Arboria úvod

Arboria – bojuj, zemři a zase znova

30. 1. 2022

Studio Dreamplant přichází se svojí prvotinou, roguelike akčním RPG s názvem Arboria. V Arborii musíte bojovat, umírat a znovu bojovat, abyste zachránili svůj kmen a uzdravili Strom otců.

Arboria

Ve světě Arborie zrovna prochází krizí kmen trollů Yotunz. Jejich Strom otců totiž onemocněl neznámou chorobou, která mu napadla životní mízu. Pokud trollové z kmene Yotunz něco neudělají, musí se odsoudit k záhubě. Jejich jedinou záchranou je síla stromu, ta totiž umí vytvářet život. Díky tomu mohou vznikat další a další trollí válečníci, již dokáží vzdorovat v labyrintu (Durnaru). Durnar se nachází pod Stromem otců a je plný rozmanitých nestvůr, pastí a všeho možného, co může válečníkovi blokovat cestu.

Troll Souls

Arboria neskrývá, že své boje založila na hře Dark Souls. K dispozici máte širokou škálu symbiotických zbraní. Zbraně můžete použít s různou rychlostí a rozličnými komby. Také u nich můžete používat rozdílné lehčí a těžší útoky a další schopnosti, které získáte v průběhu hry. Máte dokonce i bong, jenž doplňuje vaše zdraví a dá se u určitého podzemního trolla opětovně doplnit. Trollí válečník se ovládá velice dobře, na některé skutečnosti si ale musí hráči trošku zvyknout. Například fungování jednotlivých symbiotických zbraní si musíte prostě vyzkoušet, protože každá z nich má svůj osobitý mechanismus.

Arboria doplňovač bonga

Trollí měna Veri

Vyjma sledování zdraví a nestvůr, jež se vás snaží zabít, existují v Durnaru i jiné objekty, které se vyplatí sledovat. Poražením nepřátel, rozbitím některých objektů a čtením vytesaných destiček získáváte speciální měnu Veri. Tuto měnu vám pomáhá sbírat vaše společnice Rata. Ta svým zjevem připomíná vílu z pohádky, samozřejmě s trollími rysy. Rata unese jen určitou částku najednou, a proto je dobré měnu průběžně na každém podlaží ukládat do speciálního stroje na Veri. Měnu můžete využít k nákupů zbraní, brnění, zbraňových vylepšení apod. v dungeonu, ale také k nákupu permanentních vylepšení ve vesnici mezi průchody (když zemřete a vyberete dalšího válečníka).

Na každém podlaží mimo odevzdání Veri máte možnost vylepšit svého trollího bojovníka určitou výhodou ze tří nabízených možností mutací. Ty se samozřejmě mění v průběhu dungeonu a dalších průchodů.

Kořeny stromu

Nejzajímavější částí hry Arboria shledávám kořeny Stromu otců, jež jsou nemocné a vy je můžete pomocí vaší společnice Raty vyléčit. Za vyléčené kořeny totiž získáváte různá vylepšení. Tato vylepšení jsou na začátku hry zamčena a je jich tu opravdu mnoho. Vyléčení kořenů ale není žádná legrace. Zatímco vaše společnice strom léčí, váš trollí bojovník musí ustát několik vln nepřátel. U těchto bojů se nejednou může stát, že přijdete nejenom o zdraví a zdroje, ale pokud si nedáte pozor, můžete i zemřít. Jestliže zemřete, nezoufejte – Rata sebere vaši hlavu, vynese ji zpět do vesnice a vy si můžete vybrat dalšího trollího válečníka.

Oddanost bohům

Po každé smrti v Arborii před vybráním nového válečníka jste nuceni učinit „oběť.“ Nejedná se o rituální obětování někoho, ale musíte bohům nabídnou část Veri, co jste nasbírali. Budou-li bohové spokojeni, dostanete na výběr následující trollí bojovníky s průměrnými statistikami. Pokud byste je ale velice potěšili, odmění vás těmi nejlepšími statistikami. Naopak neodevzdáte-li nic a bohové nebudou spokojeni, příští válečníci dostanou horší statistiky a také několik nevýhod. Kolik si od vás vyžádají Veri, lze snížit vyšším výkonem v dungeonu. Například tím, že zabijete určité množství nepřátel.

Grafika a humor

Barevné cákance na zdech jeskyně a vytesané trollí dějiny proměňují toto fádní prostředí na graficky pěkné. Nepřátelé jsou většinou odlišní, až na prvních pár vosích, kteří jsou více méně stejní. Ti se tu nacházejí v několika variantách, ale dělají naprosto totožné útoky. Zbraně a různá vylepšení jsou hezky zpracované. Jedinou malou stížností by mohlo být, že to není úplně nejlépe optimalizované. Existuje tu možnost, že i když nemáte zastaralý počítač, Arboria vám bude váš stroj trošku zahřívat

.Problémem pro některé hráče může být smysl pro humor, protože se zde nachází několik vulgárních vtipů. Například na začátku hry vidíme trolla, který vykonává potřebu při dramatickém vyprávění, vaším léčivým předmětem je už zmiňovaný bong a způsob, jakým Rata bankuje vaše Veri, je též diskutabilní.

Arboria je velice podmanivá hra s ošklivými trolly. Po několikátém kole si na ně však zvyknete natolik, že vám přijdou jistým způsobem pěkní. Hra má svůj specifický humor, možná občas i pro některé hráče velmi vulgární, ale já jsem si ji užila. Bavily mě neustálé návštěvy dungeonu, který má množství zajímavých nepřátel.

• hodně potenciálu
  • návykové
  • zábavné