Zničení – úvodka

Zničení – román ze světa League of Legends drásá srdce

1. 6. 2023

Společnost Riot Games se aktuálně nachází na výsluní, vydává nové hry, seriály, komiksy a samozřejmě také knihy. Známá je především díky svému prvnímu produktu, mluvíme pochopitelně o League of Legends. Momentálně hra nabízí přes 140 hratelných postav a každá z nich má unikátní vzhled, mechaniku hraní a schopnosti. Některé postavy jsou více populární, jiné méně. Každopádně o všech se můžeme dozvědět více mimo Vyvolávačův žleb tím, že si přečteme jejich životní příběh. Některé jsou komplikovanější, jiné velmi stručné a tajemné, všechny mají však něco společné: jsou překvapivě krátké. Kniha od Anthonyho Reynoldse – Ruination (Zničení) – vypráví příběh postavy z populární hry League of Legends – Kalisty. Spousta hráčů nepovažuje tento příběh za velmi atraktivní, dokáže tak autor knihy fanouškům, že se mýlí? Dozvíte se v naší recenzi knihy.

Žánr:
Váha:

Anthony Reynolds
Jiří Jaňák
Laser
fantasy
408
brožovaná
386 g
říjen 2022
978-80-242-8442-2

Zdroj: Laser

Příběh několika hrdinů

Román ze světa Runeterry vypráví především příběh generálky Kalisty, ve hře ji znáte pod přezdívkou Oštěp pomsty. V knize se dozvíte, proč dostala nebohá šampionka zrovna toto jméno. Kromě Kalisty se v knize setkáte s dalšími šampiony, jako je její strýček Viego nebo nastávající manžel – Hecarim. Mimo jiné v knize najdete také mladého učně Ryze, prorokyni Soraku a v neposlední řadě hrůzného a podlého Erloka Graela. Pokud vám jméno nic neříká, možná ho znáte pod pseudonymem Thresh. Mimo jiné jsou v knize další postavy, jako například Viegova žena Isolda a její panenka Gwen, Vennix, urostlý Ledros nebo Ryzeho mistr Tyrus z Helie. Část příběhu se odehrává ve starém Camvoru – rozsáhlém území, které patřilo Kalistiným předkům a nyní je pod vládou krále Viega. Ve větší části příběhu se ocitnete na Požehnaných ostrovech, které jsou dnes známé spíše jako Stínové ostrovy (Shadow Isles). Kromě známých lokací nám bude představeno několik známých artefaktů, které ve hře najdete jako běžné předměty. Nejznámější je samozřejmě Čepel Padlého krále (Blade of the Ruined King) nebo Mikaelův pohár (Mikael's Blessing).

Kniha vypráví hned několik dějových linek naráz. Hlavní je příběh Kalisty, dále zde najdete výpověď z pohledu Erloka Graela (Threshe) a také mladého a nezkušeného Ryzeho, který s runovou magií teprve začíná. Kromě těchto pohledů v knize narazíte i na krátké úseky z pohledu Hecarima, Vennix nebo úryvky z Isoldina deníku.

Tragédie střídá utrpení

Příběh začíná v srdci Camvoru, kde se mladý Viego zrovna chystá usednout na trůn. Svoji roli přijímá a s vysokým úsilím plní, i když to pro něj není vůbec jednoduché. Naštěstí má po boku ty nejlepší společníky, a to převážně svou neteř Kalistu, jež se stává generálkou, a zároveň jeho milovanou ženu Isoldu, která je pro Viega životní láskou i celým jeho světem. Prosperita však nikdy netrvá věčně, a tak jednoho večera je během královské hostiny spáchán atentát na krále. Naštěstí ochránkyně Kalista stačí spatřit nebezpečí na poslední chvíli a zasahuje. Není však dostatečně rychlá na to, aby odvrátila katastrofu. Dýka, která byla určena králi přímo do prsou, je naštěstí odražena. Naneštěstí je dýka napuštěna jedem a svou čepelí zavadí o královninu paži. Isolda je tak smrtelně otrávena a Viego se snaží jakýmkoliv způsobem odvrátit přicházející smrt. Kalista nehodlá jen nečinně přihlížet, a tak se vydává hledat lék na bájné Požehnané ostrovy.

Mezitím se seznamujete s příběhem Erloka Graela, který žije ve městě Helie na Požehnaných ostrovech. I přes svůj velký talent není vybrán do městské rady, a tak kvůli své nepřátelské povaze skončí jako strážce archivů v podzemí na Požehnaných ostrovech. Postupně tak máme šanci vidět postupnou transformaci Erloka v Threshe.

