Gamecon reportáž úvodní

GameCon 2025: Co se dalo zažít na 30. ročníku legendární akce?

7. 8. 2025
Zdroj náhledu: GameCon

Zatímco v Praze letos proběhl již šestý rok monumentálního a komerčního Comic-conu 2025, který na sebe jako vždy strhl pozornost médií, o pár měsíců později se v Pardubicích pořádal jubilejní ročník mnohem méně okázalého festivalu, který pro fanoušky fantastiky připravují dobrovolníci už třicet let. GameCon původně vznikl okolo turnaje a mistrovství v Dračím doupěti, ale během let se utěšeně rozrostl a každý rok tak láká více a více fanoušků RPG, deskovek, wargamingu a další skvělé zábavy. Předtím, než se pokusím srovnat všechny myšlenky ohledně tohoto ročníku, musím přiznat, že můj report nebude zdaleka neutrální – jsem totiž dlouholetým fanouškem GameConu a letos jsem se dokonce podílel na části jeho organizace.

Festival s historií

První GameCon proběhl v roce 1995 a téměř všechno se točilo okolo mistrovství v Dračím doupěti. Organizace festivalu byla tenkrát pevně spjata s nakladatelstvím Altar, který toto české RPG vydával, a šlo tedy o spojení, které zkrátka dávalo smysl. Už v začátcích se ale začaly přidávat další aktivity, kterými se účastníci bavili v pauzách mezi jednotlivými koly Dračáku a mohli změřit síly třeba ve hře Vlaadi Chvátila Arena (Morituri te salutant) nebo třeba Battletechu.

Zdroj: GameCon

Velice brzy se tak ukázalo, že GameCon nezůstane omezený jenom na Dračí doupě a do repertoáru festivalu postupně přibývaly další aktivity i celé programové linie. S tím samozřejmě rostla i náročnost organizace, která se projevila zvýšením počtu dobrovolníků, kteří se na hladkém průběhu akce podíleli, ale třeba také výběrem vhodného místa, které by zvládlo rostoucí GameCon a jeho účastníky pojmout. Akce se tak několikrát stěhovala například do Pardubic, pak do České Třebové, Mohelnice a zase zpátky do Pardubic, kde ostatně proběhl i tento jubilejní ročník.

Letos to bylo zas o kousek větší

Třicátý ročník GameConu pokračoval v pozitivním trendu a akce se oproti minulému ročníku opět posunula k lepšímu. Opět narostl nejen počet aktivit, ale také množství účastníků, kteří na akci dorazili, a došlo i k rozšíření služeb – na místě se kromě výborné kávy z Ginger Coffee Baru a lahodné Kunětické zmrzliny poprvé ukázal i Cà Phê District z Hradce Králové a účastníci tak mohli ochutnat skvělé asijské speciality. Letos se navíc Camecon nesl v duchu tématu cestování časem, které dovolilo nejen ohlédnutí za minulými ročníky, ale bylo vidět i v programu a také na merchi, kterým jsou například trička, placky nebo Nicknacky. Je jasné, že současný festival se od toho původního v mnohém liší, ale pořád mu daří držet určitý pocit komorního a přátelského prostředí. Co všechno se tedy vlastně dalo na letošním GameConu podniknout?

Zdroj: GameCon

Program napříč GameConem

Deskové hry se těší stále rostoucí popularitě a možnost vyzkoušet si ty nejnovější deskovky už dnes patří do arzenálu každého herního festivalu. Není tedy divu, že velká část areálu pardubického kulturního domu Dukla je tak vyhrazena právě pro hraní deskových her a vše, co se okolo nich točí. 

V hlavní deskoherně se daly vyzkoušet desítky různých deskových her, a pokud měl někdo problém s pravidly, po ruce byli „Hermani“, kteří pomohli s jejich vysvětlením. Případně se rychle nabídl některý z herních vydavatelů, kteří měli na místě stánek. Mezi dlouhodobé partnery GameConu patří třeba Mindok, Asmodee, Tlama Games, v posledních letech se přidali také Old Dawg a Mitroczech a letos poprvé na akci zavítali BoardBros a TTGames. Tentokrát se na festivalu navíc ukázaly i nádherné deskoherní stoly českých výrobců.

