Existují hry, které jsou samy o sobě dobré. Pak jsou tu hry, které se v přítomnosti přátel promění v něco naprosto magického. V chaotickou symfonii výbuchů, křiku a smíchu, kde se každý nezdar stává vtipnou historkou a každé vítězství společným triumfem. Právě do této kategorie kooperativních klenotů se snaží ponořit Abyssus, roguelite střílečka, která vás vezme do zatopených hlubin plných monster a tajemství. Ačkoliv se do nich můžete vydat sami, hra vám neustále připomíná, že největší zábava a největší výzva vás čeká tehdy, když se o ni podělíte a společně čelíte nástrahám bezedné propasti. Pokud teda máte kamarády, co mají trošku více rozumu než akvarijní rybička. Omlouvám se za urážku akvarijních rybiček.
Příběh na dně moře
Ve hře se ujímáte role takzvaného brinehuntera, člena druhé expedice vyslané do záhadného podmořského chrámu. Vaším úkolem je nejen odhalit tajemství tohoto místa, ale především zjistit, co se stalo s první expedicí, která beze stopy zmizela. To je asi tak vše, protože tady se jedná jen o jedno, a to je neutuchající nekonečná akce. I když občas nějaký ten střípek najdete ve zprávách v lokacích. Nicméně když jich posbíráte dost, tak tyto střípky informací postupně skládají dohromady mozaiku tragédie a tajemství potopené civilizace, což dodává vašim ponorům na váze a smyslu, aniž by to zdržovalo od hlavní hratelnosti.
Herní smyčka je tím pádem klasická a návyková, přesně jak byste od žánru roguelite očekávali. V centrálním hubu, jeskyni plné potopených lodí, si připravíte výbavu a poté se s týmem v masivním potápěčském zvonu ponoříte do hlubin. Vaším úkolem je probít se sérií procedurálně seřazených místností, které jsou plné nepřátel a občasných vedlejších úkolů. Po nevyhnutelné smrti se vracíte do hubu, kde za nasbírané suroviny odemykáte permanentní vylepšení. Tento cyklus, kde žádný pokus není zbytečný, vás neustále motivuje k dalšímu a dalšímu ponoru s vidinou toho, že tentokrát se dostanete zase o kousek dál.
Tou absolutně nejlepší a nejvypilovanější částí je samotná střelba. Každá zbraň má fantastický pocit váhy, ohlušující zvuk a uspokojivý zpětný ráz, který vám dává pocítit sílu každého výstřelu. Souboje jsou extrémně rychlé, frenetické a vyžadují neustálý pohyb, což silně připomíná moderní arénové střílečky jako DOOM. Nejedná se o taktickou střílečku z krytu, ale o dynamický tanec smrti, kde je klíčem k přežití neustálý pohyb, přesné úskoky a schopnost udržet si přehled v totálním chaosu. Je to čistá, adrenalinová a nesmírně zábavná akce, která se jen tak neomrzí.



Zdroj: IGDB.com
Abyssus a vybavení
Zbraně nejsou jen nástrojem na zabíjení, ale i důležitým taktickým prvkem, s nímž je nutné počítat. Většina ze základních zbraní má primární a sekundární režim střelby, které se dramaticky liší. Například brokovnice může střílet klasické broky pro boj na blízko, ale její sekundární výstřel je masivní tlaková vlna, která vás odhodí dozadu a vytvoří vám prostor pro únik. Při výběru zbraně je tak nutné počítat s určitým manévrováním a nelze jít jen jako tank kupředu s občasným sebezatlačením. Jediným slabým článkem je útok na blízko, jenž postrádá vlastně jakékoliv kouzlo.
Během každého ponoru nacházíte oltáře, kde můžete své zbraně a speciální schopnosti vylepšit o různé elementární a magické efekty. Možnosti jsou obrovské, třeba na primární střelbu si můžete přidat oheň, na sekundární blesky, které přeskakují mezi nepřáteli, a jako speciální schopnost třeba vyvolávání chapadel z podlahy. Jednoduše řečeno, kombinacemi k výsledku.
Aby se Abyssus nezvrhl v pouhé bezcílné střílení, občas narazíte na místnosti se specifickými úkoly, které musíte splnit pro postup dál. Musíte například zničit několik generátorů rozmístěných po aréně, bránit a aktivovat tlakové desky, nebo jednoduše přežít v uzavřeném prostoru po určitý čas. Ačkoliv tyto úkoly nejsou samy o sobě příliš originální a mohou se také začít opakovat, fungují jako vítané zpestření a nutí vás měnit taktiku a přizpůsobovat se jiným podmínkám než jen prostému zabíjení všech nepřátel.


