AntVentor – úvodka

AntVentor – v roli naštvaného mravence

17. 2. 2022
Zdroj náhledu: LoopyMood

To, čemu se tak moc všichni chceme vyhnout, je stereotyp. Ať už jsme uvězněni ve smyčce každodenní pracovní rutiny nebo se každý den opakuje jako ten předchozí, uvíznout v začarovaném kruhu je nejspíše noční můrou mnoha z nás. Pokud tedy sníme o lepší budoucnosti, ale dosavadní život nám zkrátka blokuje plány, je potřeba se chopit otěží a najít způsob, jak si ho usnadnit a především zpříjemnit. Jak tento odvážný krok udělat, by vám mohl prozradit titul AntVentor. Tato recenze přibližuje první z celkem tří chystaných epizod dobrodružství v neskutečném makrosvětě.

Kazisvět na obzoru!

Představte si, že byste byli jeden z milionu obyvatel mraveniště, jehož život je řízen potřebou i touhou celé kolonie. Máte dopředu naplánovaný den i jeho náplň, jako malé ozubené kolečko ve složitém mechanismu… kdyby vypadlo, rozbije se celý stroj. Důležitost své role v mravenčí společnosti si drobný, leč trochu arogantní Florantin samozřejmě moc dobře uvědomuje, ale přece jen by to šlo i jinak.

Florantin žije v mraveništi společně se svými druhy, ale v jednom se od ostatních liší. Nejenže dlouho do noci pracuje na svých vynálezech, ale sám sní o tom, jak se s pomocí svých sestavených strojů, které zaujmou jeho povinnosti v kolonii, jednoho krásného dne vydá objevovat svět. Ne že by nechtěl pracovat, ale nač se zbytečně unavovat a dřít, když to za vás zvládne technika! Koneckonců jeho život byl ideální až do doby, kdy jste se objevili vy a rozbili jeho důležitý vynález! Ano, přesně VY! Najednou se jeho sny i život bortí, protože jste zničili zrovna tu nejdůležitější součástku, kterou jen tak nelze nahradit. Je čas vydat se společně na dobrodružství a poohlédnout se po náhradě. Tedy hned poté, co dostanete řádně vyhubováno.

Zapojte důvtip

Rozhodně se netajím svou láskou k vizuálně roztomilým adventurám menšího rozsahu. Přece jen mé srdce uhranula Amanita Design svými kouzelnými kousky z českých luhů a hájů. AntVentor je stavěn na velice podobné bázi. Jedná se o nenáročnou point-and-click adventuru na pozadí úžasného fotorealistického makrosvěta. Inspirace je však znát i ze staré školy logických klikaček. AntVentor si bere tento základ a pracuje s ním až na pár chybiček poměrně dobře.

Cílem hry je samo sebou hledat a sbírat po okolí všelijaké předměty, které následně musíte vhodně zkombinovat či použít samostatně k logickému vyřešení hádanky. Tyto typy her občas mají tendenci sklouznout ke stereotypu a jejich napětí postupně uvadá společně s vaším zájmem, jakmile se na některém úkolu delší dobu zaseknete. AntVentor tento problém vyřešil jednoduchým humorem. Během prozkoumávání vás totiž čeká pár vtipných momentů, kdy se vaše koutky pousmějí, ať chcete nebo ne. Stejně tak mimika hlavního hrdiny, jeho narážky a bubliny ukazující, co si právě myslí, jsou někdy k popukání. Právě tyto momenty pomyslně rozbíjejí a narušují opakující se hratelnost, takže se nudit rozhodně nebudete.

