S deskovou hrou Ankh: Bohové Egypta si vyzkoušíte být starověkými mocnými bohy, kteří soupeří o přízeň egyptského lidu a touží se stát jediným uctívaným božstvem. Deskovka je třetím dílem v trilogii Erica Langa zaměřené na asymetrické strategické area control hry a navazuje na úspěchy titulů Blood Rage a Rising Sun. Hra vám v průměru zabere nějakou tu hodinku a půl, je určena pro dva až pět hráčů a v češtině si ji můžete zahrát díky vydavatelství Asmodee.
Mytologický arzenál připravený k boji
Mohutnější krabice vám ihned napoví, že se uvnitř nacházejí figurky. Najdete tu miniatury jak samotných bohů, tak jejich válečníků. Každá frakce má svou barvu a unikátní vizuální styl, který odráží mytologické kořeny. Kromě nich tu najdete i různě velké figurky strážců, tedy mytologických stvoření s jedinečnými vlastnostmi, které budete během hry moci získat. Vše je detailně zpracované, a pokud patříte mezi fanoušky malování, s Ankh: Bohové Egypta se můžete vyřádit.
Miniatury jsou uložené v plastovém inzertu, který je navíc vložen v samostatné krabici, která je teprve uschována v krabici klasické. Osobně tomu moc nefandím. Krabice se těžce otevírá, inzert se do ní špatně vkládá a přijde mi to naprosto zbytečné, když by mohl rovnou ležet na dalších inzertech pod ním. V těch samozřejmě najdeme i další komponenty v podobě opravdu kvalitních silných žetonů, barevných karet, různých desek a herního plánu.
Starověký Egypt pod tvým velením
Základním principem deskové hry Ankh: Bohové Egypta je area control, tedy boj o území. Herní plán představuje tři základní oblasti starověkého Egypta tvořené hexagonálními políčky s různým terénem. Tyto oblasti se pak dle počtu hráčů a v průběhu samotné hry štěpí na menší. Vedle klasických pravidel vysvětlujících hru je tu totiž i kniha scénářů, která vám dle libosti a spoluhráčů určí počáteční rozestavění figurek a komponent. Vaším následným úkolem je získávat zbožnost, která je klíčem k božskému vítězství. Tu obdržíte ve vyhraných bitvách, kontrolou monumentů v oblastech a chytrým využíváním karet. Průběh hry je rozdělen do dvou hlavních fází.
První je fáze akcí. V té si může hráč na řadě vybrat ze čtyř dostupných akcí a provést až dvě rozdílné. Lze si zvolit pohyb figurkami, umístění nové jednotky na mapu, získání místního platidla v podobě následovníků nebo odemknutí jedné ze svých božských schopností Ankh. Každá zvolená akce posune svůj ukazatel na společné akční desce, a jakmile dosáhne konce, spustí se určitá událost. Jedna z nich tomu, kdo ji vyvolal, umožní ovládnout monument, jiná dovolí pomocí figurek velbloudích karavan přidat oblast rozdělením některé stávající.
Třetím typem události a zároveň druhou fází je vyřešení konfliktů. V každé oblasti tak postupně dojde k bitvě. Síla je dána počtem vašich figurek a kartou, kterou tajně zahrajete. Karty mohou posílit vaši armádu, postavit nový monument anebo i poskytnout výhody v případě prohry. Ten, kdo vyhrál, získá zbožnost. Ten, kdo prohrál, přijde o figurky. Stejně jako v Blood Rage a Rising Sun ale často souboj prohrát chcete právě kvůli výhodám, které můžete získat. Zároveň se v oblastech vyhodnocuje dominance v ovládání monumentů určitého typu – za každý typ ten, kdo jich má více, získá zbožnost.
Vzestup ke slávě nebo pád do zapomnění?
