WRC 10 - náhledovka

WRC 10 pohladí srdce každého skalního fanouška virtuálního rally

25. 10. 2022
Zdroj náhledu: KT Racing

Francouzské vývojářské studio KT Racing spolu s vydavatelstvím Nacon nám již nějaký ten pátek s každoroční pravidelností přinášejí oficiální hru ze světa seriálu FIA World Rally Championship. Díky sérii WRC se z KT Racing, resp. Kylotonnu, vydávajícího dříve vesměs průměrné tituly, stali profesionálové, již dokážou vytvořit kvalitní a konkurenceschopný titul, který může zaujmout nejen zaryté fanoušky závodních her, ale i absolutní nováčky žánru. Jejich nejnovější přírůstek WRC 10 se chlubí nejpokročilejším jízdním modelem, zvukovou stránkou a rovněž nejvíce autentickým požitkem ze samotného závodění a managementu vašeho závodního týmu. Kromě oficiální sezóny 2021 slaví nový díl i jubilejní 50. výročí šampionátu FIA World Rally Championship, a tak se v desátém pokračování můžeme podívat i na několik historických závodů, jež se nějakou měrou zapsaly do historie Rally.

Oficiální sezóna 2021

WRC 10 přináší oficiální sezónu 2021, která zahrnuje královskou třídu WRC, ale i doprovodné série WRC 2, WRC 3 a Junior WRC. Ve hře tedy najdeme celkem 52 oficiálních týmů a 12 závodů včetně novinek v podobě Chorvatska, Estonska, Belgie a Španělska. Sezóna, jak už to tak po dlouhá léta bývá, začíná v lednu nejznámějším závodem Rallye Monte Carlo. V úvodu jsme zmiňovali oslavu 50. výročí seriálu FIA World Rally Championship, díky níž ve hře najdeme také různé historické závody, jako byly například Acropolis, San Remo či Německo. Každý historický závod poukazuje na určitý ročník s autentickými piloty a také vozy, s nimiž závodníci v té době závodili. Historickou atmosféru tedy prožijeme v několika legendárních vozech včetně Alpine A110, Audi Quattros, Toyoty Celica a mnoha dalších. Výběr je vskutku pestrý a přítomnost historických závodů ve hře rozhodně vítám. Režim Anniversary je zde navíc úplně oddělen od samotné kariéry a krom občasné vedlejší aktivity v kalendáři musíme pro jeho hraní zavítat do hlavního menu a hledat položku 50th Anniversary Mode. Nemůže se tedy stát, že by obtěžoval hráče, kteří chtějí čistě hrát jen klasické rally z aktuální sezóny. Co se týče vozového parku sezóny 2021, najdeme zde klasické vozy typu Subaru Impreza, Ford Fiesta, Hyundai i20 apod., nezapomnělo se ale ani na model české automobilky Škoda Fabia 2.

Kariéra se špetkou RPG a managementu

Hlavním režimem ve hře WRC 10 je kariéra, jež je podobná předchozím dílům a rozhodně zde žádné drastické změny nehledejte. V absolutním úvodu vám hra nabídne možnost závodit za Junior WRC nebo WRC 3, přičemž do druhého zmíněného se nejdříve musíte v jednom ze tří pokusů kvalifikovat. Po výběru šampionátu už se přesunete do vašeho týmového střediska, kde máte hned několik možností. Samotná kariéra totiž není jen o reprezentativním výkonu na trati, ale na starost dostanete i kompletní správu vašeho zvoleného týmu. Vybíráte si inženýry a mechaniky, ale taktéž vaše terapeuty nebo agenty, kteří budou vylepšovat a opravovat vaše závodní auto či starat se o vaši skvělou fyzičku a zdraví. Každý z nich má abilitu, díky níž může vylepšit určitý aspekt, jako je menší degradace auta, rychlejší oprava vozu nebo zvýšení vaší reputace.

