Shapez 2 - úvodka

Shapez 2 – rozvážej tvary, jak se patří!

26. 8. 2025
Zdroj náhledu: igdb.com

Zatáhni brzdu, vylož palety a přepni se do módu čisté logistiky, Shapez 2 dorazilo! A pro nás, nadšené dopravce a plánovače pásem, je to jako Vánoce uprostřed výrobní haly. Pokračování skvěle přijatého automatizačního hitu přichází s novým kabátem, ale pořád stejnou chutí po elegantně plynulých výrobních řetězcích. Přesně ta hra, kde si uděláte kafe, postavíte čtyři vrstvy pásů, optimalizujete tvar s deseti výřezy a zjistíte, že utekly tři hodiny. Tohle není jen budovatelská strategie. Je to relaxační stav duše pro každého, kdo má rád čistotu systému, krásu toku materiálu a uspokojení z toho, že všechno šlape jako hodinky. A navíc tentokrát je to 3D, baby!

Simulátor od A do Z

Příběh tu nenajdete, alespoň ne v klasickém slova smyslu. Shapez 2 si vyprávíte sám, každým rozvětveným dopravníkem a každým uspokojivě doručeným tvarem. Hlavním „narativem“ je neviditelný Vortex, kterému máte diktovat stále složitější struktury. A právě tenhle úkol je motorem celé vaší industriální pohádky, co nejefektivněji, co nejpřesněji a nejlépe bez přehřátí mozku. Tenhle vesmír nemá postavy ani emoce, ale zato má výzvy, které jsou s každou úrovní těžší a chytřejší. A když dorazíte svůj první čtyřnásobně rotovaný oranžovo-fialový výřez do správného portálu, nebudete potřebovat žádný příběh. Budete to cítit v kostech.

Kdo říká, že nemůže hrát hlavní roli dopravní pás? Nebo elegantní rotátor, který točí tvary s takovou grácií, že by mu záviděl i baletní mistr? Vy jste generální ředitel, mistr plánovač, tichý demiurg plynulosti. V tomhle světě nejsou charismatičtí hrdinové, ale nástroje, kterým vdechujete život svým návrhem. Každý nový stavební prvek, který odemknete, se stává tvým spoluhráčem na cestě za dokonalou výrobou. A řekněme si to na rovinu. Málokterá postava v jiných hrách přinese tolik radosti jako rozdělovač, který rozdělí vstup přesně podle potřeby.

A ten největší strop? Shapez 2 je sandboxem pro milovníky efektivity, plánování a geometrického uspokojení. Hra vás chytne už na začátku jednoduchým úkolem: spoj dva pásy a doruč základní tvar a potom už jen přihazuje další a další nástroje. Složitější tvary, barvy, řezy, vrstvy… a než se nadějete, vytváříte vícepodlažní továrnu, která by zahanbila nejednu raketovou základnu. Oproti prvnímu dílu je tu nový 3D prostor, takže nejen do šířky, ale i do výšky, což přináší ohromný potenciál pro kombinace. Navíc tu není časový limit, ale jakmile vás chytne optimalizační horečka, nebudete chtít přestat. Ať už jste analytický typ, nebo jen člověk, co rád vidí věci fungovat.

Zdroj: IGDB.com

Shapez 2 jde na ruku

Tady vývojáři přesně věděli, co dělají. Ovládání je svižné a intuitivní. Většina důležitých funkcí je na dosah jedním klikem. Prvky se snadno otáčejí, kopírují, klonují. Všechno je navržené tak, aby co nejméně zdržovaly a co nejvíc podporovaly v rozletu. Kamera v 3D prostoru je plynulá a nikdy nepůsobí těžkopádně, přepínání mezi patry a náhledy je elegantní a přehledné. I když se ti továrna rozroste na desítky segmentů, vždy máte pocit, že jsou věci pod kontrolou. A pokud ne? Můžete všechno snadno přestavět. 

