Již jsme vás v minulosti informovali, že japonské filmové studio Tóhó má velmi ambiciózní plány s nejslavnější postavou, kterou stvořilo – s Godzillou. Myšlenku, že obrovitý netvor, jehož sláva se v samotném Japonsku dlouho zdála být na ústupu, má šanci uspět u globálního publika, samozřejmě podnítil mimořádný komerční i kritický ohlas snímku Godzilla Minus One. Podle webu agentury Bloomberg však Tóhó stále zvažuje, že by se přímého pokračování dočkal i starší film Shin Godzilla (Šin Godžira).
Pro diváky neseznámené s volnou japonskou sérií o Godzille to může být matoucí informace. Pravda je ovšem taková, že většina godzillích filmů na sebe přímo nenavazuje a byť se k dílčím motivům a událostem z předchozích snímků tvůrci občas vrací, jiné zase ignorují. A Shin Godzilla z roku 2016 opravdu s atomovou ještěrkou zachází hodně jinak než pozdější Godzilla Minus One.
Co je to ta Shin Godzilla?
Za filmem stojí kultovní režisér Hideaki Anno, jemuž vypomáhal znalec digitálních efektů a tvůrce rozmáchlých velkofilmů Šindži Higuči. Jeho původní japonský název je slovní hříčkou, neboť slovo „šin“, v oficiálních materiálech zapisované slabičnou katakanou, může reprezentovat hned tři odlišné znaky kandži. Podle toho, který si vybereme, název filmu zní buď „Nová Godzilla“, „Opravdová Godzilla“ nebo „Bůh Godzilla“.
Zatímco Godzilla Minus One stojí na melodramatickém vyprávění zdůrazňujícím lidské postavy a jejich emoce, Shin Godzilla je naopak chladně procedurální. Nesleduje trpící civilisty, nýbrž především politiky a představitele bezpečnostních složek, kteří hrozbě obrovitého monstra musí čelit realistickou cestou skrze neustále schůzování, porady a koordinaci různých úřadů. Tvůrci nijak neskrývají, že film je kritickým pohledem na to, jak se byrokratický aparát vypořádával s ničivým zemětřesením, které roku 2011 zdevastovalo region Tóhoku.
Sama Godzilla je ve filmu pojata odlišně než když dříve, neboť jde o monstrum, které permanentně roste a mění svou podobu. Užité filmové prostředky přitom sugerují, že tato neustálá proměna je pro ni vyloženě mučivá. Jde zároveň o první japonský film, v němž je Godzilla přivedena k životu kompletně pomocí počítačové grafiky.
V zahraničí Shin Godzilla velikou stopu nezanechala, ale v Japonsku byla extrémně úspěšná. Na domácí půdě sesbírala drtivou většinu svých globálních tržeb, které činily velmi slušných 78 milionů dolarů a dočkala se chvály od kritiků, fanoušků a dokonce i od tehdejšího japonského premiéra Šinzó Abeho. Nyní má film možnost znovu zaujmout americké publikum, neboť je v USA znovu uveden v podobě 4K remasteru.