AER Memories of Old – úvodka

AER: Memories of Old – vzhůru do oblak a ještě dál

10. 11. 2021
Zdroj náhledu: Forgotten Key

Schopnost létat je jedna z nejvíce vytoužených dovedností, kterou nám evoluce jaksi zapomněla přibalit do startovacího balíčku při zrodu Homo habilis. Nechat se unášet na vlnách větru vysoko v oblacích, neřešit dopravní zácpu a jiné překážky je to, o čem mnoho z nás snívá ve svých myšlenkách. Ještě že tu jsou moderní technologie a alespoň ty hry nám na malou chvíli dovolí se vžít do postavy, která umí přesně to, co od ní vyžadujeme. AER: Memories of Old je kouzelná explorativní adventura, ve které se budete moct neomezeně prohánět po nebi.

Konec světa se blíží

Kdysi dávno byl svět bez poskvrnky zla a lidé v něm žili v harmonii a míru. Avšak již dávno zapomenuté události jím otřásly natolik, že z něj zbyly pouze úlomky jeho původní slávy plující na obloze. Těmto posledním zbytkům pradávné civilizace v podobě vznášejících se ostrovů na nekonečné obloze nyní hrozí úplná zkáza a úpadek do temnoty. Jakožto poslednímu člověku obdařenému silou samotných bohů bude jen na vás této pohromě zamezit. Dívka, za kterou budete hrát, se totiž dokáže proměnit v ptáka, kdykoliv si zamane. Díky tomu se vám rázem otevře možnost volného objevování od sebe vzdálených ostrovů.

Ty jsou po nebi rozesety v různě velkých rozestupech a v různých podnebných podmínkách, což má za následek několik unikátních biomů. Rozhodně neočekávejte, že vás hra povede za ručičku a přesně vás nasměruje správným směrem k vyznačené lokaci na mapě. AER: Memories of Old je zkrátka o tom, přijít domů po těžkém dni a zrelaxovat se u poklidné hry s kouzelnou atmosférou místo toho, abyste se nervovali u akčních titulů či onlinovek. Na rovinu tedy říkám, že pokud přesně tento herní prožitek nevyhledáváte, nejspíš vás titul moc neosloví. V druhém případě vám odměnou bude uvolňující hratelnost při objevování nového a tajemného.

Odkazy lidské hlouposti a ješitnosti

Na ostrovech budete primárně hledat vodítka vedoucí k odtajnění způsobu, jak zamezit konci světa. Ta se většinou nacházejí v dobře skrytých chrámech, k nimž si musíte cestu najít přes několik logických hádanek. Puzzly jsou velice intuitivní, občas se u nich na malý moment pozastavíte, ale většinou jsou až zbytečně primitivní a to je podle mého škoda. Zrovna tomuto typu hry by slušely trochu zapeklitější rébusy, které by mimochodem mohly herní dobu natáhnout z krátkých tří na více hodin. Určitě bych se za to nezlobila a jistě se najdou další jedinci potvrzující tuto myšlenku. Hádanky jsou samozřejmě rozesety i uvnitř starobylých staveb a budete si muset poskládat několik střípků dohromady, abyste z nich nakonec sestavili jeden ucelený závěr.

Kromě chrámů budete často narážet na polorozpadlé monumenty a ruiny měst dávných obyvatel, ve kterých při troše štěstí objevíte také stíny minulosti vyobrazující určitou událost či svitky a desky s rozsáhlejším lorem. Pokud si je nechcete číst, vůbec nevadí. I bez nich se v příběhu dokážete orientovat a domyslet si detaily. Samozřejmě v celém rozlehlém světě nebudete sami, ale NPC nečekejte mnoho. Ta vás mohou nasměrovat správným směrem, ale kromě pár vedlejších informací se od nich nic moc nedozvíte. Kromě toho je hra poměrně lineární, ač se to na první pohled nemusí zdát. Nenajdete zde žádné vedlejší úkoly či aktivity (kromě objevování nových míst). Pokud se tedy budete držet příběhové linie, nebude vyloženě potřeba prohledávat zbylé lokace.

Z dívky na ptáka a zase naopak

Přemisťování po obloze je neskutečně svižné a letová mechanika je vskutku povedená. Jakmile se dostanete blíže k pevnině, dívka se plynule z ptáka změní opět v člověka a zase naopak. Bohužel je ovládání zprvu lehce nešikovné a musíte si na něj chvilku zvykat… to platí pro pohyb po obloze. Na ovládání lidské formy si nejspíše jen tak nezvyknete, protože to je krkolomnější hned o několik levelů a pocítíte to zejména z hádanek vyžadujících přesnost a správné načasování. Určitě bych vám doporučila sáhnout spíše po herním ovladači.

Celý svět AER: Memories of Old je vytvořen v polygonové stylizaci a musím uznat, že tento výtvarný styl přesně pasuje k celkové povaze hry. Už jen využití správných barev a překrásného soundtracku je zvoleno přesně tak, aby finální koncept fungoval na jedničku. Titul má za účel vás odreagovat od všeho toho shonu a stresu moderního způsobu života, což se mu daří velmi dobře. I když hra nenabízí vesměs nic nového a převratného, oproti akcí nabitým titulům s co nejvíce realistickou grafikou je AER o to více osvěžující.

AER: Memories of Old je kouzelná explorativní adventura zaměřená svou poklidnou atmosférou na relaxaci a uvolnění od stresu. Rozmanitý herní svět v sobě ukrývá nejedno malé či větší tajemství a bude pouze na vás, kolik z něj budete chtít objevit. Přeměny z dívky na ptáka a obráceně jsou krásně plynulé, bohužel to samé se nedá tvrdit o ovládání. Také délka hratelnosti není moc přívětivá, ale pokud vás titul aspoň trochu zaujal, určitě si dejte na čas a ponořte se do jeho krás.

• extrémně uvolňující atmosféra
  • velký otevřený svět s různými biomy
  • důraz na prozkoumávání