Seafarer The Ship Sim - úvodka

Seafarer: The Ship Sim – návrat žánru, který uvázl v bouři

23. 12. 2025
Zdroj náhledu: IGDB.com

Na simulátor velkých lodí jsme čekali dlouhých patnáct let. Od dob legendárního Ship Simulatoru zeje v tomto žánru obrovská, oceánem naplněná díra, kterou se nikdo neodvážil zaplnit. A pak přišly ony nádherné, sluncem zalité screenshoty ze Seafarer: The Ship Sim, které slibovaly všechno. Detailní lodě, realistickou fyziku vody díky Unreal Engine 5 a svobodu brázdit severoevropské moře. Sen o dokonalém námořním simulátoru byl na dosah ruky. Jenže pak hra dorazila do předběžného přístupu, já jsem se rozhodl si jej zahrát a zrecenzovat ale bohužel, najednou ledovec.

Zdroj: IGDB.com

Krása, která si vybírá krutou daň

Asi rovnou řeknu, že jednu věc nelze hře upřít, vypadá nádherně. Vývojáři z astragonu stvořili svět, který lahodí oku. Východy slunce nad klidnou hladinou, odlesky světla na vlnách a chaos bouřlivého moře jsou zpracovány na špičkové úrovni. Využití Unreal Engine 5 a technologie NVIDIA WaveWorks 2.0 přináší působivě realistické ztvárnění pohybu vody a vln. Tato krása je však vykoupena naprosto katastrofální optimalizací. Mám docela solidní herní sestavu a hra sotva drží stabilní snímkovou frekvenci a musí pracovat tvrději než u vizuálně propracovanějších titulů. Jakoby tvůrci vydalu hru před začátkem optimalizace. 

Proč tedy u hry i přes technické problémy zůstat? Protože to nejdůležitější, samotné jádro simulace, je překvapivě solidní. Když vše funguje, jak má, pocit z manévrování s kolosem o váze několika tisíc tun je neuvěřitelný. Seafarer: The Ship Sim skvěle přenáší pocit váhy, setrvačnosti a komplexnosti ovládání obří lodi. Každá z dostupných lodí, od malého trajektu přes přístavní remorkér až po hasičský člun a hlídkové lodě pobřežní stráže má zcela odlišné ovládání. Remorkér má dva synchronní 360stupňové pohony, zatímco trajekt má tři samostatně ovladatelné, což umožňuje otáčení na místě. Tento smysl pro detail a mechanickou hloubku je přesně to, co jsem od hry očekával.

Navíc se titul nesoustředí jen na samotnou plavbu, ale snaží se nabídnout i rozmanité herní smyčky. Můžete se volně pohybovat po palubě své lodi, od kapitánského můstku až po strojovnu. To není jen pro atmosféru, je to nutné pro plnění úkolů. Jako kapitán musíte paradoxně plnit i práci palubního personálu, tedy ručně přehazovat lana z remorkéru, zamykat kontejnery na trajektu, provádět inspekce dokladů na cizích lodích nebo dokonce opravovat motor. Tyto minihry a úkoly na souši, jako je ovládání přístavního jeřábu pro nakládku kontejnerů, jsou však v současné chvíli spíše bolestivou a neohrabanou nutností než zábavou, především kvůli špatné kameře a topornému ovládání. Nicméně je to vcelku příjemné zpestření od nekonečné plavby v oceánu.

Zdroj: IGDB.com

Seafarer: The Ship Sim je jako kapitán bez kompasu

Největším problémem hry v současné fázi předběžného přístupu je absolutní absence základních funkcí a zoufale nedostatečný tutoriál. Prostě se vám nic nevysvětlí, a to jste kapitán, KAPITÁN! Naučit se ovládat jeřáb nebo jen základní funkce lodi je otázkou desítek minut frustrujícího tápání v nepřehledných radiálních menu. Ještě horší je chybějící autopilot.

V simulátoru, kde plavba z jednoho přístavu do druhého zabere spoustu času, je absence funkce pro udržování kurzu čirým šílenstvím. Místo relaxační plavby jste nuceni neustále držet klávesu a provádět mikroskopické korekce kurzu, což je definice nudy. K tomu se přidávají další drobnosti ničící ponoření od podivného oblečení kapitána, až po chybějící ambientní rádiovou komunikaci, kvůli níž působí moře mrtvě. Ale ne dost mrtvě. 

Interakce mezi loděmi je šílená. Jemné pošťouchnutí remorkéru dokáže poslat obří nákladní loď klouzat do doku, jako by byla na ledě. K tomu se přidávají chyby jako mizející lodě, a můj vrchol jsou mluvící bez pohybu úst. Doslova předběžný přístup se vším všudy. Až moc. Pokud ale toto překousnete, tak je tu najednou další útes. Zoufalý nedostatek obsahu. Úkoly jako přeprava nákladu do nejbližšího přístavu nebo arkádové projíždění kontrolních bodů na čas se ohrají neuvěřitelně rychle. Mapa je sice rozlehlá, ale z velké části je zatím prázdná a přístupný je jen malý zlomek celé plánované oblasti.

Zdroj: IGDB.com

Seafarer: The Ship Sim je definicí rozporuplného zážitku z předběžného přístupu. Je to hra s obrovským potenciálem a solidním, návykovým jádrem simulace, na kterou jsme čekali roky. Zároveň je to ale technický nepořádek, který je zoufale neoptimalizovaný, plný chyb a chybí mu základní funkce i obsah. Vývojáři jsou naštěstí aktivní a slibují bohatý plán budoucích aktualizací, včetně nových lodí a kooperativního multiplayeru. Koupě hry v současné chvíli je tak sázkou do loterie. Investicí do příslibu něčeho, co může být jednou skvělé, ale teď je to jen krásný, leč děravý vrak. Avšak i tak se dá někam doplout.

Klady
  • skvělý pocit z ovládání těžkých plavidel
  • odlišné jízdní modely
  • nádherné vizuální zpracování vody
  • atmoška
  • dobrý balanc mezi realismem a arkádovou hratelností
  • možnost volně se pohybovat po palubě lodí
Zápory
  • naprosto katastrofální optimalizace
  • téměř neexistující tutorial
  • málo obsahu
  • technické chyby
Platforma PC
  • Datum vydání 07.10.2025
    • Vývojář Astragon Development
    • Vydavatel Astragon Development
    0.0

    Doporučujeme

    Vizuál

    Audio

    Příběh

    Znovuhratelnost

    Technické zpracování

    Obtížnost

    Patrik Klicman

    Milovník her s pořádným příběhem už od prvního releasu Age of Mythology, ke kterému se dostal náhodou jako malý devítiletý kluk. Nyní je to spíš herní konzerva, která má dilema u každé nové hry, jestli ji vůbec má spustit. Jinak se jedná o vášnivého čtenáře knih a komiksů, hráče Dračího doupěte, duševního sběratele herních figurek a milovníka grilování.

    Sledujte nás:

    © 2025 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.