V posledních letech není nic výjimečného, když se vývojáři uchylují k různým experimentům v hratelnosti nebo v kombinaci napříč žánry. Do těchto vod se rozhodli vplout také vývojáři ze studia Halcyon Winds se svým titulem Cepheus Protocol, který by se dal zařadit jako kombinace RTS, tower defense a survivalu.
Titul je již déle než pět let ve fázi předběžného přístupu, do kterého vstoupil 15. května 2020, za tu dobu urazil vývoj opravdu pořádnou cestu. Jak si na tom ale hra stojí nyní? To se pokusíme zjistit v následujících řádcích.

Zdroj: Halcyon Winds
Cepheus Protocol jako ambiciózní mix taktického velení
Již na první pohled (a také z informací od vývojářů) je patrné, že Cepheus Protocol si klade za cíl nabídnout hru, která není jen obyčejnou strategií nebo survivalem, ale ambiciózním hybridem taktického velení, budování základny a akčního vedení jednotek přímo v terénu. A už teď, v rámci předběžného přístupu, dokáže zaujmout svou atmosférou, originalitou i tím, jak vytrvale překračuje hranice klasických RTS.
Příběh hry se odehrává několik dní poté, co se v kalifornském San Franciscu objevily zprávy o záhadném viru označeném jako „Pangu“, který proměnil obyvatele města v krvelačné bestie, které necítí bolest ani nemají strach ze smrti. Virus je navíc extrémně nakažlivý a s každou uplynulou hodinou se virus Pangu vyvíjí a vytváří nové a stále děsivější mutace s jediným cílem, šířit se.
Americká vláda vyslala na místo organizaci Centrum pro výzkum a kontrolu epidemií (CERC), ve snaze dostat situaci pod kontrolu, zabránit dalšímu šíření a v neposlední řadě nalézt řešení, jak vir vymýtit. Vaše úloha je v tomto ohledu více než jasná, velet, přežít, analyzovat a rozhodovat. Zároveň musíte řídit logistiku, budovat základny, provádět výzkum a posílat své jednotky do stále nebezpečnějších částí města. Příběh není zatím plně dokončený, ale funguje jako funkční základ pro celkové dění a gameplay.
Zatímco některé mise působí jako koncepty, svět kolem sebe vyzařuje napětí a autentičnost. Město dýchá, houká, rozpadá se, a i když část příběhu působí syrově, jeho atmosféra vás však rychle vtáhne. Ale třeba i fakt, že v určitých situacích vidíte civilisty, jak se snaží uprchnout do vaší základny ve snaze dostat se do detenčního tábora a následně být evakuováni vrtulníky je to, co dělá plnou atmosféru. A vaším hlavním úkolem by mělo být chránit životy civilistů za každou cenu. Nebo ne?

