Ve městě se staví o sto šest a právě jste dostali zakázku, která vás může vystřelit až do oblak. Pokud tedy budete dostatečně chytří, rychlí a nebudete se bát trochu podrazit ostatní. Vítejte u nové strategické abstraktní hry Do oblak od autorů Franka Crittina, Grégoirea Largeyho a Sébastiena Pauchona, kterou v českém jazyce přináší vydavatelství TLAMA Games.
Výstavba pod tlakem
V jádru je desková hra Do oblak soutěží o to, kdo nejlépe zvládne logistiku budování mrakodrapů. Hráči si ve svých tazích vybírají karty materiálů, které určují barvu a počet podlaží, jež mohou přidat do městské krajiny. Budovy hráči staví na společném herním plánu a při správném umístění mohou na vrchol jednobarevné budovy položit barevnou střechu své barvy. Důležité pravidlo však zní: dvě stejně barevné budovy nesmí stát vedle sebe.
Při stavbě usilujete o tři věci zároveň. V prvé řadě chcete své střechy umístit co nejvýše. Čím výše, tím dále postoupíte figurkou vozidla po stupnici na své hráčské desce, kde získáváte bonusy v podobě vítězných bodů, ale i tahů navíc. Za druhé je výhodné co nejrychleji plnit veřejné cíle městského úřadu, které se v každé partii losují ze sady úkolů.
A nakonec také platí, že čím více střech máte na konci hry rozmístěných po městě, tím větší výplatu získáte. Jenže nelze jít naplno všemi směry zároveň. Musíte si vybrat, které z oblastí se budete věnovat hodně, a která bude jen bokovkou. Tento prvek má Do oblak společný s jinými skvělými abstraktními hrami, jako je Krajina zvířat, Akropolis nebo Pergola.
Veřejné úkoly jako společná meta
Každá partie je složena ze tří veřejných úkolů, které jsou společné pro všechny hráče a představují důležitý směr, jak budovat strategii a plánovat rozvržení střech po městě. Některé úkoly se zaměřují na pestrost, například požadavek mít střechu alespoň v jedné budově od každé barvy, nebo umístit střechu do všech pěti oblastí města. Jiné cílí na prostorovou logiku a propojení, třeba mít střechy v pěti propojených budovách, nebo pokrýt čtyři různé budovy v parku či u jezera. Mezi náročnější výzvy patří podmínka mít střechu na každém podlaží od prvního až po čtvrté.
Veřejné úkoly hodnotím velmi pozitivně. Jsou srozumitelné, tematicky dobře zasazené a nutí hráče přemýšlet v širších souvislostech než jen o svém malém stavebním plácku. I když jich není mnoho a po několika partiích se začnou opakovat, jejich kombinace vytvářejí dostatečnou variabilitu. V kontextu lehce strategické rodinné hry je jejich počet vlastně přiměřený. Přidávat další by mohlo zbytečně zatížit jednoduchý a elegantní herní rámec.
Stavět, nebo škodit? Dilema každého tahu
Hra Do oblak (v anglickém jazyce Tower Up) na první pohled připomíná kombinaci Santorini a Městečka na dlani. Stejně jako v těchto hrách i tady hráči soupeří o volná místa, taktizují, jak nejlépe využít omezený prostor, a zvažují každý tah nejen z hlediska vlastního prospěchu, ale i toho, co může uškodit ostatním. V každém kole tak stojíte před volbou: rozvíjet vlastní strategii, nebo zmařit soupeři příležitost? Pravidla jsou přístupná, ale v průběhu hry rychle pochopíte, že nestačí jen efektivně stavět. Je třeba sledovat soupeře, přizpůsobovat plán a dobře odhadovat načasování.
Překvapivá hloubka hry vychází z na první pohled banálního mechanismu výběru karet. Když vám dojdou dílky podlaží, vezmete si jednu ze tří karet materiálů v nabídce. Jenže právě tady začíná to pravé taktizování. Vybíráte nejen podle toho, co potřebujete vy, ale i s ohledem na to, co by mohl chtít soupeř. Objeví se karta s ideální kombinací barev i počtu dílků. Nyní je na vás, zda si ji vezmete hned, nebo zariskujete a doufáte, že si jí nikdo nevšimne. Čekat se většinou nevyplácí. Hra vás nutí rychle kalkulovat a neustále přehodnocovat situaci. Díky tomu má skvělé tempo. Ve dvou hráčích ji zvládnete za půl hodiny, ve čtyřech za něco málo přes hodinu.
Do oblak, krabice plná kvalitního materiálu
Produkčně se jedná o velmi povedený titul. Komponenty jsou kvalitní, podlaží se dobře skládají na sebe, střechy pevně drží a vizuálně zřetelně označují vliv hráče. Ilustrace působí minimalisticky, ale elegantně. Herní plán má dvě strany. Jednu pro tři až čtyři hráče, druhou zmenšenou variantu pro dvě osoby. Skvělý detail je, že při hře dvou hráčů můžete polovinu herního plánu jednoduše přeložit, protože zbytek plánku tvoří pouze moře.
Velké plus si zaslouží i promyšlené insertní řešení. V krabici najdete pořadač na všechny komponenty, které budete během partie pravidelně používat. Podlaží jsou roztříděna podle barev do samostatných přihrádek. Nakloněný zásobník umožňuje pohodlné dobírání karet materiálů. Karty z veřejné nabídky se vykládají na rampu s rantlíkem, která zabraňuje posunutí. A prostor pro odhazovací balíček je oddělen tak, že nehrozí míchání s aktivními kartami.
Obdiv zaslouží i dvouvrstvé hráčské desky, které zabraňují nechtěnému posunu žetonů a zvyšují přehlednost. Milým detailem jsou plastové figurky vozidel. Každé je jiné jak tvarem, tak i barvou, takže hráči mají svou pozici stále pod kontrolou.
Do oblak je ideální volbou pro hráče, kteří mají rádi prostorové uvažování, soupeření o omezené zdroje a nepředvídatelné interakce s ostatními. Přestože hra nenabízí žádnou převratnou mechaniku, kombinuje známé prvky do kompaktní, vizuálně atraktivní a chytré podívané. Je přístupná i méně zkušeným hráčům, ale skrývá dost prostoru pro hlubší strategii, aby zabavila i pokročilé hráče. Hra je navíc díky proměnlivým cílům a interakci mezi hráči velmi znovuhratelná.