K vylepšování vašich statistik dále slouží i strom dovedností, v němž si za skill pointy odemykáte lepší ability. Ty získáte za každou nově dosaženou úroveň vašeho jezdce, přičemž hlavním pilířem jsou i v tomto díle body XP, jež se odvíjejí od vašeho celkového umístění v závodu rally. Ale i v této hře platí, že čím lepšího výsledku dosáhnete, tím více bodů XP po dokončení závodního víkendu získáte. Dále je vaší povinností číst příchozí e-maily, kde se nacházejí faktury s uhrazením nákladů za opravy v závodě, různé kontrakty a mnoho dalších věcí, takže se nemalým způsobem vžijete i do role tzv. kancelářské krysy. V neposlední řadě pak dostáváte kdejaké týmové úkoly, které zvyšují vaší celkovou morálku v týmu. Všechny výše zmíněné druhy managementu je potřeba pravidelně plnit, jelikož v budoucnosti mohou ovlivnit vaše další zařazení. Stručně řečeno, do lepšího šampionátu WRC 2 a královského WRC nestačí mít jen dobré výsledky na samotné trati, ale i zvládat vše ostatní okolo správy týmu. Když už jsme u toho, další novinkou je tvorba vlastního týmu bez nutnosti výběru oficiálního, jako je tomu například ve hře F1 2021. Jedinou přidanou hodnotou oproti oficiálním týmům sezóny je možnost převléci vaše auto do vlastních barev a nalepit na něj sponzory. Celková správa je však absolutně stejná jako u zvoleného týmu, bez nějakých složitějších úkolů.

Také soutěžní kalendář je ve vaší režii a kromě předem daných termínů závodů rally si plně volíte, kdy váš tým bude odpočívat, který den budete trénovat či kdy se zúčastníte nějakého vedlejšího eventu. Co se vedlejších závodů týče, zde nalezneme různé časovky, kdy je nutné projet trať za určitý časový limit, ale nechybí i tzv. Extreme Conditions, což jsou speciální závody, kde závodíte s poškozeným autem, a musím uznat, že tento typ eventu je někdy velkou výzvou. Celkově je kariérní režim ve hře dobře zpracovaný a vývojáři se bezpochyby drželi funkčního a prověřeného celku z minulých dílů.

Klasické režimy z předchozích WRC

Kromě kariéry a historických závodů zde najdeme i několik dalších režimů, které jsou však velmi podobné těm z předchozích dílů. Režim Season nabízí kompletní kalendář letošní sezóny bez prvků managementu a Quick Play, jak už název napovídá, nabízí výběr libovolného závodu s libovolným autem ve všech kategoriích. Dále jsou zde přítomny různé tréninky a testovací závody, kde můžete zlepšovat vaše řidičské dovednosti.

WRC 10 obsahuje také několik multiplayerových režimů, které rovněž fungují podobně jako v loňském WRC 9. Ve hře pro více hráčů tak můžete vytvářet vlastní online šampionáty, stát se navigátorem nebo si užít zábavu ve vertikálním či horizontálním split-screenu. Přítomnost rozdělené obrazovky rozhodně potěší, jelikož split-screen je aspekt, který se už v dnešní době v žádném extra velkém měřítku u závodních her neobjevuje.

Hratelnost posunuta o trošku výše

Další údajnou vymožeností nového dílu je nejrealističtější požitek z jízdy a ultrahyperněco fyzikální model, s nímž se KT Racing chlubí v popisu hry. Jak to s ním tedy ve skutečnosti je? Ani WRC 10 není čistokrevnou simulací a jízdní model můžeme stále přirovnat spíše k mixu simulace a arkády. Pokročilejší hráči závodních her nebudou mít s řízením auta žádný velký problém a na zdejší fyzikální a jízdní model si lze poměrně snadno po pár odjetých závodech zvyknou. Nováčci to samozřejmě budou mít o něco těžší a pravděpodobně v absolutních začátcích budou s vozem jezdit o něco opatrněji, což zapříčiní pomalé časy a obvykle dolní příčky ve výsledkové tabulce. Podle mého názoru je však jen otázkou pár hodin, než i oni dokážou řízení dostat do rukou. Obtížnost jízdy si i zde lze nastavit různými asistenty řízení a tím si výslednou náročnost ovládání snížit, nebo naopak zvýšit.

