Atelier Resleriana The Red - Rias, Slade a Fairies

Atelier Resleriana: The Red Alchemist & the White Guardian – dva osudy, jedna pravda

20. 12. 2025
Zdroj náhledu: Koei Tecmo Games

Série Atelier je již po desetiletí synonymem pro uklidňující atmosféru, komplexní alchymii a okouzlující příběhy. S každým novým dílem studio KOEI TECMO GAMES hledá rovnováhu mezi osvědčenými formulemi a inovacemi, které ságu posunují vpřed. Atelier Resleriana: The Red Alchemist & the White Guardian není výjimkou. Tento titul představuje ambiciózní spojení tradičních prvků a zcela nových mechanik, které má potenciál oslovit jak dlouholeté fanoušky, tak nováčky v tomto univerzu. Ponořme se tedy společně do světa Lantarny a prozkoumejme, co tento titul nabízí.

Návrat do ztraceného domova

Atelier Resleriana: The Red Alchemist & the White Guardian vás zavede do jednoho prosperujícího hornického městečka, které bylo postiženo nevysvětlitelnou tragédií, jež způsobila zmizení většiny jeho obyvatel. Po letech je zákaz vstupu zrušen a dva mladí lidé se vracejí do svého zničeného domova. Rias Eidreise, „Rudá Alchymistka“, touží obnovit obchod svého dědečka, zatímco Slade Clauslyter, „Bílý Strážce“, pátrá po pravdě o zmizení svého otce a ostatních. Jejich osudy se propletou a společně se vydají na cestu, která odhalí tajemství sahající daleko za hranice jejich městečka.

Titul se okamžitě prezentuje svou charakteristickou, pohodovou atmosférou, ale zároveň je prostoupen tóny melancholie a záhadna. Tento kontrast je hnacím motorem celého příběhu a vytváří silný emocionální základ, na kterém Atelier Resleriana staví.

Zdroj: Koei Tecmo Games

Hledání pravdy mezi troskami

Příběh je jedním z nejsilnějších pilířů série Atelierů Resleriana. Na rozdíl od některých předchozích dílů, které se často točily kolem lehkých, téměř pohodových konfliktů, se tento díl noří do temnějších a komplexnějších vod. Záhadné zmizení celého města je intrigující zápletka, která vás udržuje v napětí po celou dobu hraní.

Vyprávění se mistrně rozděluje mezi dva protagonisty. Můžete se volně přepínat mezi Rias a Sladem, přičemž každý z nich má svůj vlastní úhel pohledu, osobní motivace a dokonce i vedlejší úkoly, které doplňují hlavní linii. Tento přístup přidává příběhu na hloubce a umožňuje lépe porozumět oběma postavám i světu kolem nich. Odhalování pravdy je plynulé, s dobře načasovanými zvraty a emocionálními vrcholy, které ocení zejména hráči, kteří v sérii hledají něco více než jen roztomilé chvíle při vaření lektvarů.

Zdroj: Koei Tecmo Games

Rudá alchymistka a bílý strážce

Rias Eidreise je typická, ale o to sympatičtější hrdinka série Atelier. Je odhodlaná, optimistická a její vášeň pro alchymii je nakažlivá. Jejím cílem není jen obchodovat, ale především pomoci městu a jeho novým usedlíkům zpět na nohy. Její hlasové podání (Hina Tachibana) dokonale vystihuje její odhodlání i občasnou naivitu.

Slade Clauslyter je jejím dokonalým protipólem. Zdrženlivý, analytický a poháněný osobní ztrátou, Slade přidává příběhu vážnost. Jeho cesta je více o pátrání a boji, ačkoli i on si postupně osvojí základní alchymistické dovednosti. Dynamika mezi ním a Rias je srdcem celé hry. Jejich vztah se přirozeně vyvíjí z nedůvěřivých spojenců na blízké přátele, kteří na sebe navzájem spoléhají.

Největším pohlazením po duši pro fanoušky jsou však hostující postavy z předchozích dílů. Sophie Neuenmuller (z Atelier Sophie), Totooria Helmold (z Atelier Totori), Wilbell Voll-Ersleid (z Atelier Escha & Logy) a další se neobjevují jen jako camea, ale jsou plnohodnotnou součástí příběhu a gameplaye. Jejich zařazení je citlivé a organické. Necítíte, že by byli do příběhu násilně vloženi, ale že do tohoto světa přirozeně patří. Setkání s nimi vyvolá vlny nostalgie a jejich interakce s Rias a Sladem jsou často velmi zábavné.