Kromě toho ale mohli nadšení hráči změřit síly v rychlých turnajích – například Klání klanů, Beyblade X, nebo Šoupej. Náročnější deskovkáři se pak vrhli třeba do jedenáctihodinového turnaje ve hře Mars: Teraformace. Paralelně s tím vším pak probíhaly partie epických deskových her všech druhů, barev a velikostí. Eclipse: Second Dawn for the Galaxy, Eldfall Chronicles: Northern Wind, Rising Sun, Fallout, Arcs, Galactic Cruise, SETI, Shackleton Base – na GameConu se hrálo tohle všechno a k tomu spousta dalších titulů.

Zdroj: GameCon

Stranou nemohl zůstat ani wargaming, který je s GameConem spojený už od jeho počátků. Samozřejmě nemohl chybět Battletech, Warhammer 40,000, Conquest ani Lord of the Rings, ale návštěvníci si mohli zahrát také méně komerčně úspěšné, ale extrémně zábavné tituly, jakými jsou například Burrows & Badgers, Team Yankee, nebo třeba Lion Rampant. A k tomu všemu si navíc v některém z workshopů mohli zkusit namalovat nějakou tu figurku.

Zdroj: GameCon

GameCon je už tradičně unikátním festivalem, na kterém zkušení vypravěči nabízí obrovské množství RPG systémů, ke kterým se za normálních okolností není vůbec jednoduché dostat a letos tomu bylo nejinak. Čtyřdenní nabídka zahrnovala více než 180 one-shotů, o které se účastníci doslova poprali. Dungeons & Dragons, Cyberpunk Red, Heroes of Might and Magic, Root, Runequest, Fallout, Příběhy Impéria, Daggerheart i My Little Pony – to všechno jsou RPG systémy, které se daly letos v programu najít a zdaleka nejde o kompletní výčet. 

Naprosto unikátní zážitek pak nabídlo hraní RPG v rámci sekce Legendy Klubu Dobrodruhů. Účastníci si zahráli v systému Příběhy Impéria, ale jejich hra navázala na druhou skupinu, která si s nimi příběh v polovině vyměnila a obě družiny se tak musely vyrovnat se spouští, kterou napáchal někdo jiný. Dvoudílné příběhy, které si hráči v polovině pěkně předají z ruky do ruky vytváří naprosto perfektní zážitky a jsou z nich neuvěřitelné historky.

Účastníci se letos mohli přihlásit na téměř padesát komorních larpů, což je číslo, se kterým nemůže soupeřit žádná jiná akce, která se u nás pořádá. Live action role playing patří ke GameConu už velmi dlouho a popularita této sekce roste s tím, jak tuto unikátní zábavu objevují noví fanoušci. Letos si hráči mohli vyzkoušet survival na orbitální stanici, účast na Svatováclavském sněmu, vrátit se do doby mobilizace v roce 1938, nebo si dát třeba larp na motivy Hunger Games.

Zdroj: GameCon

Nedílnou součástí programu jsou i přednášky, které byly časově rozprostřeny od čtvrtečního večera do sobotního rána a pokrývaly třeba dění na české RPG scéně nebo nabízely rady pro začínající i zkušené vypravěče. Mluvilo se také o wargamingu a malování figurek, probíraly se detaily ohledně natáčení populárního podcastu Díra, případně ambiciózní český projekt Digi jeskyně. 

Ke každému ročníku GameConu patří tématu na míru šitá celohra, kterou je možné plnit nezávisle na zbytku programu festivalu. Letošní cestování časem nabídlo možnost zařadit do hry spoustu šifer z různých oblastí a období, které si mohli hráči vyluštit samostatně i ve skupině a jejich rozplétání se táhlo napříč celým festivalem.

To vše pak bylo doplněno celou řadou doprovodných a bonusových aktivit, které se během let staly nedílnou součástí GameConu a jeho účastníkům dovolí si protáhnout končetiny ztuhlé od sezení u herních stolů. Návštěvníci se tak mohli opět vrhnout na vodní bitvu, Archery Wars nebo Capture the Flag, vyzkoušet si sebeobranu v 19. století nebo šerm jako v Kingdom Come: Deliverance. Pro klidnější povahy pak bylo k dispozici žonglování, středověký zpěv, nebo třeba hudebně rytmický workshop. Ani v tomto případě nejde zdaleka o kompletní výčet, ale zabavit se mohl opravdu každý.