Stabilita, výkon, optimalizace, na výbornou. I ve chvíli, kdy jsou na mapě stovky pásů, spojek, řezacích hlav a skladovacích bufferů, hra běží hladce jako dopravník na nových ložiskách. Zatímco první díl byl jen ve 2D, tady se vývojáři nebáli přidat další dimenzi a povedlo se jim to bez kompromisů. I na pracovním kancelářském počítači jsem nezaznamenal žádné propady FPS, zadrhávání ani technické kiksy. Ukládání je rychlé, načítání svižné a všechny herní systémy fungují přesně, jak mají. Navíc vývojář je aktivní a komunita kolem hry velmi vstřícná. Ideální kombinace pro dlouhodobou podporu. Ostatně, občas se stane, že zabloudíte a není cesta ven.

Grafické pojetí není o realistických texturách, ale o čistotě a přehledu. Barvy jsou jasné, syté a výborně kontrastují, takže i ve složitém labyrintu pásů a mašin se neztratíte. Každý stavební blok má vlastní tvar a styl, které jsou snadno rozpoznatelné i při větším přiblížení. Animace jsou plynulé, přehledné a tak nějak podivně uspokojivé. Sledovat, jak se tvary tvoří, krájí, kombinují a doručují, je čistá radost. Nic není přeplácané, všechno má svůj vizuální řád. To, co by u jiné hry působilo stroze, tady podtrhuje dokonalý řád strojového světa. Pro milovníka efektivity je to grafické blaho.

Zdroj: IGDB.com

I mistr se někdy utne

Hudební doprovod je ambientní a relaxační, čímž výborně podporuje soustředění a příjemně vás udržuje ve flow stavby a optimalizace továren. Zvuky jednotlivých strojů a procesů nejsou rušivé, ale přesto přehledně signalizují dění na mapě. Každý cvak, přenos nebo střih pásu má svůj charakteristický tón, díky čemuž máte stálý auditivní přehled. Hudba se jemně mění podle herní fáze, aniž by působila repetitivně. Je to takový zen tón.

Stále by tu ale pár šroubků utáhnout šlo. Pro nové hráče může být přechod do 3D prostředí zpočátku matoucí, hlavně orientace mezi vrstvami může chvilku trvat. Stejně tak by se hodilo trochu víc tutoriálů nebo interaktivní pomoc pro některé pokročilé mechanismy. Pokud očekáváte progresivní vývoj, brzo vás omrzí stále ta samá struktura úkolů opakování ve struktuře úkolů. Nicméně titul je stále v předběžném přístupu, i když už to vypadá, že půjde do jasného finiše.

Shapez 2 je výstavní kus moderního automatizačního sandboxu. Hra, která odmění za každý dobře promyšlený obvod, každý chytře rozvedený pás, každý optimalizovaný blok. Je to titul, který nestaví na příběhu, ale na radosti z efektivity, na kráse symetrie a eleganci procesu. Přináší vylepšený engine, novou dimenzi v plánování a zachovává návykovou hratelnost, kterou si zamiloval každý, kdo kdy spojil rozdělovač se stabilizátorem. Ať jste začátečník, nebo král pásů, titul vám dá nástroje k tomu, abyste stvořili něco krásného. A to je víc, než se o mnoha hrách dá říct.

Klady
  • neuvěřitelně relaxační
  • vzorový sandbox
  • šíleně návykové
  • velice snadné ovládání
Zápory
  • ocenil bych trošku více tutoriálu
Platforma PC
  • Datum vydání 15.08.2024
    • Vývojář tobspr Games
    • Vydavatel Gamirror Games
    0.0

    Doporučujeme

    Vizuál

    Audio

    Příběh

    Znovuhratelnost

    Technické zpracování

    Obtížnost

    Patrik Klicman

    Milovník her s pořádným příběhem už od prvního releasu Age of Mythology, ke kterému se dostal náhodou jako malý devítiletý kluk. Nyní je to spíš herní konzerva, která má dilema u každé nové hry, jestli ji vůbec má spustit. Jinak se jedná o vášnivého čtenáře knih a komiksů, hráče Dračího doupěte, duševního sběratele herních figurek a milovníka grilování.

    Sledujte nás:

    © 2025 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.