Na prezentaci State of Unreal 2025 studio CD Projekt RED představilo technologické demo z extrémně očekávané hry Zaklínač 4, kde jsme mohli vidět (v porovnání se starším videem graficky upravenou) Ciri, a vypadá vážně daleko lépe než předtím. V ukázkách jsme mohli vidět zasněžený Kovir, dosud neprozkoumaný ve hrách i seriálech. Ciri se pohybuje po krajině na své klisně Kelpii, přičemž ukázka demonstruje plynulý přechod mezi cutscénami a hratelnými sekvencemi.
Mohli jsme vidět, že využitou technologii Unreal Engine 5.6, konkrétně Nanite Foliage pro detailní a výkonnostně efektivní vegetaci. Stromy, tráva a další rostliny jsou renderovány s vysokou hustotou a realistickým osvětlením, aniž by negativně ovlivňovaly výkon. Animace Ciri a její klisny Kelpie byly vylepšeny pomocí systému motion matching, který zajišťuje plynulé a přirozené pohyby postav. Kelpie vykazuje realistické pohyby svalů a srsti, což doslova vypadalo, jako kdyby žila před očima.
Svět, který reaguje
V ukázce je patrná snaha vývojářů o vytvoření světa, který reaguje na hráčovy akce. Například při průchodu tržištěm Ciri narazí do muže nesoucího jablka, která upadnou na zem. Dítě se je pokusí sebrat, zatímco prase je začne pojídat. Takové detaily jsme ještě v herním světě vidět nemohli. Ve hře také potkáme obří mantikoru, monstrum známé například z karetní hry Gwent, která se původně mělo objevit již v Zaklínači 3. V ukázce mantikora zaútočí na vůz, což Ciri následně vyšetřuje. Tento prvek naznačuje, že ve hře budou přítomny nové a nebezpečné příšery, které obohatí herní zážitek a také je to neuvěřitelný fanservis, protože o nových nepřátelích se mluvilo nespočetněkrát.
Vývojáři, které reprezentovali cinematic director Kajetan Kapuscinski a viceprezident CD Projektu RED Sebastian Kalemba zdůraznili, že ukázka běžela na základní verzi PlayStation 5 při 60 snímcích za sekundu s aktivovaným ray tracingem. Ve čtvrtém Zaklínači se totiž do popředí dostávají nové technologie, mezi nimi například aktualizovaná verze MetaHuman, která výrazně zvyšuje úroveň detailu lidských postav, a to v oblasti modelů, tak animací. Viděli jsme obrovské tržiště zaplněné davy lidí, přičemž jejich chování je řízeno systémem Mass AI umožňujícím stovkám postav reagovat na okolí nezávisle a plynule. Přirozený pohyb zajišťuje pokročilý Unreal Animation Framework doplněný o ML Deformer, který přidává realistické mikroanimace, jako je napětí svalů při pohybu nebo drobné změny držení děla. Postavy na přítomnost Ciri reagují dynamicky. Může se stát, že se do někoho nechtěně opře a dotyčný upustí jídlo nebo mu vypadne něco z ruky. Tyto interakce ale nejsou samoúčelné. Vývojáři upozornili, že mohou přerůst ve složitější následky a řetězové události. Výrazná byla část dema, kde se na scéně objevilo až 300 NPC najednou – všichni aktivní a reagující – aniž by to vedlo k poklesu výkonu. Hratelné pasáže s úkoly však zatím ukázány nebyly, na ty si hráči budou muset ještě počkat.
Zaklínač 4 je prvním dílem nové plánované trilogie a jedním ze tří projektů ze světa Zaklínače, které jsou aktuálně ve vývoji. Dalšími jsou remake původní hry z roku 2007 a multiplayerový titul s kódovým označením Sirius. Datum vydání Zaklínače 4 zatím nebylo oznámeno, ale očekává se nejdříve v roce 2027. Hra bude dostupná na PC, PlayStation 5 a Xbox Series X/S. A slova závěrem? Vypadá to naprosto úchvatně. Máme zde tak další hru budoucnosti už skoro dnes?