ageless úvod

Ageless – dar ovlivňovat stáří

29. 11. 2021

Stan Lee jednou řekl: „S velkou mocí přichází i velká zodpovědnost.“ Mnozí si možná myslí, že mít zvláštní schopnosti, byl by jejich život lehčí. Pravda by s největší pravděpodobností byla ale daleko jiná. Hra Ageless nám ukazuje někoho, kdo hledá způsob, jak vyřešit své osobní problémy. Schopnosti, které obdrží, ale vedou k více problémům, než by se dalo čekat.

Brána darů

Kiara, hlavní hrdinka Ageless, strávila několik let hledáním Brány darů – tajemné stavby, jež dává člověku dar, který nejvíce potřebuje. Kiara doufá, že od brány dostane schopnost, která by dala jejímu životu smysl. Po letech hledání konečně nachází bránu a získává zvláštní sílu ovlivňovat stáří předmětů, rostlin a živočichů. Kiara si není jistá, jak jí to pomůže, ale pokračuje dál ve své cestě. Čeká tak na ni spousta morálních dilemat a dohadů ohledně moci, již vlastní.

ageless brána darů

Další obtížná plošinovka

Ageless spadá přímo do žánru obtížných plošinovek, který v posledních několika letech zaznamenal nárůst popularity. Okamžité srovnání, které vás může napadnout, je s hrou Celeste. Celeste se také vyznačuje pixelovou grafikou a spoustou plošin. Je zde velké množství skákání po stěně a air dashing, stejně jako odborné využití speciálních schopností, které Kiara ovládá. To, co má Ageless s těmito hrami také společné, je obtížnost. V každé oblasti téměř jistě mnohokrát zemřete ve snaze najít cestu vpřed. Rozhodně se připravte, že po možná již několikáté smrti budete nadávat a proklínat Kiařiny skákací schopnosti. Vy, kteří jste v minulosti hráli podobné plošinovky, už asi víte, co můžete čekat.

Kiařin dar

Dar, který Kiara dostala od Brány darů, se stala schopnost změnit věk živých bytostí. Věk mění za pomoci luku a šípů vyrobených z energie. Existuje pět fází věku: narození, mládí, střední věk, stáří a smrt. Manipulace s životními fázemi rostlin a zvířat se tak stává klíčem k překonání překážek ve hře. Životní fáze každého tvora vám dává různé výhody, abyste se dostali přes mapu. Například pavoučí nepřítel vystřeluje sítě, které umožňují vznášení se v jedné životní fázi. V další naopak odráží vaše šípy zpět na vás. Kromě toho může Kiara vstoupit do nestárnoucího stavu, který jí dává schopnost absorbovat životní energii z jakékoli živé bytosti a pohánět se díky ní vpřed jakýmkoli směrem. Toto je další zásadní dovednost, kterou ve hře využijete.

Hádanky a překážky

Různé překážky a prvky, jež se nacházejí v různých fázích Ageless, vyžadující obratné používání plošinových manévrů a Kiařina luku s šípy. Hroty, jámy, projektily a další známá nebezpečí, to vše se objevuje v průběhu hry. Kontrolní body na začátku každé místnosti fungují jako bod oživení pokaždé, když nevyhnutelně zemřete. Každá oblast, kterou se vydáte, obsahuje svou vlastní jedinečnou sadu tvorů a prvků prostředí, které hře poskytují slušnou rozmanitost. V pozdějších fázích hry je mnoho z těchto prvků přítomno ve stejných fázích, což vyžaduje ještě více strategie a přesnosti ve vašich pohybech.

Obtížnost hádanek se velmi liší. Jedna obrazovka může mít jednoduché řešení, zatímco obrazovka, která následuje, vás přiměje rvát si vlasy. Některé z nejtěžších hádanek ve hře mají navíc časový limit. Budete se tak potýkat s časovačem, který má téměř vždy extrémně krátký interval.

Mapa

Obrazovka mapy světa je ústředním centrem hry, kde můžete vidět všechny regiony, které v Ageless prozkoumáváte. Svět se rozděluje na několik odlišných oblastí, jimiž projdete při své cestě. Oblasti každého regionu se vyznačují na mapě kroužky, vlajkou se pak označuje oblast, kterou jste vyčistili. Máte tu možnost se kdykoliv vrátit a zkoušet oblasti ve svém volném čase. Kromě toho zde můžete vidět počet úmrtí a množství sběratelských relikvií, které se v daném regionu nacházejí. Problém vidím v tom, že se zaznamenáno pouze celkové množství relikvií pro celý region místo toho, abyste viděli, kolik je přítomno v každé z jednotlivých oblastí. Kvůli tomu se obtížně vrací zpět, abyste našli sběratelské předměty, které jste přehlédli.

Relikvie

Relikvie jsou skryté sběratelské předměty nalezené v mnoha fázích hry. Jsou viditelné pouze v době, kdy je Kiara v nestárnoucím stavu (ageless state). Relikvie jsou téměř úplně umístěny na vlastních obrazovkách s puzzly mimo vyšlapanou cestu. Je proto potřeba trénovaného oka, aby hráč odhalil vchody do těchto oblastí. Jak budete sbírat relikvie, budou se vybarvovat 3D pixelová diorámata s několika strukturami a tvory z každé oblasti. Ta si můžete prohlédnout v části Relic Island na mapě světa.

ageless - relic

Bossové

Na konci každého regionu v Ageless narazíte na bosse. Na rozdíl od většiny her tyto bitvy s bossy většinou zahrnují napjaté segmenty plošinovek, které vyžadují proběhnutí scénou a být o krok napřed před postupujícím bossem. To vše je nervy drásající zážitek. Hráč to jistě zvládne po dostatečném opakování a zapamatování si dané scény. Nachází se tu však jedna věc, která se vám nemusí líbit. Během těchto střetnutí s bossy nejsou na scéně téměř žádné kontrolní body. Pokud zemřete, budete muset začít znovu na začátku sekvence, což bude vyžadovat velkou dávku vaší trpělivosti

Pixely

Vše v Ageless se skládá z pixelů a zářivých barev. Kiara i ostatní postavy a stvoření, se kterými se setkáte, všichni mají minimalistický design. Skvělá umělecká díla jsou také 3D diorámata v sekci Relic Island. Pozadí, které vidíte na každé obrazovce, má rovněž mírné množství detailů, ale i tato úroveň je dostatečná vzhledem k rozmanitosti estetiky každého regionu.

Zdroj: igdb.com

Hudební zpracování

Hudba v Ageless se hodí do každého regionu. Ve strašidelných oblastech hraje strašidelná hudba, lesní mapy mají zase rozmarnější zvuk. Samotné skladby byly složeny velmi pěkně. Ve všech hudebních stopách hry je použit dobrý mix instrumentace a zvuků. Na konci v titulcích hry Ageless je dokonce uvedeno několik herců, kteří propůjčili svůj hlas.

Zdroj: petra svobodová a igdb.com

Ageless si stojí velice dobře ve stále se rozvíjejícím žánru těžkých plošinovek. Děkovat za to může velké rozmanitosti nových prvků a jedinečným dějovým aspektům. Grafický styl používá barvy krásným způsobem a přivádí svět Ageless k životu. Tato hra tak zůstává zábavným a podnětným zážitkem pro každého fanouška náročných plošinovek.

• grafický styl
  • unikátní hádanky
  • sběr relikvií