Zdroj: GameCon

Že vám ve výčtu aktivit něco chybí? A něco hodně důležitého? Mistrovství v Dračím doupěti jsem si nechal nakonec, protože se třicátý ročník nesl ve velmi hořkosladkém duchu. Jednalo se totiž o poslední ročník GameConu s turnajem v Dračím doupěti a po třiceti letech došlo k rozloučení v epickém duchu, které s sebou neslo vzpomínky, oslavy, potlesky ve stoje, ale také spoustu smutku a zjitřených emocí spojených s legendární českou RPG hrou, která celou akci odstartovala.

S turnaji v RPG ale není nadobro konec a prozatím to vypadá, že od roku 2026 na GameConu Dračí doupě nahradí kombinace Dungeons & Dragons ve spojení s českou variantou Jeskyně a draci. Na bližší informace si ale hráči ještě nejspíš budou muset ještě počkat.

Největší malý festival v ČR

Přestože GameCon prošel obrovským posunem, za jeho organizací pořád stojí dobrovolníci a celá akce se pořád pohybuje v neziskové rovině. Dávno už to však není malý festival pro pár stovek lidí, a tak se z něj stává akce, která je plná paradoxů a je těžké jej nejen popsat a zařadit, ale i zhodnotit. Pokusím se ale poukázat ty nejzajímavější aspekty a jejich pozitiva i negativa.

GameCon nikdy nezažil explozivní nárůst, který by způsobil přechod do komerční roviny a počet návštěvníků rostl organicky díky předávání pozitivních referencí a vyprávění šílených historek. Celá akce tak pořád probíhá ve velmi příjemné až přátelské rovině, kdy se mezi sebou účastníci, organizátoři i stánkaři velmi dobře znají a mají mezi sebou skvělé vztahy, což je parádní, pokud jste uvnitř bubliny. Průvodním jevem je pak i všudypřítomné tykání ze všech stran. Zvenku to naopak může působit podivně, nepřirozeně a jako uzavřená skupina, do které není úplně jednoduché proniknout. Na nové účastníky tak může naprosto perfektní kolektiv působit cize a nepříjemně.

Zdroj: GameCon

Přestože počet programových položek roste, zároveň s tím se zvyšuje i počet účastníků a zájemců o jednotlivé aktivity a také ubytování, které v posledních letech naprosto vyčerpalo své kapacity. Ubytování i přihlašování na aktivity je řešeno férovým systémem, který se všem otevře ve stejný okamžik, ale závod o postele, atraktivní larpy či RPG může snadno odradit zájemce, kteří nejsou na takové souboje zvyklí a dlouholetí účastníci už mají přece jen tento přihlašovací systém v krvi. GameCon tak každoročně nabízí skvělý program, který může být pro mnohé skryt za bariérou zdánlivé nedostupnosti.

Extrémně těžko se vyhodnocuje i finanční náročnost GameConu, která se pro různé účastníky velmi výrazně liší. Festival samotný vybírá pouze dobrovolné vstupné, a tak se akce můžete zúčastnit zcela zdarma. Neplacená je celá řada aktivit, takže si v klidu můžete zajít na přednášku, improshow, kvíz, zahrát si něco v deskoherně a zúčastnit se komunitního srazu bez toho, abyste zaplatili jedinou korunu. K tomu všemu si klidně můžete doplňovat vodu ze všudypřítomných barelů a nikdo po vás nebude vůbec nic chtít, což je na festivalové poměry dosti unikátní věc.

Zdroj: GameCon

Na druhou stranu si ale můžete celý program napěchovat placenými aktivitami a najednou vám cena za akci nenápadně vystoupá. GameCon nabízí celou řadu aktivit, ke kterým se jinde dostanete jen velice těžko a vstupné na ně se tak může zdát až směšně levné. Na druhou stranu ovšem existují festivaly, na kterých si třeba hraní deskových her užijete levněji a najednou vám může turnaj v Marsu připadat neúměrně drahý. Občas je velmi těžké si uvědomit, co vše je v platbě za aktivitu zahrnuto a pro některé účastníky může být systém zbytečně odrazující.

Akce pořád stojí na zádech dobrovolníků a je zcela nezisková, takže si můžete být jistí tím, že si za vaše peníze nikdo pořádně nenamastí kapsu, ale že budou věnovány na provoz GameConu a jeho přežití. Výhodou je samozřejmě výrazně nižší cena festivalu v porovnání s komerční konkurencí. Nevýhodou je pak, že je celá akce pořád probíhá v lehce punkovém stylu. Ne každý se spokojí s ubytováním na internátě a někteří z účastníků by si určitě rádi připlatili za klimatizované místnosti na hraní deskovek a další výdobytky vyspělé civilizace, které přicházejí ve chvíli, kdy akce začne produkovat velké peníze. Pokud si potrpíte na perfektní servis a luxus, může být pro vás GameCon příliš prostý.