Atelier Resleriana The Red - červená alchymistka
Atelier Resleriana The Red - bílý strážce

Zdroj: Koei Tecmo Games

Hratelnost, herní mechaniky a novinky

Atelier Resleriana: The Red Alchemist & the White Guardian je ambiciózní pokus o propojení všech ikonických prvků série do jednoho uceleného zážitku a ve velké míře se jí to i daří.

Průzkum světa

Svět Lantarny je navržen jako souvislý, volně prozkoumatelný prostor. Je to signifikantní posun oproti starším dílům s oddělenými lokacemi na mapě. Můžete volně pobíhat po hlavní pevnině, obdivovat scenérii, která se plynule mění ze dne v noc, a reaguje na dynamické počasí. Rias a Slade mají navíc unikátní field akce. Rias může pomocí alchymie odstraňovat překážky nebo vytvářet nové cesty, zatímco Slade může použít své bojové schopnosti k přístupu do skrytých oblastí nebo k poražení specifických nepřátel. Nutnost přepínání mezi nimi přidává průzkumu další strategickou vrstvu do hry.

Dimenzionální stezky

Tato mechanika je čistokrevným rogue-like prvkem. Dimenzionální stezky jsou dungeony s náhodně generovaným layoutem, nepřáteli a poklady. S každým dalším patrem se obtížnost zvyšuje, ale rostou i odměny – vzácné suroviny a mocné starpearls (vzácné vybavení). Je to skvělý způsob, jak otestovat svůj tým a jejich syntézové schopnosti, a poskytuje téměř nekonečný end-game obsah.

Boj – Timeline Command Battle

Bojový systém je inovativní, strategický a celý se odehrává na časové ose. Zde je klíčové správně načasovat útoky, obrany i použití předmětů, abyste narušili akce nepřátel a zároveň maximalizovali účinnost svých vlastních bojovníků. Do přední i zadní řady můžete umístit až tři postavy, které se mohou střídat a poskytovat různé buffy, což výrazně rozšiřuje taktické možnosti. Při precizním načasování dokáže jedna postava provést více akcí za sebou, zatímco Link Attacks umožňují koordinované útoky celé party způsobující masivní poškození. Pokročilá technika Item Mix pak nabízí možnost kombinovat efekty předmětů přímo během boje. Celý systém je sice jednoduchý na pochopení, ale jeho zvládnutí vyžaduje taktické myšlení a pečlivou přípravu před každým střetem.

Syntéza (Alchymie)

Srdce alchymistické série zde ožívá v brilantně zjednodušené, a přesto hluboké podobě díky systému Gift Color Synthesis, který nahrazuje tradiční puzzle gridy. Každá surovina má svou barvu a vaším úkolem je zaplnit kruh syntézy tak, aby se barevné linie jednotlivých ingrediencí co nejlépe propojily. Čím delší a soudržnější řetězec vytvoříte, tím více vlastností se přenese do výsledného předmětu. Zachováno zůstává i objevování receptů prostřednictvím přidání specifických surovin, které odemknou nové možnosti výroby. Každý recept navíc nabízí tři Arrangement Slots pro dodatečné ingredience, jejichž vhodná volba může výrazně zvýšit sílu, počet použití či další efekty výsledného předmětu. Celý systém je intuitivní, vizuálně uspokojivý a zároveň dostatečně komplexní, aby přinesl ten pravý pocit „teorie craftingu“, aniž by odrazoval přebytečnou složitostí.

Rozvoj města a řízení obchodu

Tato mechanika přímo souvisí s příběhem. Můžete otevřít obchod a prodávat předměty, které vytvoříte nebo najdete. Zisk pak investujete do obnovy města – stavby nových domů, vylepšení infrastruktury atd. Jak město roste, otevírají se nové možnosti, obchody a objevují se noví obyvatelé, kteří mohou poskytnout vedlejší úkoly nebo dokonce nové syntézové recepty.

