Představte si svět, kde se roztomilost Animal Crossing setkává s nelítostnou logistikou Factoria a dystopickou tyranií Rimworldu. Přesně do tohoto překvapivě komplexního a okouzlujícího světa nás zve Whiskerwood. Na první pohled se jedná o další z řady „cozy" budovatelských strategií, kde malá zvířátka staví roztomilé domečky. Pod povrchem se však skrývá propracovaná a nemilosrdná simulace koloniální ekonomiky, kde je vaším úkolem nejen přežít v novém světě, ale především uspokojit nenasytné požadavky vašich kočičích vládců (pokud vás týrá váš domácí kočičí mazlíček, napište nám na náš web, nic s tím neuděláme, ale můžeme sdílet stejné pocity). A víte, co mě vlastně na tom baví kromě toho, že vyjma umělé inteligence, jsou tu ti kočičí vládci? Že počin je stále v předběžném přístupu a už teď je k umrouskání.


Zdroj: igdb.com
Myší galejníci a kočičí merkantilisté
Premisa hry je nádherně dystopická a satirická. Hrajete za myšího guvernéra, který byl vyslán kočičími vládci, známými jako The Claws (Spáry, Drápky, Škrábátka), aby kolonizoval souostroví v Novém světě. Vaším úkolem není budovat ráj pro svůj lid, vaším úkolem je co nejefektivněji těžit suroviny a generovat profit pro své kočičí pány. Kočky jsou klasičtí merkantilisté. Tedy chtějí jen suroviny a aktivně brání tomu, abyste si vybudovali vlastní soběstačnou výrobní základnu, která by vás mohla učinit nebezpečně nezávislými. Tento neustálý tlak ze strany arogantních kočičích šlechticů s britským přízvukem je prostě působivý. Navíc, každý tyran zní s britským přízvukem lépe, říkal kamarád z Indie, Keni, Egyptu, Nigérie, Ghany, Ugandy, Tanzanie…
Celá herní smyčka se tak točí kolem neustálého žonglování dvou protichůdných zájmů. Na jedné straně stojí The Claws, které vyžadují pravidelné a stále se zvyšující daně placené v konkrétních surovinách. Jejich lodě připlouvají každých pár dní a nezaplacení (nebo jen částečné zaplacení) má tvrdé následky. Na druhé straně jsou vaši poddaní, myši zvané Whiskers (jakože Whiskerswood, jakože ňufínci), kteří potřebují jídlo, domovy a odpočinek. Nemohou jíst sliby o svobodě a zanedbávání jejich potřeb vede k nespokojenosti. Hra vás tak neustále nutí dělat obtížná rozhodnutí, obětujete dřevo na stavbu domků pro myši, nebo ho pošlete kočkám, abyste se vyhnuli jejich hněvu? Zkrátíte pracovní dobu, abyste zvýšili štěstí, i když tím nestihnete vyrobit dostatek zboží na daně? Nasypete granulky, i když je konzerva lepší?
Počin se navíc nevyhýbá detailnímu mikromanagementu, který připomíná tituly jako Rimworld. Každá myš má své jméno, původ a individuální vlastnosti, které ovlivňují její efektivitu. Některé myši jsou samotáři, jiné jsou náchylnější k nemocem, a některé (například masochisté) jsou dokonce spokojené, když musí vykonávat těžkou práci. Musíte pečlivě přiřazovat pracovníky ke správným úkolům, plánovat jim cesty do práce i domů (pokud je domov příliš daleko od jídelny, prostě se vyčerpáním zhroutí na zem, chudík myšák) a sledovat jejich spokojenost. Právě spokojenost generuje spokojenost, což je měna potřebná k najímání dalších myší. Nejde tedy o bezduché pracovníky, ale o individuální bytosti, na jejichž pohodě záleží.




