Stejně jako pravidelně a možná s lehkou závislostí odkazuji na svou první počítačovou hru Age of Mythology, čekal jsem roky, než přijde moment, abych odkázal na můj první komiks. Byl to Kačer Donald, více než dvacet pět let zpět. Mimochodem, jeho poslední díl jsem si koupil asi před třemi měsíci, byla tam super hračka. Nicméně já tuhle rodinu miluji celým svým srdcem. Myslím, že i Nakladatelství Crew vycítilo, že když už tu nemáme tuhle dokonalost na pravidelné bázi, je na čase ji přivést zpět. Dámy a pánové, začíná recenze na dílo Legendární kačeří dobrodružství - Strýček Skrblík: Pasti plné zlata, kde máme hned tři příběhy. Mimochodem, pro navození atmosféry, doporučuji pustit přiloženou píseň. Já jen pro pořádek.
Autor:
Kresba:
Vydavatel:
Svět:
Překlad:
Redakce:
Počet stran:
Tisk:
Vazba:
Rozměr:
Rok a měsíc vydání:
ISBN:
EAN:
Vydání:
Carl Barks
Carl Barks
Nakladatelství Crew
Kačerov
Jindřiška Mendozová
Jiří Hron
88
barevný
brožovaná
168 x 258 x 9
říjen 2025
978-80-7679-899-1
9788076798991
první
Je až s podivem, že se tyto konkrétní příběhy k českým čtenářům poprvé dostávají až nyní. Ačkoliv jsme zvyklí na časopis Kačer Donald, kde se různé variace objevovaly, tento svazek přináší tu ryzí, původní esenci od samotného „Kachního muže“, Carla Barkse. Při čtení těchto příběhů vás možná zarazí silný pocit déjà vu, i když je čtete poprvé. Není to náhoda. Scény, kde postavy utíkají před valícími se balvany nebo bojují s vodním živlem v úzkých tunelech, přímo inspirovaly George Lucase a Stevena Spielberga. Ano, čtete správně, bez strýčka Skrblíka by možná nebyl Indiana Jones takový, jak ho známe. Barksův cit pro gradaci napětí, pasti v prastarých chrámech a exotické lokace sloužily jako vizuální a scenáristický blueprint pro Dobyvatele ztracené archy. Je fascinující sledovat tyto původní panely a uvědomovat si, jak hluboký dopad měl komiks pro děti na světovou popkulturu a kinematografii.
Návrat ke kořenům Kačerova
První příběh sbírky nás zavádí na klasickou honbu za pokladem, kde nechybí ani věční rivalové, Rafani. Skrblík se synovci pátrá po mystických indiánských sedmi zlatých městech, a atmosféra by se dala krájet. Celé vyprávění má nádech starých dobrodružství, která se nezdržují zbytečnými detaily a jdou přímo k věci. Je to dynamická jízda plná zvratů, která sice končí trochu klišovitou hromadnou ztrátou paměti, ale i tak zanechává silný dojem. Dialogy zde totiž i po letech neuvěřitelně fungují a i když dneska, by právě kvůli příběhu o domorodých nebo původních Američanech mohla být problematická, já jsem dítě, co vyrůstalo na májovkách a užil jsem si každou jednotlivou vteřinu. Ano, když Skrblík totiž už nemá v čem podnikat a na čem vydělávat (protože mu patří všechno), je na čase najít legendu.
Druhý příběh, „Země pod zemí“, ukazuje Barkse jako vyzrálejšího vypravěče, který se nebojí experimentovat. Skrblík se zde vydává do hlubin, aby zabránil katastrofě, a setkává se s bizarními podzemními bytostmi. Zde nejvíce vyniká Skrblíkova povaha, jeho strach o majetek je hnacím motorem děje, ale zároveň je zdrojem humoru. Ostatně, když se gazilionáři bojí o své gaziliony, protože jim jde o jejich trezor. Achjo, miluji Skrblíkův trezor. Zápletka je správně přepálená a nabízí prostor i pro Donalda a chlapce, aby zazářili. Tempo vyprávění je zde svižné a pointa příběhu dokáže upřímně rozesmát. Je to ukázka toho, jak lze do formátu krátkého komiksu dostat epický rozměr i komorní drama o jednom přeplněném trezoru.
Třetí příběh je absolutní vrchol této sady. Začíná nálezem dopisu na staré lodi a rozvíjí se v perfektně vypointovanou jízdu za pokladem Inků (ano, dnes opět problematičtí indiáni). Zde Barks exceluje v dialozích a situačním humoru. Scény, kdy se kačeři dostávají do absurdních situací prostě proto, že neví, že to nejde udělat, jsou k popukání a připomínají chování skutečných dětí. Příběh má spád, nechybí mu napětí a historický kontext, který dodává dobrodružství na vážnosti. Je to přesně ten typ příběhu, u kterého si přejete, aby byl delší, a po dočtení máte úsměv od ucha k uchu. Lahůdka pro každého milovníka dobrodružství. Jen má pár stránek a je to zatracená škoda.




