Syberia Remastered - úvodka

Syberia Remastered – nestárnoucí

12. 12. 2025
Zdroj náhledu: IGDB.com

Existují hry, které nestárnou. Jsou to kultovní klasiky, které i po desetiletích dokáží okouzlit nové generace svým příběhem, atmosférou a jedinečnou vizí. Syberia od Benoîta Sokala je bezesporu jedním z těchto klenotů, melancholická, snová a vizuálně podmanivá adventura, která definovala žánr. A já ji taky nikdy nehrál. Takže když se po více než dvaceti letech nyní vrací v remaster verzi, která slibuje přenést tuto nadčasovou cestu do moderní éry, řekl jsem si, že je na čase. Jenomže už od začátku mi tam něco tak trošku neštymovalo, a tak jsem jako hrdina, kterého je občas třeba, vzal původní verzi, odehrál ji a nakonec si řekl: “no, aha, hmm.”

Nadčasová cesta za horizont

Jádro hry, tedy její příběh, zůstal zcela nedotčen. Ujímáme se role Kate Walker, mladé a ambiciózní newyorské právničky, která je vyslána do zapadlého alpského městečka Valadilène (snad jsem to napsal správně), aby dokončila jednoduchý obchod. Převzetí staré továrny na automaty. Její příjezd se však kryje s bizarním pohřbem vedeným automaty a Kate brzy zjišťuje, že dědic továrny, Hans Voralberg, není mrtvý, jak se myslelo, ale vydal se na neskutečnou cestu na východ hledat bájný ostrov Syberia, domov posledních žijících mamutů. Z pragmatické právničky se tak stává dobrodruh, který je vtažen do melancholického a poetického příběhu o snech, ztrátě a hledání smyslu života.

Hlavním lákadlem remasteru je totiž, kdo by to byl řekl, kompletní vizuální předělávka. Původní pre-renderovaná pozadí byla nahrazena plně 3D prostředími, která byla pečlivě vytvořena tak, aby přesně odpovídala původní vizi. Výsledek je dechberoucí. Lokace, jako ulice Valadilène nebo továrna Voralbergů, jsou plné neuvěřitelných detailů, nového dynamického osvětlení, odrazů a atmosférických efektů. Hra vypadá přesně tak, jak si ji po těch letech (přibližně dvou týdnech) každý idealizuje. Teprve přímé srovnání s originálem ukáže, o jak obrovský skok se jedná (velký). 

S přechodem do plného 3D se změnila i kamera. Původní statické, filmové úhly byly nahrazeny dynamickou kamerou, která vás častěji sleduje. V uzavřených prostorech to funguje skvěle a umožňuje to plynulejší průzkum. V otevřenějších lokacích však kamera často bojuje, zasekává se v podivných úhlech a spíše překáží, než pomáhá, to ale nejspíš vyřeší prvních pár patchů. Naštěstí ovládání zůstalo věrné point-and-click kořenům, ale bylo přizpůsobeno i pro moderní standardy přímého ovládání. S Kate tak kromě ní samotné nejsou víceméně žádné problémy. Respektive s jejím pohybem.  

Zdroj: IGDB.com

Syberia Remastered ale spáchal zradu

Největší zklamání přichází v oblasti animací. Vývojáři se rozhodli zachovat původní animace postav a pouze je napasovat na nové, detailnější modely. Co fungovalo na modelech z roku 2002, působí v roce 2025 prkenně a roboticky. Postavy postrádají život, nemrkají a jejich pohyby jsou trhané, což v kontrastu s nádherným prostředím působí rušivě. Stejně tak zvuková stránka zůstala zcela beze změny. Ačkoliv nostalgiky potěší původní, i když místy toporný dabing (Kate zní často bez energie, ale v původní verzi je to spíše příjemně odtažité), technická kvalita zvuku je zastaralá a hra trpí a já s ní.