Pokud se na festival vydáte jenom na jeden den na zkoušku, třeba si jenom zahrát deskovky, zůstane pro vás většina dění naprostou záhadou. Larpy probíhají za zavřenými dveřmi, protože k jejich hraní je třeba klid a určitou dávku soukromí vyžaduje i většina RPG. Už vůbec vám pak nebudou dávat smysl náhodně pobíhající lidé s šifrovacími klíči, kteří se snaží postoupit dále v rámci celohry. Vyzkoušet všechno, co GameCon nabízí nějakou, dobu trvá a při letmém pohledu zvenku může akce vypadat zmateně, uzavřeně nebo dokonce nezajímavě.

GameCon si stále hrdě zachovává podtitul „Největší festival nepočítačových her“ a tak na něm nenajdete ani stopu po počítačích ani konzolích. I když vám u vstupu nezabaví ani telefony ani tablety, u naprosté většiny her je potřebovat nebudete. Vzhledem k tomu, jak jsou herní průmysly provázané, může být pro někoho absence programové linie zaměřené právě na tento segment problémem.

Jaký ten jubilejní ročník vlastně byl?

Možná že jste si všimli, že zatím pořád jenom popisuji, o čem všem GameCon je a co všechno se na něm dá dělat, ale vlastně do toho nedávám své pocity či hodnocení, a nejspíš se ptáte proč. Odpovědí je, že je pro mě velice těžké se snažit objektivně hodnotit naprosto parádní akci, kterou jsem si opět výborně užil, a to i přesto, že jsem půlku času strávil organizací a zařizováním.

GameCon je svým programem a průběhem naprosto unikátním festivalem, který si zvládnu užít a je jedno, jestli budu sedět osm hodin nad epickou deskovkou, strávím několik čtyřhodinových bloků hraním RPGček, nebo se budu s dalšími čtyřiceti lidmi ve spalujícím vedru účastnit epické bitvy s vodními pistolemi. Důležité je vykašlat se na práci, telefony, starosti, to všechno na chvíli hodit za hlavu a jít naproti lidem, kteří si taky chtějí trochu odpočinout a užít si hromadu skvělé zábavy.

Tenhle festival totiž tvoří hlavně nadšenci a na nich je postavený veškerý program. RPG vedou zkušení vypravěči, kteří za sebou mají roky hraní, ale stejně rádi si sednou i na hráčskou židli. Larp pro vás organizují nadšenci, kteří kdysi začínali jako hráči a chtějí ten zážitek poslat zase dále. A Warhammerové armády vám představí nadšení generálové, kteří vás budou chtít nadchnout pro jejich zálibu, aby se pak s vámi mohli utkat na bojišti, až se vrátíte s vlastní namalovanou armádou. 

GameCon je zkrátka akce, kterou jedni fanoušci pořádají pro druhé a je to na ní vidět. Chyby se stávají, ale díky úporné snaze a upřímnému přístupu festival vyhledává rok od roku více a více lidí. Což ovšem vede k poměrně zásadnímu problému s kapacitami, které se během posledních let naprosto vyčerpaly a alternativní ubytování v Pardubicích zůstává problematickým, protože ve stejné době probíhá i šachový turnaj Czech Open, který má delší prsty a hluboko do kapsy. GameCon tedy stojí před rozhodnutím, jak tuto krizi vyřešit, udělat místo pro nové účastníky a pořád si udržet příjemnou a přátelskou atmosféru. Pevně však věřím, že se to povede a další ročníky budou zase o kousek lepší než ten letošní. Já mám určitě v plánu opět přiložit ruku k dílu a doufám, že se tam potkáme.

Michal Dlouhý

Tolkien, Dračí doupě Planescape Torment a Fallout (ano ten první), mohou za jeho nadšení pro fantasy a sci-fi, které mu zůstalo až doteď. Pána prstenů vyměnil za Dresden files a nejhranějším RPG je aktuálně Dungeons & Dragons 5e. Ve volném čase také sportuje, a hlavně se věnuje práci na vlastní knižní sérii a jejím vydání.

Sledujte nás:

© 2025 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.