Zaklínač: Cesta osudu je převážně karetní desková hra, která vám umožní vstoupit přímo do světa legendárních povídek Andrzeje Sapkowského. Oproti dříve recenzované deskovce Zaklínač: Starý svět si v Cestě osudu skutečně zahrajete za známé postavy v podobě Geralta, Yennefer, Ciri, Marigolda a Vesemira. Tři scénáře s rostoucí obtížností: Konec světa, Striga a Menší zlo vycházejí z knižní předlohy a tvoří základ této deskové hry. Hlavní mechanikou je draft karet s budováním časové osy a vyprávěním příběhu, který můžete ovlivnit. Hráči se se svými vybranými postavami snaží v průběhu tří kapitol přepsat děj zmíněných tří povídek a nasbírat co nejvíce vítězných bodů. Scénáře vám umožní prožít klíčové momenty s možností ovlivnit jejich vývoj a vyústění. Ač se z tohoto popisu může jevit, že se jedná o kooperativní hru, opak je pravdou. Na český trh deskovou hru překládá vydavatelství asmodee, je určena pro jednoho až pět hráčů a jedna partie vám v průměru zabere kolem jedné hodiny.
Začátek dobrodružství
Na začátku hry si zvolíte scénář a svou postavu, ke které v deluxe edici dostanete figurku, v základu kartonový žeton s podstavcem. Dále obdržíte počáteční akční karty, kartu vedlejšího úkolu, žetony a ukazatele. Nejdůležitější je plán hráče, na který si zaznamenáváte v průběhu hry získané zkušenosti a odemykáte si tak nové schopnosti, které můžete jednou za hru využít. Každá postava má své vlastní, což nabízí zajímavou variabilitu a znovuhratelnost. Střed stolu zaujme společná herní podložka, na které najdeme stupnici vítězných bodů, místo pro příběhové karty a pole pro dvojice akčních karet určených k draftu. Hráči si v pořadí určeném scénářem následně dané dvojice volí, berou si je do ruky a zároveň tak rozhodují o svém pořadí pro další tah, ve kterém se karty na stole postupně obměňují. Po draftu hráči dvě karty ze své ruky vykládají a postupně jimi tvoří svou časovou osu. Vyložené karty mohou obsahovat čtyři různé symboly: diplomacie, průzkum, magie a boj, které jsou důležité pro aktuální kapitolu příběhových karet.
Síla symbolů
Příběhové karty v každém scénáři tvoří pomyslnou knihu, jejíž stránky postupně čtete a dle výsledných rozhodnutí mezi nimi jako v gameboocích přeskakujete. Vždy se tedy dostanete na nějaké rozcestí, na kterém se objeví dva tzv. aktivní symboly. Ty se následně snažíte ve své časové ose sbírat a na konci každého tahu se vyhodnocuje, který symbol u hráčů převládl a umístí se k němu žeton osudu. Na konci dané kapitoly, tedy po odehrání tří tahů, se vyhodnotí, který symbol dominoval a jehož cestou bude příběh pokračovat. Zároveň si všichni v daném počtu, ve kterém ho vlastní, přičtou vítězné body. Za druhý nedominantní symbol si naopak přičtou body zkušenosti. Postup v příběhu má pak ještě dodatečný vliv na hráče, kteří měli nejvíce nasbíraných symbolů z každého aktivního typu.
Při draftu je tedy třeba brát v potaz aktuálně aktivní symboly, hledět na svou již utvořenou časovou osu a také sledovat, jak jsou na tom vaši soupeři. Zároveň všichni mají nějaký svůj vedlejší úkol, který se týká úkolu mít na konci hry v ruce větší počet určitých karet. Je tedy třeba myslet i na to. V poslední řadě pak akční karty neobsahují jen zmíněné symboly, ale také se vyskytují ve čtyřech různých barvách a mohou v dolní části obsahovat dodatečné odměny. Ty se získají splněním konkrétních podmínek, které se vztahují k již vyloženým kartám ve své časové ose. Například pokud na své časové ose máte přesně jednu červenou kartu, dostanete dva body zkušenosti, nebo pokud na své ose máte symbol diplomacie a zakryjete jej, dostanete symbol magie.
Různé scénáře
Na konci hry Zaklínač: Cesta osudu se připočítávají body za splněný úkol, a to dle získaných bodů zkušeností a případně za další věci specifické pro různé scénáře. Ten, kdo jich má nejvíce, vyhrál. Rozdíl mezi scénáři kromě příběhu, který se odehrává, je i v dodatečných mechanismech hry, za které ve výsledku získáváte více bodů. Například v Konci světa máte pro každý tah určenou kartu úsilí, která vám přidá žetony a body zkušenosti, pokud svou časovou osu budete tvořit v přesně daném barevném pořadí. Striga obsahuje karty skrytých úkolů a Menší zlo karty a žetony k tvorbě aliancí. Každý scénář tak vyžaduje zcela odlišný přístup ke hraní. Pokud by vám tři základní byly málo, můžete si další přikoupit v podobě rozšíření.
Jednotlivé příběhy sice skvěle dokreslují atmosféru, můžete se díky nim ponořit do známých dobrodružství a zcela změnit jejich spád a výsledek, ale jedná se jen o koření. Ve skutečnosti se s hráči nedomlouváte, že teď byste chtěli hlasovat pro tuto cestu, a proto všichni budou sbírat daný symbol. Tak to opravdu není. Jedná se o kompetitivní hru, v níž každý hraje a myslí sám za sebe. Reálně tak hrajete strategicky a takticky dle karet, které se k vám dostanou, a podle toho, jak hrají vaši soupeři. Větvení příběhu tak přidává lehce na znovuhratelnosti, kdy se můžete trefit do zrovna jiné cesty než minule. Případně to může mít vliv, až když hrajete stále dokola a dopředu víte, jaké jsou po kapitolách odměny a můžete s nimi počítat.
Komfort a estetika na stole
Zaklínač: Cesta osudu se může pyšnit kvalitními a propracovanými materiály. Karty jsou krásně ilustrované, atmosféra světa je povedeně zachycena skrze výtvarné zpracování a design. Deluxe edice navíc obsahuje detailní figurky postav. Ostatní komponenty jsou esteticky příjemné a ergonomicky navržené tak, abyste měli vše přehledně uspořádané a mohli se soustředit na strategii a příběh.
Zaklínač: Cesta osudu fanouškům umožňuje prožít známá vyprávění s vlastním přičiněním a potenciálními volbami. Desková hra dává prostor taktice, plánování i interakci hráčů v podobě volby karet v draftu. Přestože není extrémně komplexní, nabízí zábavu plnou rozhodování, které ovlivní zisk bodů. Limitující může být počet kapitol, ale to je kompenzováno možností hrát za různé postavy, které se postupně vylepšují. Celkově se jedná o hodnotný přírůstek do portfolia světa Zaklínače a milovníků deskových her.













