Alone in the dark - úvod

Alone in the Dark 2 – Carnby vs. posádka Bludného Holanďana

6. 2. 2024

Alone in the Dark 2 je tentokrát akční dobrodružné pokračování otce survival hororu, jež bylo vyvinuto společností Infogrames. Jedná se v pořadí už o druhý díl ze série a přímé pokračování Alone in the Dark z roku 1992. Titul byl oznámen vývojáři prostřednictvím minihry nazvané Jack in the Dark (v roce 1993), která hráčům ukazovala screenshoty ze hry.

Starý známý E. Carnby je zpět

Na Vánoce roku 1925, skoro tři měsíce po událostech Alone in the Dark, vyšetřují dvě soukromá očka Edward Carnby (starý známý z prvního dílu) a Ted Stryker únos mladé dívky Grace Saundersové. Stopa po ztracené dívce vede do tajemného sídla, jemuž se přezdívá Pekelná kuchyně (Hell´s Kitchen) a nemá naprosto nic společného s televizní show Gordona Ramsayho. Tento dům je totiž známý jako domov nechvalně proslulého gangstera Jednookého Jacka (na něhož se můžete těšit i ve třetím díle AITD) a jeho gangu.

Edward se vydává do domu poté, co se ztratí uvnitř i jeho kolega Ted. Bohužel během prohledávání zjistí, že jeho partner přišel o život. Při svém pátrání Edward objevuje tajemství Jednookého Jacka a jeho party. Nejedná se totiž o žádné mafiány, nýbrž o piráty, kteří před stovkami let drancovali moře. Edward se musí probojovat skrze dům až na pirátskou loď ukrytou v jeskyni pod útesem, na němž je sídlo postaveno, aby zachránil Grace a odkryl pravdu o jejím únosu.

Druhý díl Alone in the Dark je dobrou hrou, avšak velmi špatným pokračováním. Tento díl je méně děsivý, udává rychlejší tempo, obtížněji se hraje a zakládá si hlavně na soubojích, jež jsou chvílemi neskutečným utrpením. Tím ztrácí punc jedničky a stává se z něj pouze akční a dobrodružný titul.

Hratelnost se nikam neposunula

Titul funguje stejně jako první hra. Můžete tedy čekat pevné úhly kamery (což je občas k vzteku), hráč zde chodí a běhá za pomoci šipek. Nechybí ani zaměřování (ne úplně funkční) nebo jakási příprava, jež se provádí za pomoci mezerníku v kombinaci s šipkami pro určité akce. Najdeme zde i starou známou obrazovku možností, v níž si za Carnbyho či Grace volíte další tah či určitou položku z inventáře. I když byla herní mechanika aktualizovaná, což mělo umožnit, aby akce (míření a běh) fungovaly plynuleji, za sebe osobně nemohu říct, že by to fungovalo až tak plynule, jak bylo slibováno.

Alone in the Dark 2 - inventář
Alone in the Dark 2 - v bludišti

Ahoy, kapitáne

V titulu Alone in the Dark 2 nenajdete děsivé příšery jako v prvním díle. Zato se zde musíte společně s Carnbym utkat s celou posádkou Bludného Holanďana. Jistě všichni znáte pověsti o této stejnojmenné lodi, jež se objevuje zejména v holandském folklóru a v Pirátech z Karibiku 😊. Toto označení se může vztahovat také pouze na kapitána. Jedná se o obecnější pověst o přízračné lodi či lodi duchů, jež brázdí oceán. V našem příběhu k sobě Elizabeth Jarretová (voodoo čarodějka uvězněná na palubě Bludného Holanďana) přivolá Jednookého Jacka. Na oplátku za své osvobození naplní Jacka a jeho posádku nesmrtelností.

Pirátští bossové a vtipné zbraně

V tomto díle na vás čeká celkem devět bossů. Patří mezi ně například výše zmiňovaný Jednooký Jack, Elizabeth Jarret, Bubble Blade či Frederick De Witt. Dalšími nepřáteli, na které zde narazíte, jsou převážně piráti (gangsteři, opilý pirát či slabý pirát), trojzubec, klaun (magická obživlá hračka), vinné úponky a tak dále.

