Incantibus od vydavatelství TLAMA Games působí už na první pohled jako hra, která si jde jistě pro své publikum. Má rodinnou přístupnost, sympatický čarodějnický námět a především fešnou krabici ve tvaru knihy, jejíž víko se využívá i v samotné hře. Bez kočičí podpěry jménem Mňauzvír by to ovšem nebylo ono. Je to drobnost, ale právě takové maličkosti ukazují, jak moc si autoři Cléo a Charles Chevallier zakládají na celkovém zážitku.
Už samotná příprava herního plánu má své kouzlo. Podložíte víko, rozmístíte místnosti a okamžitě vstupujete do příběhu jedné temné noci, kdy se vaše košťata dotkla střechy Věže zla. Incantibus není jen o sbírání žetonů, ale o malé tematické výpravě do potemnělých chodeb plných příšer, kouzelných knih a ukrytých nástrah. Ať objevíte cokoli, všechno putuje do vašeho kouzelnického kufru.


Kouzelnické kufry, skryté žetony a malé objevy
Základní mechanika se točí kolem průzkumu místností a sbírání žetonů. Každá místnost má daný počet viditelných i skrytých žetonů, takže na vás stále čekají drobná překvapení. Někdy najdete něco užitečného, jindy na vás vyběhne vlkodlak nebo upír, zatímco vy bezmocně hledáte správnou zbraň. Právě tady se ukazuje elegance hry, která si na nic nehraje. Neslibuje hlubokou strategii, ale je svižná, krátká a funkční. Provede vás věží a nechá posbírat vše, co potřebujete k finálnímu střetu v kryptě.
Kufr je praktickým a překvapivě zábavným prvkem. Každý žeton má své místo a celé to působí jako malá hříčka uvnitř hry. Hledáte kombinace, které vám přinesou nejvíc magických bodů, zároveň si chcete nechat prostor pro nové nálezy a často řešíte, co stojí za to obětovat. Kapacita kufru je omezená, ale působí to přirozeně, ne frustrujícím způsobem. Ve hře jsou čtyři příšery, ale místo jen na tři zbraně, takže vás čeká nenápadné, ale příjemné rozhodování, co risknout.


Hůlky jako symbol síly
Největší pozornost přitahují kouzelné hůlky. Každá má sílu od jedné do čtyř a jejich využití je jednoduché, ale překvapivě funkční. Hůlkou ukážete na žeton, o který stojíte. Ukáže-li na něj někdo další, rozhodne síla hůlky. Silnější vítězí, ale zároveň si musí hůlku vyměnit s hráčem, který měl hůlku slabší. Tím zůstává tempo hry stále spravedlivé, nikdo nemá trvalou výhodu ani nevýhodu, vše se neustále přelévá sem a tam.
Jako fanoušek světa Harryho Pottera bych si dokázala představit hůlky s větším charismatem, protože v současné podobě působí trochu obyčejně a nepřinášejí ten okamžitý pocit kouzelnického nadšení, který by člověk čekal. Přesto však plní svůj účel a během partie nakonec stejně zapadnou do celkového vizuálu bez větších výhrad. Pokud ale máte v hlavě konkrétní představu ikonických hůlek s osobitým výrazem, tady se jí úplně nedočkáte.


Kouzla, příšery a jemná škodolibost
Kouzla přidávají do této deskové hry lehký závan škádlení a variability. Získáte-li žeton kouzla, můžete seslat jedno ze tří viditelných kouzel. Někdy soupeři seberete ingredienci, jindy mu vyfouknete žeton, na který ukazoval. Jindy sáhnete do vodního příkopu, kde končí odhozené žetony. Není to nic drastického, ale oživuje to každé kolo a zejména děti se u těchto drobných škodolibostí typicky nadšeně smějí.
Lov příšer je rychlý a jednoduchý. Máte-li správnou zbraň, příšera putuje do kufru. Nemáte-li ji, skončí ve vodním příkopu. I když vám někdy uteče, nepůsobí to jako trest. Stále máte pocit, že hra běží, nikde se nezasekává a pořád je co dělat.


Finále v kryptě
Závěrečný souboj s čaroději v kryptě působí jako tečka na konci věty. Není složitý ani dlouhý, pouze hezky uzavírá celý příběh. Máte pocit, že jste věží opravdu prošli a došli až na její temné dno. Rodinné hry podobného typu často končí spíše neurčitě, Incantibus naopak nabízí malou, ale jasnou gradaci.
Pro ostřílené hráče to asi nebude titul, ke kterému by se stále vraceli, ale rodičům, kteří postupně učí děti mít radost z deskovek, udělá výbornou službu. A v tom spočívá její největší síla.


Incantibus ví, čím chce být
Incantibus má jasné místo. Není to strategie ani dungeon crawler. Je to krátká, rychlá, milá rodinná hra se soudržným tématem, krásně zpracovanou krabicí, kvalitním insertem a mechanikami, které nikoho nepřetěžují. Je přístupná, vysvětlitelná během pár minut a připravená k okamžitému hraní. A i když hůlky nejsou nijak ikonické, nakonec to vůbec nevadí, protože do celku zapadají.
A když chcete přitvrdit, čeká vás expertní režim
Po několika partiích možná zjistíte, že základní verze už vás nemá čím překvapit. Právě tehdy přichází na řadu expertní režim. Kufr otočíte na pokročilou stranu, objeví se prostor pro kouzelné knihy a před vámi je nový drobný prvek hratelnosti, který navazuje na systém sbírání žetonů.
Na začátku partie vyložíte tři knihy, které můžete během hry ovládnout výměnou za konkrétní kombinace žetonů. Najednou máte další důvod přemýšlet, co si nechat a co obětovat, protože tyto knihy přinášejí na konci hry výrazně více bodů. Po odstranění místnosti se doplní nové knihy a nabídka se stále mění. Je to nenápadné, ale vítané oživení pro hráče, kteří chtějí o krok víc, ale ne o krok složitěji.
Když chcete v magii zajít o krok dál
Pokud milujete čarodějnické téma a chcete u něj zůstat, stojí za zmínku i další hry. Pro dvojice je skvělým tipem duelová hra Čarodějný duel, která je rychlejší a soustředěná jen na střet dvou protivníků. Pokud spíše toužíte po delším, kooperativním dobrodružství plném ikonických postav, Harry Potter: Boj o Bradavice nabízí hlubší příběhové kampaně i výraznější vývoj postav. Incantibus v tomhle kouzelnickém světě sedí jako lehká rodinná alternativa se stabilním tempem a jasným cílem.
Incantibus je přesně ten typ rodinné hry, která potěší přístupností, atmosférou a nápaditým zpracováním, ale zároveň nezapře, že její možnosti jsou omezené. Svůj účel splní, děti se u ní baví a dospělí ji bez odporu odehrají, ale větší hloubku nebo moment překvapení od ní nečekejte. Hůlky fungují hezky, kufr je příjemným prvkem, kouzla dodávají lehkou dynamiku a expertní režim prodlužuje životnost. Přesto jde pořád o jednoduché rodinné dobrodružství, které neurazí ani neoslní.