Příběh Ryzeho je zde pouze v menší míře, v knize je vykreslen jako mladík s obrovským talentem a chtíčem, jehož rozvoj brzdí mistr Tyrus. Mladý mág tak není ještě obeznámen s runovou magií a není tím vyspělým ochráncem Runeterry, jak ho známe dnes. Jedná se o zbrklého a pyšného chlapce, který za svou pýchu zaplatí nejvyšší daň.

Zdroj: Laser

Konec, který známe

I když většina lidí ví, jak příběh Kalisty, Hecarima a Viega končí, rozhodně by vás to nemělo odradit od čtení knihy. I když zápletka je víceméně známá, její detaily nám vždycky byly zahaleny. Kromě přesného popisu, jak ke Zničení došlo, se také dostanete do hlavy vašich oblíbených postav, sledujete jejich myšlenky, záměry a cíle. Víte, jaké city k sobě postavy chovají, ale především jste svědky jejich vývoje. Pokud si knihu přečtete, zjistíte, že Kalista nebývala vždy posedlá pomstou. Nebyla ani krvelačná generálka. Naopak, její vstřícnost a důvěra ji zavedly daleko, bohužel až příliš daleko. Můžete tak odhalit příběh, který se skrývá za nesmlouvavým pomstychtivým přízrakem.

Nejzajímavější částí byla ta o Threshovi. Působil nejvíce autenticky a jeho proměna se v celé knize nese v temné atmosféře. Autor knihy dokázal skvěle popsat Threshův pohnutý charakter už od začátku a velice barvitě vylíčí, jak Erlokova duše doslova hnije uvnitř těla a stává se z něj krutý děsivý tyran v podobě, jak ho známe dnes. Některé pasáže z Threshovy části dokážou skutečně vyvolat mrazení v zádech.

Ryzeho příběh už nás tolik nenadchl. V knize se však podíváte do jeho minulosti a možná zde najdete i pár referencí na dnešní svět Runeterry a zjistíte, jakými událostmi si musel tento chlapec projít ještě před tím, než se stal runovým mágem. Mimo Ryze jsou zde výborně napsané postavy, a to konkrétně Viego a jeho proměna z malého arogantního a ustrašeného krále na absolutního šílence, který je pro svou posedlost schopen zničit celý svět. Mimo jiné si uděláte názor například také na charakter Hecarima nebo vám k srdci přirostou i vedlejší postavy, které odkazují na další šampiony.

Propracované dílo

I přes známý konec má Zničení rozhodně co nabídnout. Skvěle napsané postavy i zápletky se dobře doplňují a jednotlivé rozepsané linie vás drží napnuté po celou dobu četby. Je sice pravda, že začátek knihy má trochu pomalý rozjezd, ovšem jednotlivé postavy je potřeba nejdříve poznat. Je však vidět, že autor si na titulu dal velice záležet a kniha ze světa League of Legends nepůsobí jako pouze dojička na peníze pro společnost Riot Games. Mimo jiné zde najdete mnoho odkazů na hru samotnou. Překlad hodnotím trochu záporně, jelikož některé věty i slova působí dost krkolomně. Stejně tak začátek knihy se místy táhne a občas i nudí, jakmile se však do děje trochu ponoříte, rozhodně vás chuť knihu dokončit jen tak neopustí.

Zničení: Román ze světa League of Legends hledí do duše některých postav z tohoto světa. Příběh obsahuje všechno potřebné pro kvalitní dílo: gradující zápletku, příběh, který vám zlomí srdce, perfektně napsané postavy a jejich vývoj a hlavně emoce, které vás během čtení uchvátí. Zkrátka, kniha má vše potřebné, aby čtenáře upoutala. Pokud jste tedy zapálení do světa League of Legends, máte rádi hry nebo jen prostě rádi čtete fantasy knihy, rozhodně Zničení: Román ze světa League of Legends doporučuji. Nehráči LoLka by také na knihu neměli hned zanevřít. Přece jen, Riot Games už udělal skvělý seriál a podobně je tomu i s knihou.

• skvěle vykreslená atmosféra
  • pasáže, ze kterých mrazí po zádech
  • barvitě popsaný svět
  • zápletka
  • překlad místy pokulhává
  • pomalý rozjezd
  • Autor Anthony Reynolds
  • Vydavatel Laser
0.0

Anežka Ebrová

Anežka je hráčka již od dětských let. Její vášeň propukla již na základní škole díky školním počítačům, kde ztrácela pojem o časoprostoru. Mezi její první herní lásky patří série Half-Life. No a jak se říká, stará láska nerezaví. Hry od Valve prostě zbožňuje stejně jako střílečky a skákačky. Mezi její další koníčky patří hlavně sport, cestování, knihy a deskovky. Avšak její láskou zůstávají vždy hry, stejně jako pivo - tanková Plzeň 12° středně vychlazená.