Zdroj: IGDB.com
Je však nutné se obrnit
Klasicky pak veškerá další vylepšení děláte v hubu. Bohužel, tento systém je zpočátku velmi pomalý a skoupý. Trvá několik hodin, než si odemknete dostatek nových zbraní a možností, aby hra skutečně ukázala svou plnou variabilitu. První hodiny tak mohou působit lehce repetitivně, jelikož jste nuceni opakovat ponory se stále stejnou základní výbavou, což může být pro některé hráče odrazující.
Když už jsme ale nenápadně u toho, tak je zde obrovský problem ve vyvážení obtížnosti. Zatímco sólo průběh je překvapivě snadný a působí spíše jako procházka parkem, kde nepřátelé mnoho nevydrží, hraní v kooperaci (i ve dvou hráčích) je brutálně obtížné. Nepřátelé se stanou extrémními soupeři, kde do nich sypete zásobníky po tunách, a jejich počet a agresivita dramaticky vzrostou a titul se před vámi změní v nekompromisní boj o přežití. Ach, jak já rád looter shootery. Nicméně tento skok v obtížnosti je tak obrovský, že působí nevyváženě a může mnoho menších skupin hráčů spíše frustrovat než bavit.
Jenomže ten paradox je i v tom, že v kooperaci čtyř hráčů je počin absolutně nejlepší a nejzábavnější. Právě v momentech totálního chaosu, kdy obrazovka exploduje světelnými efekty, všichni křičí, oživují se navzájem a snaží se koordinovat své ničivé schopnosti, Abyssus nejvíce září. Společné překonání brutální výzvy a radost z těsného vítězství je přesně ten druh zážitku, pro který byla tato hra stvořena a který vám utkví v paměti dlouho po jejím vypnutí.



Zdroj: IGDB.com
Říká se tomu brinepunk podle tvůrců
První, co vás absolutně uchvátí, je unikátní a nádherně realizovaný vizuální styl, který tvůrci trefně nazývají „brinepunk“. Představte si drsnou, retro-futuristickou technologii ve stylu BioShocku, plnou masivních skafandrů a zrezivělých strojů, to vše ponořené do hlubin oceánu a smíchané s lovecraftovským kosmickým hororem (děkuji). Všude kolem vás jsou prokorodované povrchy, tajemné zářící runy a bioluminiscentní mořská fauna. Cítíte se jako v bájné zničené Atlantidě, která je zároveň plná života a barev, ale také po katastrofě, která ji uvrhla pouze do mýtů a bájí.
Zvuková stránka skvěle doplňuje tísnivou a akční atmosféru hry. Soundtrack efektivně kombinuje temné, ambientní syntezátory, které v klidných pasážích budují napětí a pocit osamění v hlubinách, s dunivými a energickými bubny, které se rozezní během soubojů a pumpují adrenalin. Zvukové efekty zbraní jsou patřičně úderné a hudební přechody před souboji s bossy mistrně gradují očekávání nadcházejícího epického střetu. Není co řešit.
Abyssus je stylová a mechanicky vybroušená roguelite střílečka s fantastickou „brinepunk“ (když už se to používá) identitou a nesmírně uspokojivým pocitem ze střelby. Nejvíce září ve svých chaotických kooperativních momentech, které jsou vrcholem celého zážitku. Je však srážena několika rezavými šrouby a to brutálně nastavenou a špatně vyváženou obtížností v kooperaci, občasným repetitivním designem úrovní, který se časem omrzí, a pomalým systémem progrese. Je to velmi dobrá hra, které chybí jen poslední vrstva vyladění a vyvážení k tomu, aby byla skvělá a mohla se směle postavit titánům žánru. Nicméně se stále aktualizuje a mé výtky třeba časem zmizí,