Žánr středověkých budovatelských strategií v posledních letech vzkvétá a laťka je nastavena vysoko. Po revolučních hrách jako Manor Lords s jejich volným stavěním je těžké vrátit se k přísným mřížkám. Farthest Frontier od tvůrců Crate Entertainment se o to pokouší a láká na nekompromisní herní survival zážitek a extrémně propracovanou ekonomiku. Je to hra plná obrovských ambicí a fascinujících systémů, která dokáže hráče pohltit na desítky hodin. A nebudu lhát, i já jsem jí hromadu času věnoval, a je to díky tomu, že jsem si ji nastavil na míru.
Založení městečka
Příběh hry je klasickým klišé žánru jako lidstvo samo. Vedete malou skupinku osadníků, kteří utekli před tyranií, aby si na samém okraji známého světa založili nové, svobodné město. Hra nemá silnou příběhovou linku, ty zde vznikají organicky skrze samotné přežívání. Jsou to malá, osobní dramata vašich vesničanů, kteří bojují s vlky, medvědy, nemocemi a krutými zimami. Ačkoliv je svět zasazen do obecného evropského středověku bez konkrétního místa či data, daří se mu skvěle navodit pocit boje o přežití v nehostinné divočině.
Ačkoliv Farthest Frontier využívá přísný, a pro někoho již zastaralý, mřížkový systém stavění, daří se mu vypadat naprosto skvěle (tedy až postavíte vaše první městské centrum, to byl vážně spíš porod). Titul nabízí obrovskou variabilitu alternativních modelů pro budovy a textur, které se dobře prolínají a pomáhají rozbít sterilní vzhled mřížky. Svět je krásný, s realistickou paletou barev a plynulými přechody mezi ročními obdobími, kdy podzimní listí a zasněžená krajina působí opravdu živě. Tvůrci totiž jasně pochopili, že hráči budovatelských strategií chtějí stavět města, která nejen fungují, ale také hezky vypadají, a v tomto ohledu i přes své mřížkové omezení exceluje. Tedy pokud začnete fakt stavět, kde výživa se zásobami vody se blíží 100 %.
Tam, kde totiž hra ztrácí body na flexibilitě stavění, dohání to neuvěřitelně propracovanou a komplexní ekonomikou. Farthest Frontier nabízí ohromující množství budov, profesí a výrobních řetězců. Nejde jen o klasické "dřevo-kámen-jídlo"; těžíte železo, pěstujete plodiny, vyrábíte mýdlo, svíčky, pivo, keramiku, oblečení a boty. Ve hře je několik desítek různých typů budov, surovin a druhů potravin. Hloubka je fascinující, možnosti také a překvapivě i přes to obrovské množství je to stále přehledné.



Zdroj: IGDB.com
Farthest Frontier je nekompromisní
Hra je nekompromisní survival simulátor. Vaši osadníci čelí neustálým hrozbám. Musíte se starat o jejich základní potřeby, jako je jídlo, voda (ze studny, jinak chytnou úplavici) a palivové dříví na zimu. Kromě toho je ohrožují divoká zvířata, nemoci (od kurdějí po choleru) a především nájezdy banditů. Hra vám nedá nic zadarmo a neustále vás drží ve stresu. Největším nepřítelem je však systém hniloby a skladování. Jídlo se kazí, a to rychle. Nestačí jen nasbírat bobule v létě, musíte postavit udírny, kořenové sklepy a později i bednáře, aby jídlo vydrželo krutou zimu. Ale takový je prostě simulátor.
Nejpropracovanějším a nejzajímavějším systémem v celé hře je dle mého bezpochyby farmaření. Není to jen o kliknutí na "pěstovat pšenici”. Každé pole má detailní statistiky úrodnosti, obsahu jílu a písku, a také míru zaplevelení a kamenitosti. Různé plodiny mají různé nároky na půdu a různě ji ovlivňují. Musíte plánovat tříleté rotační cykly, sázet fazole pro fixaci dusíku v půdě, střídat je s obilím, které půdu vyčerpává, a pravidelně posílat farmáře na údržbu, aby pole vypleli a vysbírali kameny. Doslova věřím, že díky titulu jsem rozený zemědělec, pokud budu mít komu poroučet. Tento systém je komplexní, hluboký a skvěle simuluje reálné zemědělské výzvy.
Bohužel, systém progrese je pro mě docela zklamáním. Ačkoliv má hra technologický strom, většina vylepšení je naprosto nudná a nezajímavá. Jedná se především o pasivní matematické bonusy typu "+12 % k rychlosti výroby bot" nebo "o 5 % lepší útok vojáků". Chybí zde pocit radosti z odemčení něčeho nového, co by reálně změnilo hru. Nové budovy, které jsou tou skutečnou odměnou, jsou sice uzamčeny v technologickém stromě, ale působí to spíše jako umělá brána, která má zpomalit váš postup, než jako smysluplná progrese. Podobně působí i systém městských politik, který opět nabízí jen pasivní bonusy a debuffy, místo zajímavých herních mechanik.




