Genius GX Gaming SpeedMaster X1 - náhled

Genius SpeedMaster X1 – skvělý start do světa simulátorů za rozumnou cenu

17. 11. 2025
Zdroj náhledu: Genius

Na trhu s herními volanty se občas objeví model, který dokáže překvapit kombinací funkcí, pocitu z jízdy a ceny. Genius SpeedMaster X1 patří přesně do této kategorie. Výrobce jej prezentuje jako ideální volbu pro začátečníky, kteří chtějí vstoupit do světa závodních i truckových simulátorů, ale nechtějí hned utrácet částky přes deset tisíc korun. Po několika dnech testování na hrách Forza Horizon 5, Euro Truck Simulator 2 a American Truck Simulator můžeme potvrdit, že jde o volant, který umí nabídnout překvapivě hodně muziky za málo peněz, i když s několika kompromisy.

Realistický rozsah řízení a univerzální přístup

Hlavním lákadlem modelu SpeedMaster X1 je rozsah otáčení až 900°, který umožňuje velmi přirozené a přesné ovládání. V praxi to znamená, že volant můžete otočit o 450 stupňů na každou stranu, podobně jako u skutečných automobilů. To oceníte především v truckových simulátorech, kde je plynulé manévrování naprostým základem. V Euro Truck Simulator 2 působí volant při jízdě s těžkými soupravami přirozeně, citlivě reaguje na každý pohyb ruky a dodává pocit opravdového řízení.

Pokud však raději sedáte do závodních speciálů, můžete přepnout na režim 270°, který se hodí pro hry typu F1 nebo Forza Horizon 5, kde je potřeba rychlá odezva a kratší rozsah řízení. Přepínání mezi režimy je jednoduché a dodává volantu univerzálnost, kterou u konkurence v této cenové hladině často nenajdete.

Řazení, které potěší

Genius k volantu přibalil i šestistupňovou manuální převodovku se zpátečkou, která si v našem testu vedla nad očekávání dobře. Samotné řazení působí mechanicky jistě, s přiměřeným odporem a přesným chodem. Při srovnání s dražšími modely, například od Logitech nebo Thrustmaster, je rozdíl překvapivě malý. Možná v jemnosti materiálů, ale rozhodně ne v samotném pocitu z řazení.

Při jízdě v American Truck Simulator jsme si řazení doslova užívali. Plynulé přechody mezi stupni, jisté zacvaknutí v drážce a zvukový doprovod vytvářejí autentický dojem, který dělá z každé cesty po amerických dálnicích malý zážitek.

Pedály jsou funkční, ale bez většího odporu

Součástí balení je i sada tří pedálů – plyn, brzda a spojka. Nabízejí plné základní ovládání a pro začátečníky jsou naprosto dostačující. Na druhou stranu je nutné zmínit, že pedály mají velmi lehký chod a téměř žádný odpor, takže u simulátorových nadšenců může chybět pocit reálné síly při sešlapování.

Pozitivem je však rozšířená základna pedálového modulu, která poskytuje dostatek prostoru pro nohy a zajišťuje stabilitu při hraní. Pedály se na podlaze nesmekají, což je u levnějších volantů častý problém.

Konstrukce a zpracování jsou přiměřenék ceně

Samotný volant má ergonomický tvar a dobře padne do ruky. Guma na povrchu je příjemná na dotek, i když je patrné, že jde o levnější materiál. Páčky pod volantem pro ruční řazení působí trochu plastově, ale fungují spolehlivě a bez zpoždění.

Volant se k desce stolu připevňuje pomocí robustního svěrného systému, který drží pevně i při razantnější jízdě. V testu jsme jej používali několik hodin v kuse a nikdy se neuvolnil ani neposunul, což rozhodně zaslouží pochvalu. Také lze využít několik přísavek, které sice nenabízí takovou stabilitu, ale třeba pro truckové simulátory jsou plně dostačující.

Vibrace a hmatová odezva

SpeedMaster X1 využívá dva vibrační motory, které reagují na změny povrchu, kolize či prudké brzdění. Není to sice plnohodnotná síla zpětné vazby (tzv. force feedback), kterou nabízejí výrazně dražší modely, ale i tak vibrační odezva přidává na autentičnosti a pocitu z jízdy. Na trati ve Forza Horizon 5 i při jízdě po štěrku v ETS2 jsme díky nim cítili alespoň částečnou dynamiku prostředí. Nicméně ne v každé hře jsou tyto vibrace podporovány. 

Kompatibilita a jednoduchost

Velkým plusem je široká kompatibilita. Volant podporuje PC s Windows 8, 10 a 11, ale také konzole PlayStation 3, PlayStation 4 a Xbox One. Připojení přes USB probíhá bez problémů – systém volant okamžitě rozpozná a není nutná žádná složitá instalace. Bohužel na aktuální generaci konzolí tento volant nepřipojíte. Zkoušeli jsme jej propojit s PS5, ale bez úspěchu, což je asi největším mínusem tohoto volantu, který si tak zavírá bránu k široké základně hráčů, kteří by tento volant rozhodně ocenili.

Jinak nastavení citlivosti, přemapování tlačítek i přepínání mezi režimy otáčení zvládne i úplný nováček. V ETS 2 jsme si nastavení snadno a rychle přenastavili dle potřeb a otáčení volantu lze měnit jednoduchým způsobem, tedy posuvnou páčkou pod volantem. 

Genius SpeedMaster X1 není dokonalý, ale nabízí vynikající poměr ceny a výkonu. Za částku kolem 3 390 Kč dostanete kompletní sadu – volant, řadicí páku a tři pedály – s realistickým rozsahem otáčení, spolehlivým chodem a přiměřenou kvalitou zpracování.

Pro začínající hráče, kteří chtějí zažít svět závodních či truckových simulátorů naplno, je to skvělý vstupní model. Zkušenější hráči budou postrádat silnější zpětnou vazbu a kvalitnější materiály, ale vzhledem k ceně jde o kompromis, který se dá snadno přijmout.

Klady
  • realistické otáčení 900° / 270°
  • výborná řadicí páka s přesným chodem
  • dobře tvarovaný volant, příjemný úchop
  • široká kompatibilita s PC i konzolemi
  • stabilní uchycení a jednoduché nastavení
Zápory
  • levnější materiály (hlavně páčky a pedály)
  • pedály s téměř nulovým odporem
  • vibrační motory nenahrazují plný force feedback
0.0

Doporučujeme

Matěj Pejsar

Videohrám propadl s příchodem modernějších herních systémů, jako bylo Nintendo 64, následované konzolemi SEGA Saturn a první PlayStation. Postupně se přidal i k hraní na PC, kde se nemohl odtrhnout od her jako Empire Earth, první Mafia nebo Gothic. Od roku 1999 nevynechal jediný díl ze série FIFA. Už od střední školy se věnuje světu her psaním článků a mezi jeho nejoblíbenější žánry patří RPG, FPS, strategie a akční adventury – i když ve skutečnosti není herní žánr, který by mu byl cizí.

Sledujte nás:

© 2025 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.