Zbraňový arzenál je vcelku zajímavý, najdeme zde klasiky jako revolver, pirátskou pistoli, Thompson či meč, ale i vcelku netradiční věci, například pánev či prkénko. Za mě osobně byl nejzábavnější souboj v kuchyni s kuchařem, kde jsme se společně mlátili pánvemi přes hlavu. Samozřejmě jsem zvítězila, ale hra mi připomněla postavu princezny Lociky z pohádky od Disneyho Na vlásku, v níž nejednou praštila Evžena Houžvičku pánví po hlavě.

Nový soubojový systém stylem ulož a načti

Co se týče boje samotného, je naprosto nemožné odhadnout, kam Carnby míří. I když míření zbraní je ještě lepší varianta, jelikož boj na blízko je neskutečně obtížný. Monstra jsou většinou rychlejší a nenechají vás ani rozpřáhnout se k ráně. Na úplném začátku hry přijíždíte do sídla, kde je celá zahrada plná soupeřů. Boj s nimi spíš vypadá jako systém ulož a načti, jelikož než složíte prvního, už u vás minimálně další dva stojí. Časem však přijdete na to, že pokud se u nepřátel držíte tělo na tělo, jsou neschopni vás trefit. Stejně tak to platí, pokud se vám podaří je zaseknout za roh: zde získáváte výhodu vy, protože se trefujete, ale oni ne. Absolutně však nechápu, na co autoři přidali více soubojů, neboť dle mého názoru jsou kvůli své naprosté nefunkčnosti největší slabostí této hry.

Logika odjela na dovolenou

První díl Alone in the Dark se kromě hutné atmosféry mohl pochlubit i hromadou celkem logických hádanek. Ať už se jednalo například o obraz indiána, jenž házel po hráčích sekery a stačilo ho zakrýt dekou. Nalézal se zde i démon kouře, kterého jste museli naopak zalít vodou. Byly tu však i další logické věci, jako například, že když jste spadli do vody, vlhkost vám zničila náboje. Tohle však v druhém díle jaksi pokulhává. Našla jsem tu spoustu naprosto nelogických postupů, leckdy jsem si musela najít nápovědu na internetu.

Osobně by mě zajímalo, jak je možné pirátským hákem na ruku otevřít zamčené mříže. Velmi fascinující se zdá i otevírání zamčených dveří nalitím jedu do vína 😀. Nejvíce mě však pobavilo položení velké kostky ledu do dveří, aby po ní piráti uklouzli. Kostka je značně velká, takže by ji nepřehlédli, a navíc vy po ní pak přejdete naprosto bez problémů. Velmi zábavné je také plížení se za zády piráta, kdy naprosto jasně slyšíte, jak vrže podlaha. Daný pirát nic netuší, jelikož je zřejmě hluchý jako poleno. Ještě o level výš je plížení se před piráty, kde zřejmě celá posádka trpí šedým zákalem, neboť vás nevidí. Tohle vše pak už jen korunují dead endy, když jste prostě někde něco zapomněli a musíte hru znovu načíst.

Druhý díl se velmi odklání od svého hororového předchůdce. Důraz je tu velmi kladen na akci, jež je však doplněna velmi nepovedeným střílením a bojovými akcemi, u kterých umíráte a umíráte. Oproti prvnímu dílu to je i více nelogických postupů a chyb, jež strhávají titul do podprůměru, a to je velká škoda. Hra má sice o něco málo delší herní dobu a lépe propracovaný příběh skrze knihy a rozhovory, avšak ani to už ji nemůže zachránit. Rozhodně doporučuji zahrát si první díl, a když tento vynecháte, o nic moc nepřijdete.

• výměna postav v průběhu hry (Edward a Grace)
  • různorodé lokace (sídlo, bludiště, jeskyně, loď)
  • propracovanější příběh oproti prvnímu dílu