Vtipná absurdita

Kvůli rozbitému přístroji se Florantin bude muset vydat mimo bezpečí své domovské hroudy, aby prozkoumal okolní přírodu. Nevyhne se tak několika setkáním s úplnými podivíny, děsivými okřídlenci a dalšími úžasnými tvory. Líbilo se mi znázornění odvahy malého mravence. Na začátku je to docela posera, ale postupem času, jak se svému bezpečnému domovu stále více vzdaluje, překonává své vlastní obavy a strach a stává se průbojnějším. V několika úkolech budete pomocí své vychytralosti pomáhat jinému hmyzu kombinováním náhodných předmětů. Díky tomu se vám naskytnou pohledy na bizarní, přesto vtipné situace, jako je krádež iPodu vráně, únos mopsolarvy, roztančení pavouka, zdrogování hejna vran, nalákání nabušené stráže na obrázek sličné dívky a mnoho dalšího.

Hra tak nějak sama plynula, a i přes její velice krátkou hratelnou dobu, cca hodinka až dvě, jsem si titul skutečně užila. Autoři na samotném závěru sdělují, že pracují na druhé a mnohem ambicióznější kapitole, ale jsou tomu již čtyři roky a informací je pomálu. Pokud ovšem bude druhá kapitola přímo navazovat na překvapivý konec první části, máme se skutečně na co těšit.

Ruská ruleta

Důležitou součástí hratelnosti jsou především logické puzzly. Ty jsou velice kreativní, a právě v tom vidím menší problém. Autoři se sami snažili vytvořit hru, u které byste se dlouho nezasekli na hádance, proto nejde o žádné složitosti. Na druhou stranu se snažili být až tak moc originální, že některá řešení jsou zkrátka složitá na pochopení. Vždy jednoznačně víte, co udělat, ale najednou se vám v inventáři povaluje několik objektů, které si nedokážete spojit s danou problematikou. Navíc předměty určené k sebrání dokonale splývají s okolním prostředím. V ten moment, kdy si nevíte rady, začnete bezcílně klikat na vše kolem a náhodně kombinovat všechno se vším v inventáři v naději, že to vyjde, a hádací prvek je ten tam. Přirovnala bych to k sázení na hazardních hrách, zkusím to a uvidím…

Druhou možností, jak vybruslit z problému, když už nevíte kudy kam, je systém nápovědy. Florantin vám během vašeho putování nabízí pár obrázkových vodítek. Naopak přímou nápovědu lze použít ve velmi krátké časové prodlevě, což trochu kazí onu výzvu. Díky tomu však hra byla o něco málo lehčí, ale ve finále nikdy nedostanete 100% instrukce kam jít, kde najít potřebné předměty a jak přesně postupovat. Pro náročnější hráče bude jistě zajímavější nápovědy vůbec nevyužít.

Svět očima mrňouse

Vžití se do role malého mravence jednajícího na vlastní pěst vám dá zcela nový pohled na svět. Kreslené postavičky hmyzu skvěle zapadnou do fotorealistického pozadí a společně tak vytváří nádhernou pastvu pro oči s mnoha propracovanými detaily. Celou atmosféru skvěle doplňuje zdařilé audio všudypřítomných zvuků lesa. Šustění listí ve větru, křupání větviček, cvrlikání ptáků, krákání vran i časté povzdechy našeho hrdiny, když se vám posmívá, že dlouho přemýšlíte nad tak zřejmým úkolem, nebo se naopak snažíte kombinovat dvě zcela odlišné věci dohromady. Jindy bude Florantin nevěřícně krčit ramena, ťukat si na hlavu nebo si z nudy založí ruce. I vyjadřování jeho pocitů, zejména strachu, je velmi dobře čitelné.

AntVentor je po vzoru dalších klikacích adventur velmi jednoduchý z hlediska ovládání jak na klávesnici s myší, tak na ovladači. Ve výsledku jde o oddechový, až meditativní zážitek s řádnou dávkou humoru a překvapivým příběhem na překrásném pozadí. Přestože bych si přála, aby byl titul delší, jde pouze o první ze tří chystaných kapitol. I přes ne vždy jednoznačné hádanky musím hru vřele doporučit. Rozbili jste Florantinovi stroj, tak mu ho koukejte pomoct opravit!

• krásné vizuální zpracování
  • humorný příběh
  • skvělé audio