I přesto se zde nachází pár novinek a vylepšení, čímž se WRC 10 stává nejlepším dílem po stránce hratelnosti. Co musím pochválit, je reálnější chování auta při jízdě na různých typech povrchu. Rozhodně poznáte, že se vaše auto nachází na silnici, sněhu nebo šotolině, a pro každý typ povrchu je třeba přizpůsobit i vaši jízdu. Velmi nemilosrdné je i opotřebování jednotlivých součástek, které zvláště při zapnutí realistického poškození dokáže váš bankovní účet a mechaniky pěkně potrápit. Každý větší náraz či nehoda vás bude bolet, a pokud s vaším autem budete často bourat, můžete si ve výsledku zničit celý závodní víkend. Při vypnutém realistickém poškození je k vašim chybám hra o něco hodnější, ale i v tomto režimu je degradace opravdu velká. Nemalý vliv na vaše řízení a rychlost budou mít také pneumatiky, rozdíl mezi novými a ojetými taktéž značným způsobem poznáte. To platí zvláště při dlouhých 20km tratích v Monte Carlu či Chile, kde s opotřebovanými pneumatikami budete ztrácet asi nejvíce.

Malých změn se dočkala i zvuková stránka, kde se vývojáři chlubí novými nahrávkami zvuků aut. Závodní vozy znějí o něco reálněji, i když nemohu říci, že by kvalita přinesla nějakou velkou revoluci. Zvuky aut bych já osobně označil jen za takovou drobnou evoluci, kterou ve výsledku nijak dramaticky nepoznáte.

Skvělá atmosféra a obstojná vizuální stránka

Vizuální stránku bych označil za takový lepší průměr. Grafika ve WRC 10 nijak zvlášť nenadchne, ale rozhodně se nejedná ani o žádnou podprůměrnou katastrofu. Mnohem větší dojem než vizuální stránka na mě ale udělala atmosféra, kde jsem se skutečně cítil jako na opravdovém rally. Všudypřítomní diváci a jejich neustálé fandění na mě zapůsobilo opravdu skvělým dojmem a atmosféra je ve WRC 10 rozhodně silnou stránkou.

Co mě naopak zklamalo, je optimalizace, která především na starších PC dosti zabolí, a to i při nastavení nižší kvality. Zatímco v jednu chvíli jsem měl plných 60 fps, při projíždění lesem či vesnicí se snímky za vteřinu dokázaly zastavit i na pouhých 30, což musím uznat, že při takové kvalitě řídit vůz není žádná sranda, a i optimalizace vám dokáže zkazit váš dobře rozjetý závod. Naštěstí jsem za celou dobu hraní nezažil pády hry ani žádné drastické záseky, jež by hru dělaly nehratelnou. Celkově by však WRC 10 potřeboval ještě trochu péče, a pokud vývojáři z KT Racing zapracují na optimalizaci, stane se z WRC 10 bezpochyby skvělá hra. Teď už se pojďme vrhnout na naše klasické závěrečné hodnocení a udělit výslednou známku.

WRC 10 je bezesporu nejlepším dílem série šampionátu FIA World Rally Championship, a i když nenabízí žádné drastické změny, noví hráči či zarytí fanoušci virtuálního rally budou z nového dílu nadšeni. Je však otázkou, zda se vlastníkům WRC 9 vyplatí do nového dílu i přes přítomnost historického režimu investovat. V tomto případě bych s koupí nijak nepospíchal a počkal si na výraznou slevu, kdy už titul bude i po technické stránce lépe optimalizován. Pokud jste však noví hráči nebo jste naposled hráli WRC 6 či WRC 7, můžeme vám WRC 10 jednoznačně doporučit i za aktuální cenovku. Celkově si nový díl za naši redakci odnáší skvělých 8 z 10.

• přítomnost historického režimu
  • obsáhlá kariéra kombinující závodění a management
  • možnost tvorby vlastního týmu