Zdroj: Halcyon Winds
Je Cepheus Protocol strategie nebo akční střílečka?
Jde o zásadní otázku, kterou si při pohledu na záběry ze hry klade spousta potenciálních hráčů. Jedná se o strategii nebo akční střílečku? Odpověď může mnoho hráčů překvapit, ale jde o obojí a ještě víc. Na první pohled a v samotném základu jde o čistou real-time strategii, vybíráte jednotky, budujete základny, získáváte zdroje a vydáváte rozkazy.
Jak by ale řekl legendární Horst Fuchs, „Tohle není všechno!“ Hra má režim střílečky z pohledu třetí osoby, na který lze přepnout ze standardního izometrického RTS režimu. Můžete si vytvořit svého vojáka, nebo s trochou nadsázky hrdinu, či hrdinku a vychutnat si pohyb, animace a hlavně lítý boj hezky zblízka. Z 3rd režimu můžete samozřejmě střílet, krýt se za barikádami a aktivně se podílet v boji. Tohle spojení strategického přehledu s dynamikou třetí osoby působí netradičně a překvapivě intenzivně.
V praxi to pak znamená, že mise nejsou jen o klikání. Když vyšlete své jednotky na průzkum do čtvrti, která se zdá být čistá, můžete během pár sekund zjistit, že hluk přitáhl zástupy nakažených. Musíte reagovat, stáhnout jednotky, použít vozidla, zajistit obranu. Pocit přímé odpovědnosti za jednotlivé vojáky je silný a právě to dává hře charakter. Na druhé straně, právě tahle kombinace a patrně i díky předběžnému přístupu naráží na své limity. Jedním z problémů je pathfinding, kdy se jednotky občas rozhodnou obejít zdi tak, že skončí v pasti, a některé situace, které by v běžné RTS byly přehledné, se zde mění v chaos. Sice se to už neděje tak často, ale setkat se s tím prostě můžete.
S tím úzce souvisí také AI, tedy umělá inteligence, a nutno zmínit, že ta je zatím nejvíce proměnná. Nepřátelé dokážou překvapit, infikovaní reagují na hluk a světlo a svět působí živě. Jenže někdy příliš, protože AI jednotek občas nedodržuje rozkazy, špatně se seskupuje nebo se chová nelogicky. V jednu chvíli tak máte pocit, že velíte týmu profesionálů a všechno jede jako na drátkách. Vzápětí však sledujete, jak se jeden člen jednotky zasekne o popelnici nebo roh budovy.
Nepřátelé se pak snaží dostat co nejblíže k vám a jednoduše vás rozsekat, rozsápat nebo poprskat slizem. Nejedná se o žádnou hlubokou taktiku, jako v jiných podobných hrách, kde by se AI nepřátel snažila nějak hlouběji taktizovat, přesto se dokáže chovat velmi agresivně a dokáže vás opravdu zatlačit. Tedy nevyplatí se jej rozhodně podceňovat a myslet si, že vlnu nepřátel jednoduše zneškodníte, když své jednotky pošlete čistě jen zakleknout za pytle s pískem. Tedy ano, může se vám to párkrát podařit, ale na celý průběh vám to stačit nebude.
Tím se vracím zpět k žánrům, ze kterých se Cepheus Protocol skládá. Jedná se s trochou nadsázky o tower defense, protože při stavbě základny a samotném hraní, máte za úkol hlavně přežít. Takže postavíte si základnu, tábory a vše potřebné, ale nesmíte zapomenout na obranné zdi, ostnaté dráty a další vychytávky, s nimiž můžete vytvořit koridory smrti pro všechny nebezpečné a agresivní zmutované hordy. A ne, tyto zábrany nemají neomezeně „životů“. Kolikrát se vám stane, že podceníte budování obranného perimetru a než se nadějete, tak máte místo vrtulníku plných civilistů spíše vrtulník připravený na mrtvoly. V tomto ohledu hra dělá dobře svojí práci a nabízí skvělou zábavu. Když k tomu přičtu ještě kooperativní režim, ve kterém můžete hrát s dalšími hráči, jedná se o fajn zábavu, která vás chytne na pekelně dlouhou dobu.
Také se sluší jednoznačně zmínit pestrý zástup vojenské techniky, včetně vybavení. Vrtulníky, humry, těžká děla, všechno co byste od hry tohoto typu mohli očekávat a k tomu s pěkným ozvučením.

Zdroj: Halcyon Winds
„Není všechno zlato, co se třpytí“
Nyní přišel čas říci si něco více o grafickém zpracování. Vizuálně Cepheus Protocol sází na syrovost. Zničené ulice, rozpadlé mosty, zablokované křižovatky a prázdné mrakodrapy vytvářejí působivý obraz městské apokalypsy. Zvlášť v nočních misích, kdy světla reflektorů ozařují mlhou zahalené ruiny, má hra fantastickou atmosféru. Grafické zpracování ale není konzistentní, někdy se střídají velmi detailní modely s texturami nižší kvality a fyzika vozidel či kolizní systém působí rozpačitě. S tím úzce souvisí také bugy, a v případě velkého množství nepřátel i lehké sekání hry, a to i na silném stroji. Opět je nutné si uvědomit, že je titul stále ve fázi předběžného přístupu, ale to je právě ten možný problém. Respektive, mnoho potenciálních hráčů může být právě díky tomuto dlouhodobému faktu ke hře skeptických a popravdě se není čemu divit. Vývojáři jsou však aktivní, komunikují s komunitou a pravidelně postují nové informace.
Zvuková stránka je naopak výborná. Tiché kroky, střelba v ozvěny, vzdálené křiky nakažených a zlověstné sirény dokážou vyvolat skutečné napětí. Hudební doprovod není vtíravý, ale dobře podtrhuje dramatické momenty. Ve spojení se světlem a mlhou tak hra dokáže vyvolat atmosféru, kterou si člověk zapamatuje.

Zdroj: Halcyon Winds
Cepheus Protocol je bezpochyby odvážný pokus vytvořit strategii, která se neřídí pravidly žánru. Nabízí silnou atmosféru, originální propojení RTS a akce a pocit reálného velení uprostřed chaosu. Zároveň ale trpí nedodělky, které jeho potenciál brzdí, od technických chyb přes nevyvážené AI až po menší variabilitu obsahu. Pokud se hra dostane z předběžného přístupu a vývojáři dodrží své sliby a plány, bude se bezpochyby jednat o jednu ze skvělých her v RTS žánru.