Zbožnost si každý bůh zaznamenává na stupnici. Ten, kdo dosáhne jejího konce jako první, vyhrál celou hru, stává se jediným bohem a ostatní jsou zapomenuti. Čas dosáhnutí je ale zároveň limitován stupnicí událostí, která má jasný konec. Pokud během toho nikdo nedojde na konec, vyhraje ten, kdo má zbožnosti nejvíce. Zároveň je zde i mechanismus vyžadující, abyste po třetí události konfliktu měli určitý postup ve zbožnosti. Pokud jste zbožnosti nezískali dostatek, jste zapomenuti a hra pro vás končí. Může se tak stát, že skončí všichni a nevyhraje nikdo, nebo se to podaří jen jednomu člověku, a automaticky tak vyhrává.
Zrození duálního boha
Při hře tří a více hráčů se po třetím konfliktu aktivuje mechanismus spojení bohů, ve kterém se poslední dva hráči na stupnici zbožnosti musí spojit do jediné bytosti a hrát společně už jen s jednou figurkou. Na jednu stranu to má své výhody. Máte společnou zásobu, obě schopnosti předchozích bohů a můžete hrát dvě stejné akce za sebou. Na druhou stranu máte taky jen jednu sadu karet, poslední hráč přijde o všechny své vydobyté monumenty i válečníky a hlavní slovo má hráč, který byl na stupnici výše. Pro někoho to tak bude super prvek, který zabrání eliminaci hráče, dovolí získat výhody a potenciálně dohnat ostatní, pro jiného zas frustrující moment, ve kterém přichází o samostatnou kontrolu nad hrou. Nedá se tomu ale upřít tematičnost.
Asymetrie bohů, symfonie strategie
Desková hra Ankh: Bohové Egypta je asymetrická, a to hned na několika úrovních. Každý bůh má svou unikátní schopnost, kterou může během celé hry využívat. Zároveň si každý postupně odemyká své schopnosti Ankh. Jejich nabídka je sice pro všechny stejná, ale odemknout si můžete vždy maximálně polovinu. Každý si tak buduje vlastní engine, který ovlivňuje strategii a možnosti na bojišti.
Nejzajímavější je ale určitě zmíněný systém společných akčních drah, v němž každá akce, kterou kdokoliv provede, posune ukazatel, což může spustit odpovídající událost, a zároveň posune herní čas. Je tak potřeba opravdu takticky plánovat, kterou akci si zvolíte, co podle toho spustíte a případně, co nechcete, aby připadlo vašim soupeřům.
Zároveň v průběhu konfliktu a vykládání karet pro jednotlivé bitvy v oblastech máte k dispozici jen jednu sadu karet. Jakmile kartu vyložíte, je použitá a můžete si ji vzít zpět až když vyložíte jinou kartu, která vám to umožňuje. Musíte tedy i takticky v rámci jednoho konfliktu přemýšlet, co se vám v jakém pořadí nejvíce vyplatí, a odhadovat, jakou kartu v konkrétní bitvě zahraje váš soupeř. Vše je to o strategii, není tu žádné házení kostkou.
Snadno naučeno, nikdy stejně odehráno
Na to, že Ankh nabízí poměrně hluboké strategické možnosti, jsou pravidla překvapivě jednoduchá a intuitivní. Většina informací je hráčům po ruce díky lama kartám a popiskům. Herní partie plyne rychle bez nějakých větších prostojů mezi tahy a zároveň se jen tak neohraje. Každý scénář a jiný počet hráčů přináší jedinečnou herní partii. Bohové jsou asymetričtí. Ve hře se objevují různé mýtické bytosti, kterých je navíc méně než hráčů, takže se ne všechny dostanou do každé partie. Možnost dělit mapu do oblastí podle vlastního uvážení, stejně jako různé odemykání schopností a zahrávání karet, zaručují vysokou variabilitu. Díky tomu žádné dvě partie nebudou stejné.
Desková hra Ankh: Bohové Egypta spojuje precizní strategii, asymetrické schopnosti, svižné tempo a kvalitní komponenty s figurkami umocňujícími přítomné silné téma v jeden harmonický celek. Díky vysoké variabilitě nabídne desítky rozdílných partií a je vhodná jak pro zkušené hráče, tak pro ty, kteří chtějí proniknout do světa komplexnějších deskovek.