Největším hříchem remasteru, který se pyšní především vizuálním vylepšením, je jeho celková nedotaženost. Hra je plná drobných, ale neustále přítomných vizuálních chyb, kdy skrz postavy procházejí objekty, textury jsou roztažené nebo mají nízké rozlišení a stíny a odrazy často problikávají nebo se chovají podivně. Je to zvláštně napasované na starou verzi. Nejhorším prohřeškem je však ponechání původních, nijak nevylepšených videosekvencí. Přechod z nádherné 3D grafiky v reálném čase do rozmazaného, primitivního videa z roku 2002 je neuvěřitelně rušivý a působí jako laciné šetření na nesprávném místě. PROČ!

Je to remaster, takže ta inovace někam přijít musela. Hra přináší dva herní režimy Příběhový, který vám dává nápovědy, a Dobrodružný, což je klasický zážitek bez pomoci. Samotné hádanky zůstaly z velké části stejné, jen některé z těch nejvíce frustrujících byly lehce upraveny, aby dávaly větší smysl. Stále se však připravte na klasickou adventurní logiku, která zahrnuje spoustu běhání tam a zpět a používání podivných předmětů na nečekaných místech. 

Zdroj: IGDB.com

Nový kabátek dostalo i uživatelské rozhraní

Ačkoliv je modernější a přehlednější, ztratilo původní kouzlo a estetiku. Katin deník je nyní jen obyčejným zápisníkem a starý tlačítkový telefon nahradilo minimalistické okno, což trochu narušuje dobovou atmosféru hry. Nicméně je to zatraceně málo, a když to porovnám se všemi těmi úpravami, respektive remastery, co jsem kdy hrál, tak řeknu, že jediný horší pro mě je Warcraft: Reforged. Ono totiž nejde dělat úpravu do nové éry a dělat, že to, co je staré, na to nové bude fungovat. Prostě nejde. Ano, kouzlo Syberie žije, ale jenom v duši, a to říká někdo, kdo k tomu nemá žádný velký vztah.

Syberia Remastered je dle mého promarněnou příležitostí. Pod nádhernou, nově vytvořenou 3D slupkou se skrývá tatáž skvělá, ale i stejně zastaralá hra z roku 2002. Místo, aby tvůrci hru citlivě přenesli do moderní doby, spokojili se s polovičatým řešením, kde vylepšili prostředí, ale ponechali zastaralé animace, zvuk, a především původní, rozmazané videosekvence. Výsledkem je nekonzistentní a technicky nedotažený zážitek, který neustále boří atmosféru, kterou se tak snaží budovat. Ačkoliv je příběh Kate Walker stále nadčasový, tato konkrétní verze si jeho odkaz nezaslouží.

Klady
  • nádherně přepracovaná a detailní 3D prostředí
  • nadčasový, melancholický a atmosférický příběh
  • věrnost původní vizi a zachování atmosféry originálu
  • lehké úpravy některých frustrujících hádanek
Zápory
  • původní, neupravené a rozmazané videosekvence
  • zachování původních, toporných a robotických animací postav
  • četné vizuální chyby
  • zastaralá kvalita zvuku a dabingu s chybami v mixáži
Platforma PC
  • Datum vydání 06.11.2025
    • Vývojář Virtuallyz Gamming
    • Vydavatel Microids
    0.0

    Doporučujeme

    Vizuál

    Audio

    Příběh

    Znovuhratelnost

    Technické zpracování

    Obtížnost

    Patrik Klicman

    Milovník her s pořádným příběhem už od prvního releasu Age of Mythology, ke kterému se dostal náhodou jako malý devítiletý kluk. Nyní je to spíš herní konzerva, která má dilema u každé nové hry, jestli ji vůbec má spustit. Jinak se jedná o vášnivého čtenáře knih a komiksů, hráče Dračího doupěte, duševního sběratele herních figurek a milovníka grilování.

    Sledujte nás:

    © 2025 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.