Zdroj: Koei Tecmo Games

Srovnání se staršími díly a jeho místo v Univerzu

Atelier Resleriana: The Red Alchemist & the White Guardian se odehrává ve vlastním, odděleném univerzu, nezávisle na konkrétní sub-sérii (Mysterious, Dusk, Arland atd.). To jí dává naprostou tvůrčí svobodu. Hostující postavy jsou zde spíše jako „multiversální“ pozdravy, jejichž přítomnost není kanonická pro jejich vlastní příběhy, ale je oslavou celé série. Atelier Resleriana: The Red Alechemist & the White Guardian je evolučním krokem. Kombinuje volný průzkum z her jako Atelier Ryza, strategické boje připomínající pozdní díly série, rogue-like prvky z Atelier Lydie & Suelle a management města z Atelier Sophie 2. Jejím největším úspěchem je, že všechny tyto prvky nejen fungují spolu, ale vzájemně se posilují. Jedná se o nejkomplexnější a nejambicióznější titul série z hlediska gameplay variety, aniž by se vzdal své duše – alchymie.

Zdroj: Koei Tecmo Games

Stylizovaný vizuál a okouzlující melodie

KOEI TECMO GAMES opět předvádí svůj charakteristický, nádherně stylizovaný vizuál. Postavy jsou navrženy s neuvěřitelným citem pro detail, jejich exprese jsou živé a prostředí Lantarny je nádherně smutné, ale zároveň plné potenciálu. Přechod mezi dnem a nocí a dynamické počasí dodávají světu neuvěřitelnou atmosféru. Tento titul je vizuální hostina, která překonává technické limity svého enginu čistým uměleckým šarmem.

Hudba, tradiční doména série, je opět vynikající. Melancholické, okouzlující melodie pro průzkum, energické skladby pro boj a jemné klavírní kusy pro klidné chvíle v ateliéru. Soundtrack perfektně doplňuje náladu každé situace a zůstane vám v hlavě dlouho poté, co hru vypnete.

Atelier Resleriana The Red - Sophie

Zdroj: Koei Tecmo Games

Triumfální syntéza minulosti a přítomnosti

Atelier Resleriana: The Red Alchemist & the White Guardian je výjimečný titul. Není to jen další díl série, ale spíše její oslava a zároveň odvážný krok vpřed. Vývojářům se podařilo syntetizovat to nejlepší z dvaceti pěti leté historie franšízy do jednoho uceleného, hlubokého a nesmírně uspokojivého RPG zážitku.

Dokonale vyvážený příběh plný emocí a záhad, charismatické a hluboké postavy, geniálně propracovaný taktický boj, hluboká a zároveň přístupná alchymie a inovativní prvky jako rozvoj města a rogue-like dungeony – to vše tvoří hru, která vás pohltí na desítky hodin.

Atelier Resleriana The Red - souboj

Zdroj: Koei Tecmo Games

Atelier Resleriana: The Red Alchemist & the White Guardian není jen další dílem v řadě. Je to láskyplně vytvořená, ambiciózní a brilantně provedená RPG. Dokonale balancuje mezi pohodovou, téměř meditativní smyčkou syntézy a řízení obchodu a vzrušujícím, taktickým bojem a průzkumem. Příběh s tajemstvím dodává celému dění naléhavost, zatímco přítomnost oblíbených postav spojuje celou sérii dohromady. Atelier Resleriana: The Red Alchemist &  the White Guardian je vyvrcholením let vývoje série. Je chytře navržená, nádherně propojená a nesmírně zábavná. Bez nadsázky se jedná o jeden z nejlepších titulů ve své kategorii a absolutní must-play pro všechny milovníky žánru.

Klady
  • skvělý, emotivní příběh s výbornou dvojící protagonistů
  • hluboký, strategický a odměňující bojový systém
  • přístupná, ale stále komplexní alchymie
  • skvělá integrace hostujících postav
  • spojení průzkumu, syntézy, boje a managementu do skvělého celku
  • nádherný vizuální styl a hudba
Zápory
  • náhodně generované dungeony nemusí sedět každému
  • obrovské množství systémů může zpočátku přehltit úplné nováčky
Platforma PC
  • Datum vydání 26.09.2025
  • 0.0

    Doporučujeme

    Vizuál

    Audio

    Příběh

    Hratelnost

    Technické zpracování

    Cena / výkon

    Petra Svobodová

    Ke hraní se dostala jako malá, když s tatínkem hráli na TV konzoli Maria a tanky. Na střední začala hrát s nejlepší kamarádkou wowko a už u hraní zůstala. Nejoblíbenější herní sérií je Dragon Age (dohraná snad milionkrát). Převážně hraje hororovky a příběhové hry. Ráda si přečte dobrou knihu, sleduje horory a miluje kávu.

    Sledujte nás:

    © 2025 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.