Zdroj: Nakladatelství Crew
Legendární kačeří dobrodružství - Strýček Skrblík: Pasti plné zlata nezapře zub času
Je třeba přiznat, že vizuální stránka komiksu nezapře své stáří. Kresba a barvy odpovídají době vzniku, což však není na škodu, naopak, dodává to dílu autentickou patinu. Pozadí jsou živá, i když jednodušší než u moderních komiksů, a postavy mají tu nezaměnitelnou expresivitu, kterou uměl jen Barks. Vizuál působí ručně a organicky, což v dnešní době digitální kresby působí jako příjemné pohlazení. Obálka i vnitřní uspořádání panelů jasně odkazují na zlatou éru komiksu a pomáhají budovat onu zmíněnou nostalgickou atmosféru, která na vás dýchne hned po otevření knihy. Ono vlastně nejde nic vyčítat, jen musíte počítat s tím, že budete číst retro, retro a zase retro.
Co drží všechny tři příběhy pohromadě, jsou samotné postavy. Ať už jste se s nimi setkali v televizi nebo v časopisech, zde je najdete v jejich nejryzejší formě. Skrblík neustále hledá způsob, jak poctivě vydělat (což obvykle vede k šílenému dobrodružství), Donald je věčný smolař s dobrým srdcem a synovci jsou hlasem rozumu v chaosu dospělých. Tato dynamika funguje bezchybně už desítky let a v těchto příbězích je vidět proč. Jejich vzorce chování jsou konzistentní, předvídatelné v tom nejlepším slova smyslu, a přesto dokáží překvapit vtipnou hláškou nebo nečekaným řešením problému. Já se nemohu jen dočkat, kdyby se tam ještě objevila Daisy, houser Gusta, Rampa nebo Šikula.




Zdroj: Nakladatelství Crew
Jsi čaroděj, Donalde
Ono je totiž nutné počítat s tím, že pro nás mladíky, je nostalgie mocná čarodějka. Mnozí z nás vyrůstali u televizních obrazovek, kde každé odpoledne zněla chytlavá znělka o tom, že „Kačeři přijdou, úúú“, a sledovali jsme, jak nejbohatší kačer světa brání svůj trezor. A stejně jako vám bylo dobře u těchto příběhů, když jste byli děti, bude vám dobře i u tohoto komiksu. Ono mu reálně vlastně nejde vyčítat nic jiného, než že máme tři příběhy na 88 stránkách, ale reálně, to je běžná délka kačerovských příběhů, pokud nepočítáme Super Komiksy. Jenomže jak říkám výše, nostalgie je neuvěřitelně mocná čarodějka, a já dílo bezpodmínečně miluji. Naštěstí mám doma Grinche, který je Kachňáky skoro nepolíbený, a nechal jsem si sdílet její komentář. Ta zamilovanost a oblíbenost, je hodně tím nádechem dětství. Nemyslím to zle, ty komiksy jsou naprosto boží, ale to kouzlo tam je, a je nutné ho pak promítnout i do finálního hodnocení.
Já totiž mám z osobního hlediska jen jednu jedinou výtku, kterou ať jsem se snažil jakkoliv, způsobila mi trauma. Je to překlad slovíčka conquistador. V komiksu je přeloženo jako Konkvistadoři a ano, je to české, ale frustrující. V životě jsem se s tímto překladem nebo jazykovou anabází nesetkal a tady to bylo jak pěst na oko. Je to naprosto zbytečný rýpanec? Ano. Ale vypadá to prostě trestuhodně. Když už se bavíme o těchto dobrodruzích a objevitelích jako byl Hernán Cortéz nebo Alvaro Pizzaro, tak kromě řek krve, které za sebou zanechali, chci, aby to znělo jako dobyvatel. Conquistador. Ne jako kachna… konkvistador. Pardon.
Legendární kačeří dobrodružství - Strýček Skrblík: Pasti plné zlata je nádherným návratem do časů, kdy komiksům vládla čistá radost z vyprávění. Carl Barks zde dokazuje, proč je považován za legendu, a servíruje nám tři příběhy, které jsou vtipné, napínavé a historicky významné pro celý žánr dobrodružné fikce. I přes starší vizuál a občasnou zkratkovitost scénáře jde o dílo, které by nemělo chybět v knihovničce žádného fanouška Disneyho, ale ani milovníka kvalitního dobrodružství ve stylu Indiana Jonese. Je to koncentrovaná nostalgie v tom nejlepším balení. Húhú.