Zdroj: IGDB.com
Největší nepřítel
Největším problémem, který sráží jinak skvělou hru, je její uživatelské rozhraní a celková nepřehlednost. Hra vám klíčové mechaniky vysvětlí jen povrchně, nebo vůbec. Chybí podrobné popisky a HUD nedokáže na první pohled zobrazit ty nejdůležitější informace. Logistika a doprava zboží, které jsou pro ekonomiku klíčové, jsou vysvětleny mizerně a ani po hodinách hraní nejde pochopit, jak funguje. K tomu se přidávají dlouhé nahrávací časy při generování mapy a drobné, ale otravné chyby, jako je chybné zobrazování příjmů nebo nutnost ručně napojovat cesty.
A pak přijde boj. Farthest Frontier vám velmi rychle dá najevo, že vaše idylická osada není na dovolené. Kromě neustálé hrozby v podobě divoké zvěře, jako jsou vlci a medvědi, kteří napadají vaše obyvatele, je vaší největší starostí horda nájezdníků. Tito bandité přitom nejsou jen hloupá AI, působí chytře, útočí v tu nejméně vhodnou chvíli (například hned poté, co jste všechno své zboží prodali a obchodní stanice je plná zlata) a cíleně míří na vaše nejcennější budovy, jako jsou sklady.
Musíte tak investovat nemalé prostředky do obrany, stavět zdi, strážní věže a nakonec i kasárna pro vojáky, jejichž údržba stojí drahocenné zlato. Samotný vojenský aspekt sice není nejzábavnější částí hry, ale nutnost budovat opevnění a aktivně se bránit je klíčová pro přežití a dodává hře vítanou vrstvu napětí. A pozor, jsou to vážně hordy. Když si najednou po cestě jde vesele čtyřicet nebo padesát nájezdníků, pusa zůstává otevřená. Ti chlapi vědí, po čem jdou. Naštěstí to nejsou složité bitvy a strategie je v tomto případě velice příjemná. Jen hordy tu vážně znamenají hordy. Pár pěšáků obětovat a lučištníci vyřeší zbytek.



Zdroj: IGDB.com
A mně se Farthest Frontier i líbí, skoro
Zatímco tak vizuál je funkční, audio mi přijde těžce k zapomenutí. Hraje vám pohodová budovatelská pohoda, všechno je zalité sluncem. Lidé makají, osada vzkvétá, občas se zaradujeme s obchodníky, zima je ošéfená, frajeři nosí vlčí uniformy, rodí se noví členové vesnice a u všeho toho nám tu hraje idylická hudba. Asi abyste se necítili sami, ale vážně jsem potřeboval asi něco trošku více, nebo alespoň jiného živějšího. Jinak si na audio stěžovat nedá, vedlejší zvuky jako sekání dřeva, aktivace rybářů u vody. Dobré.
Farthest Frontier je dle mého hra dvou tváří. Na jedné straně stojí neuvěřitelně hluboký a propracovaný ekonomický a farmářský simulátor, který nadchne každého fanouška mikromanagementu. Na druhé straně je tato genialita pohřbena pod katastrofálním uživatelským rozhraním a nudným systémem progrese. Je to hra, která odměňuje trpělivost, ale zároveň ji neustále testuje. Pokud jste ochotni překousnout frustrující rozhraní a sami si nastudovat komplexní systémy, čeká vás jeden z nejpropracovanějších survival city-builderů na trhu, kde budete dělat úplně všechno a užívat si každého jednotlivého novorozence a postavenou budovu. Ostatní budou jen zmateně bloudit v mlze, a to desítky hodin.