Zdroj: igdb.com
Whiskerwood je fascinující myší Factorio
Počin hlavně není jen o stavění domků. Jedná se o komplexní simulátor výrobních řetězců. Hra obsahuje přes 50 různých komodit a vyžaduje budování složitých produkčních linek, které budete muset automatizovat pomocí dopravníkových pásů a jednoduchých strojů, poháněných vším od myších kol až po parní stroje, jakmile přežijete začátek. Proč? Klíčovým prvkem je totiž vertikalita. Ostrovy jsou malé, ale vysoké, takže jste nuceni stavět do výšky i do hloubky, budovat schodiště a rampy na vrcholky hor nebo kopat hluboké doly a jeskynní obydlí, abyste se dostali ke vzácným zdrojům a zároveň ušetřili drahocenné místo. Přijde mi to geniální, prakticky budujete myší mraveniště, neboli myšeniště.
Kromě budování kolonie hra obsahuje i strategickou vrstvu na hexové mapě světa. Budujete lodě, přiřazujete jim myší posádky a vysíláte je prozkoumávat okolní ostrovy. Na svých cestách narazíte nejen na piráty, kteří vás budou vydírat a při ignorování ničit budovy, ale také na další frakce, třeba lasičky, nesnáším lasičky. S těmito frakcemi můžete obchodovat, nebo s nimi vést válku. Právě navázání tajných obchodních a pašeráckých cest s ostatními koloniemi může být klíčem k tomu, jak obejít kočičí embargo, vybudovat si vlastní průmysl a nakonec se možná i vzbouřit proti svým tyranským vládcům. Což mně se zatím nepovedlo, nebudu lhát. Jsem těžce pod pacičkou.
Bohužel, jak jsem zmínil na začátku, je Whiskerwood stále ve vývoji a verze předběžného přístupu trpí několika nedodělky. Systém daní je zatím až příliš agresivní a rychle se stává hlavní a jedinou motivací, která zastiňuje ostatní aspekty hry. Navíc nebudu lhát, s těmi možnostmi, jaké nyní jsou, mám trošku problém s optimalizací, kdy bych čekal trošku větší detaily. Překážkou pro mě též byla plynulost. Když jsem se konečně trošku posunul a měl myšárium neboli myší imperium, začala se mi hra šíleně sekat a nevyhnul jsem se pádům. To je dle mého ale vše řešitelné a otázkou času.


Zdroj: igdb.com
Je to stále roztomilá a skoro pohodová krása
Vizuálně hra balancuje na hraně roztomilého kresleného stylu a drsnějšího realismu. Výsledkem je unikátní, lehce karikovaný vzhled, který perfektně sedí k tématu. Myšky jsou roztomilé, ale svět kolem nich působí surově. Hra je plná okouzlujících detailů, od viditelné textury dřeva na figurkách až po možnost přiblížit kameru a sledovat jednotlivé myšky, jak pobíhají po vámi postavených cestách a nosí suroviny. Ono ostatně vidět myšáčka, jak seká dřevo, maká v dole nebo sbírá mňamky, to má prostě kouzlo. Jen škoda toho brutálního tématu.
Zvuková stránka je navíc též příjemná, s rozmarnou středověkou hudbou a jednoduchými, nerušivými zvukovými efekty. Líbí se mi ta krásná klidná hudba hrající v pozadí, když se staráte o své špunty, aby vás dováděli k radosti. Navíc mám slabost pro piano a nemohl jsem se jej naposlouchat. Perfektní. Kočičí dabing je pak jen třešiniškou na dortu.
Whiskerwood je jedním z nejslibnějších titulů v žánru budovatelských strategií. Pod roztomilou myší fasádou se skrývá překvapivě hluboký, komplexní a nemilosrdný simulátor koloniální ekonomiky a logistiky. Chytrý narativní rámec boje proti kočičím utlačovatelům dodává hře humor a silnou motivaci, zatímco propracované systémy výroby, správy obyvatel a vertikálního stavění slibují desítky hodin strategické zábavy. Ačkoliv je hra stále v předběžném přístupu a potřebuje doladit vyvážení a optimalizaci, již nyní je zřejmé, že se zde rodí titul, který má obrovský potenciál, a to už poznáte jen z toho, jak perfektně je až na pár maličkostí nyní hratelný. Pokud jej koupíte teď neprohloupíte, pokud budete chtít čekat, nestane se též nic špatného, jen se ochudíte o hromadu roztomilosti.