno zde připomenout, že komiksová série Warhammer 40 000 vychází u Marvelu a je s tímto gigantem spojena jak vizuální podobou, tak tvůrci. Tím i odpovídám na to, že vám jména autorů nemusí vůbec nic říkat, přestože se jedná o trojici, která svou práci v komiksovém světě, byť jen zatím minimálně (a nepochybuji, že jí bude více), odvedla.

Scenáristkou a hlavní tvůrkyní je Torunn Grønbekk. Ta pracovala například na sérii The Mighty Valkyries, Jane Foster and The Mighty Thor, Thanos: Death Notes nebo Wastelanders. Kreslířem je Edgar Salazar, známý svými díly jako League of Legends: Zed, Venom, Rise of the Black Panther nebo Cable/Deadpool Annual. Díky komiksu z League of Legends má za sebou i střet s herním a komiksovým propojením. Inkerem je Arif Prianto, jenž oproti dvěma předchozím není natolik zkušený, nicméně pracuje v Marvelu na velkých jménem jako Captain Marvel nebo X-Men.

Zdroj: Crew

Představujeme vám Adeptu Sororitas

Sestry bitvy jsou organizace, pro niž neexistuje žádný odstín šedi. Jen dobro a zlo, pravověrní a kacíři. Jen kajícníci a ti, jež brzy stihne trest. My v příběhu můžeme sledovat dobrodružství členek odnože velkého řádu Adepta Sororitas, válečnice řádu Militant, armádní větve, jež je zároveň i vojenskou složkou eklesiarchie.

Do této organizace se přijímají siroty po imperiálních vojácích, kteří padli pro slávu lidského Impéria. Jejich výcvik začíná v tzv. Schole Progenium (lidsky škole), kde jsou studenti vzděláváni v imperiální historii, vznešené gotice, Imperiálním krédu a samozřejmě mají i základní vojenský výcvik. Tato schola má jen jeden cíl, vštípit disciplínu, víru a smysl života, neboli z mého skromného pohledu, vymýt mozek.

Ze Scholy jsou poté ty nejzdatnější a duchovně nejčistší dívky rekrutovány do hlavních konventů Adepty Sororitas, tedy k řádům Militant, Dialogus, Famulus, Hospitaller nebo Minoris. Tam jsou následně dále trénovány. Pro nás je v příběhu nejdůležitější řád Militant, oficiálně přezdívaný Sestry bitvy. Pokud jsem na vás už nyní vychrlil mnoho informací, nemusíte se bát. Komiks obsahuje perfektně zpracovanou stránku, v níž jsou důkladně a jednoduše vysvětleny funkce celého Adepta Sororitas.

Protože když lidé odněkud utíkají, Cassio, nevyhnutelně to musí být náš cíl.

Sestry bitvy jsou naprosto šílené válečnice

V příběhu se podíváme na jednotku vedenou kanovnicí Veridyan, jež dorazila na planetu Siscia, aby vyzvedla akolytu Inkvizice a potlačila lokální kacíře. V jednotce jsou kromě Veridyan i sestry Cassia, Teddra a novicka Ghita. Jenže to, co se zdálo být snadným a rychlým úkolem, se proměnilo v noční můru s hromadou krve a mrtvých.

Alfou a omegou je dvojice Veridyan a Ghita. Novicka a jedna z nejlepších válečnic řádu. Amatérka s profesionálkou. Naivka proti uvědomělé. Příběh se pak točí především kolem růstu postav, jejich změn a samotného střetnutí mezi řádem a svobodnou vůlí, touhou žít a nesmyslností doktríny. Příběh je sice otřelý, přesto funguje a ukazuje opět jiný pohled, především na složitý vztah vojenských jednotek, víry a jejich nadřízených. Pána, „boha“ a jeho vojáka.

Příjemným, a přesto děsivým je pak pohled právě na víru, která mi v komiksu přijde dělaná spíše jako výmluva na tišení svědomí za válečné hrůzy, jež se v krátkém časovém úseku dají napáchat. Sestry bitvy je ukazují poutavě, zábavně a brutálně ve stylu Marvelu.

Zdroj: Crew

Tvůrci zapomněli, že dělají svět Warhammeru

Nechci tím urážet marvelácké komiksy, naopak, jejich vizuál je čistý, přehledný a častokrát působivý. Tvůrci se však od toho jaksi zapomněli oprostit, tudíž přinesli Sestry bitvy přesně ve stylizaci Marvelu místo Warhammeru 40 000. Vizuál je pěkný, přehledný, kvalitní, dobře nakreslený a detailní, ale sakra, není vůbec v ničem originální. Můžete otevřít jakýkoliv náhodný komiks světa Marvel za posledních deset let, položit vedle něj Sestry bitvy a uvidíte úplně totéž.

To neprospívá ani celkovému dojmu z komiksu. Warhammer 40 000: Sestry bitvy jsou krvavá řežba a jedna stránka skrývá jinou válečnou nechutnost než druhá. Rozřízlá těla, useknuté hlavy, popravy nevinných, chudoba, hlad. Tato témata jsou depresivní, ale v tomto případě jsou podána stylem Marvel. Tudíž Rkový rating super, jenomže Rkový rating Marvelu odpovídá průměrným akčním filmům devadesátých let. Něco na tom tedy je, ale děsivé, nebo až čistě nechutné to skutečně není. Upřímně, Jodorowsky na jedné stránce přinese větší RKo, než zvládnou Sestry bitvy za celý násilný příběh.

Warhammer 40 000: Sestry bitvy jsou skvělý komiks, který sráží dolů především neoproštění se od značky Marvel a vsazení na klasický příběh. Přesto je kresba velmi dobrá, pečlivá a barevná. Postavy jsou sice velmi své, přesto je stále starý vlčák a mladé štěně kombinace, jež bude bavit navěky. Pokud bych měl něco vypíchnout, je to další zpestření a otevření světa Warhammer 40 000, protože to skutečně Sestry bitvy dokázaly. Zvládnou se přiblížit se svému divákovi, bez nutné znalosti jakéhokoliv jiného příběhu z tohoto univerza, a to si myslím, že je stále dobrá práce.

• příjemný vizuál
  • zajímavé postavy
  • nezávislost na jiném díle